Vragen lid Heijnen (PvdA) aan de staatssecretaris van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties
over de invoering van de basisregistratie personen (BRP) bij gemeenten
1. Heeft u kennis genomen van de grote zorgen van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken over de invoering van de basisregistratie personen (BRP) bij gemeenten per 1 januari 2010?, zoals verwoord op hun website op 19 mei jl.{1}?
2. Wordt deze grote zorg door u en het Agentschap Basisregistratie Personen en Reisdocumenten gedeeld?
3. Hoeveel gemeenten zijn inmiddels gestart met het invoeringstraject voor de Basisadministratie Personen?
4. Hoeveel gemeenten lopen het risico op 1 januari 2010 nog niet klaar te zijn met de invoering van de GBA als basisadministratie?
5. Waardoor blijven gemeenten achter bij de invoering van de GBA als basisregistratie? Is dit een zaak van politieke prioriteitsstelling, te weinig bestuurlijke aandacht, tekortschietende middelen of zijn er andere oorzaken?
6. Wat gaat u doen om in de betrokken gemeenten de invoering van de GBA als basisadministratie per 1 januari 2010 alsnog te bevorderen?
7. Wat zijn de gevolgen als niet alle gemeenten de invoering van de GBA als basisadministratie op 1 januari 2010 hebben afgerond?
8. Deelt u de opvatting van de PvdA-fractie dat een spoedige en volledige invoering van de GBA als basisadministratie een noodzakelijke voorwaarde is voor de betrouwbaarheid van de bevolkingsadministratie en daarmee voor een goede en efficiënte dienstverlening en fraudebestrijding?
{1}
Partij van de Arbeid