CNV Onderwijs
27 mei 2009
Kenmerken sterke scholen op een rij
Categorie: Algemeen nieuws
Door: Ciska de Graaff
Waar de Inspectie van het Onderwijs zich meestal richt op zwakke
scholen en risico's in het onderwijs, is er nu een rapport verschenen
waarin juist sterke scholen centraal staan. Staatssecretaris Dijksma
wil positieve ervaringen breder verspreiden en vroeg daarom de
Inspectie zichtbaar te maken waar in het onderwijs sprake is van
bovengemiddelde prestaties. Sterke scholen onderscheiden zich vooral
op het gebied van leerlingenzorg, kwaliteitszorg en didactisch
handelen van leraren. De zorg voor en begeleiding van leerlingen is op
een fors aantal punten significant beter. Zo wordt de aard van de zorg
vaker bepaald op basis van een analyse van gegevens, voert de school
de zorg vaker planmatig uit en gaat de school beter de effecten na.
Bij didactisch handelen scoren de sterke scholen bijvoorbeeld beter op
`leraren leggen duidelijk uit', `leraren realiseren een taakgerichte
werksfeer' en `leraren geven expliciet onderwijs in strategieën voor
denken en leren'. Wat verder opvalt is dat sterke scholen vaak wat
groter zijn, katholiek of algemeen bijzonder zijn en staan in Limburg,
Noord-Brabant of Noord-Holland. In Friesland, Flevoland, Groningen en
Zeeland staan relatief weinig sterke scholen. Ook hebben
protestants-christelijke en openbare scholen verhoudingsgewijs minder
vaak bovengemiddelde opbrengsten. Tot slot blijkt dat sterke scholen
gemiddeld minder 1.25- en 1.90-leerlingen hebben.
Het rapport is te downloaden op www.onderwijsinspectie.nl.
---