Gemeente Delft
Ontwerp Ruimtelijke Structuurvisie schetst beeld van Delft in 2030
Het college geeft de Ontwerp Ruimtelijke Structuurvisie 'Ontmoetingen met Delft 2030' vrij voor inspraak. De structuurvisie is het resultaat van breed overleg in het afgelopen jaar. Het college nodigt de stad uit om ook op dit resultaat te reageren zodat de structuurvisie voor alle betrokken partijen kan dienen als inspiratiebron voor toekomstige ontwikkelingen in de stad.
Wethouder Anne Koning beschouwt de structuurvisie als een belangrijk middel om de kwaliteiten die van Delft een aantrekkelijke stad maken te behouden en te versterken: 'We willen niet alleen een stad, maar een hele samenleving bouwen, waarin mensen zich kunnen ontwikkelen, doorgroeien en elkaar kunnen ontmoeten. We hebben een verbonden, dynamische en duurzame stad voor ogen en daarvoor formuleren we in de structuurvisie de opgaven'.
De ruimtelijke kwaliteiten van Delft zijn de compacte stedelijke schaal van de stad, de dooradering met groen- en waterstructuren en het veelkleurige palet aan buurten. Ook heeft Delft een heel dicht netwerk van kindvriendelijke routes, kris-kras door de stad. Het landelijk gebied is nabij; rondom de stad ligt een gemakkelijk bereikbare groenstructuur met recreatiemogelijkheden. Delft is bovendien een veelzijdig knooppunt, regionaal, maar op het gebied van toerisme en kennis ook nationaal en internationaal. De structuurvisie wil deze kwaliteiten versterken, verdiepen en aanscherpen.
Wil Delft vitaal blijven dan is het nodig dat de stad, zij het beperkt, blijft bouwen. Volgens de structuurvisie moet daarbij zorgvuldig, slim en duurzaam worden omgegaan met de ruimte in de stad. Dat kan door meer te doen met dezelfde ruimte, door te kiezen voor het stapelen van functies, hoogbouw, groene daken, meervoudig ruimtegebruik en bouwen over infrastructuur.
De structuurvisie benoemt vier sleutelopgaven voor de ontwikkeling van de stad:
Delft, stad aan de Schie;
Het water biedt tal van nog onbenutte kansen, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van aantrekkelijke woon- en werkmilieus.
Een verbindend centraal stedelijk gebied;
Door de aanleg van de spoortunnel en het verdwijnen van de Irenetunnel ontstaan kansen om het historisch centrum en de zuidelijke en westelijke woonwijken beter op elkaar te laten aansluiten. Hier kan een centraal stedelijk gebied ontstaan. Verdichting in dit gebied biedt een gewild stedelijk woon- en werkmilieu met een centrale stedelijke ontmoetingsruimte (Spoorzonepark, Ireneboulevard, Zuidkolk), waardoor tegelijk elders in Delft ruimte ontstaat om in de stad te 'vergroenen'.
Delft, stad in het groen
Het realiseren van een royale, ononderbroken, goed bruikbare, bereikbare en hoogwaardig ingerichte groengordel rondom Delft is van vitaal belang voor de stad. Geen centraal stedelijke verdichting zonder groenontwikkeling aan de randen. De groengordel vormt een belangrijk onderdeel van de aantrekkelijkheid van Delft voor kenniswerkers, kennisinstellingen en -bedrijven en biedt ruimte voor het realiseren van een attractief stadsrandmilieu. Voor een verbetering van de verbindingen tussen de binnenstad en Delftse Hout kiest Delft voor een verlaagde inpassing van de A13.
Provincialeweg en Kruitshuisweg: kansen voor de stad
De Provincialeweg en de Kruithuisweg vormen nu barrières in de stad. Door op enkele plaatsen langs en zo mogelijk over deze infrastructuur heen te bouwen ontstaat ruimte voor herkenbare, gewilde Delftse woonmilieus.
De Ruimtelijke Structuurvisie Delft 2030 ligt zes weken ter inzage. Dat geldt ook voor het milieueffectrapport (plan-m.e.r.), dat aan de structuurvisie is gekoppeld. Dit rapport geeft de milieueffecten van de belangrijkste ontwikkelingen globaal weer en dient als onderbouwing van de besluitvorming over de structuurvisie.
Op 23 juni zal over de structuurvisie en de plan-m.e.r. een inspraakbijeenkomst plaatsvinden. Deze wordt gehouden in de Lindenhof in het Agnetapark, Zocherweg 9 te Delft, begint om 20.15 uur en duurt tot 22:15 uur.
Noot voor de redactie,