Gemeente Baarn

Vragenhalfuurtje Gemeenteraad 27 mei

Voor het vragenhalfuurtje tijdens de Gemeenteraadsvergadering van woensdagavond 27 mei zijn vragen ingediend door fracties in de gemeenteraad over: woningbouw Vogelbuurt; situatie spoorovergang Lt.Gen. van Heutszlaan / Stationsweg; en de situatie Nieuwstraat 11a. De vragen vindt u hieronder.

Vragen PvdA-fractie: Stagnatie woningbouw Vogelbuurt

'In de gemeenteraad van januari jl. heeft de fractie van de PvdA haar verbazing uitgesproken over de gehanteerde parkeernorm en vragen gesteld over de stagnatie van de woningbouw in de Vogelbuurt. Als gevolg van het gebruik van gedateerde normen zouden de eerder vastgestelde bouwplannen vooralsnog niet uitgevoerd kunnen worden. De wethouder heeft toen aangegeven, dat er op 29 januari jl. terzake een overleg zou zijn tussen gemeente en Eemland Wonen. Wij zijn nu een viertal maanden verder en hebben over mogelijke oplossingen tot op heden nog steeds niets vernomen. Wederom verbazing bij onze fractie en wij vragen ons af, waarom er geen informatie terzake is verstrekt. De fractie van de PvdA heeft derhalve de volgende vragen:


1. welke gevolgen heeft deze stagnatie tot nu toe voor de doorstroming op de (huur)huizenmarkt;

2. wat zijn de resultaten van het overleg tussen gemeente en Eemland Wonen;

3. wat is de planning voor de realisatie van deze woningbouwplannen.'

namens de fractie van de PvdA,
Peter Blokker

Vragen ChristenUnie-fractie: Situatie spoorovergang Lt.Gen. van Heutszlaan / Stationsweg

'Al eerder zijn er vragen gesteld omtrent de onveilige situatie bij de spoorwegovergang Stationsweg â Van Heutzlaan. Ook hebben reeds enkele malen burgers in de Baarnsche Courant in niet mis te verstane woorden hun verontrusting uitgesproken over de manier waarop de overgang is vormgegeven: een flessenhals met aan beide zijden hoge stoepranden. Er is geen enkele ruimte gelaten voor fietsers. Voor velen wekt deze vormgeving de indruk dat zij als verkeersremmers moeten dienen. Dit wekt bevreemding om de volgende redenen: a) De spoorbomen zijn vele malen binnen een uur dicht hetgeen veelvuldig tot verkeersopstoppingen leidt. Dit kan leiden tot levensgevaarlijke situaties. Een snelle doorstroming zou ons mooie dorp verlichten. Remmers van wat voor aard dan ook, zijn op deze plek dan ook niet wenselijk; b) Zowel de Van Heutzlaan als de Stationsweg hebben aan beide zijden respectievelijk een fietspad en een fietssuggestiestrook. Die zijn er niet voor niets.Het opheffen van de fietspaden voor en na de spoorwegovergang wekt de suggestie dat fietsers er op deze plek niet toe doen; c)De overgang is onderdeel van de fietsroute voor al die scholieren die in Hilversum onderwijs genieten. De ruimte die scholieren gegund is bij de spoorwegovergang Torenlaan staat hiermee in schril contrast; d) De ruimte om fietspaden aan te leggen op, voor en na de spoorwegovergang is aan de zijde van de gesloopte fietsenstalling aanwezig en zou aan de overzijde ook aanwezig zijn als het ruïneuze huisje tegenover De Generaal gesloopt zou worden.

Wij hebben de volgende vragen:

1) Is het college met de verontruste burgers en met ons van mening dat de geschetste situatie voor zowel de fietsers als het autoverkeer in verband met de doorstroming absoluut onwenselijk is?
2) Zo ja, is het college van plan maatregelen te nemen die er in resulteren dat de onveilige situatie z.s.m. ongedaan wordt gemaakt door bijvoorbeeld de fietssuggestiestroken zonder onderbreking over te laten gaan in de fietspaden langs de Van Heutzlaan?'

André van Roshum,
ChristenUnie

Vragen ChristenUnie-fractie: situatie Nieuwstraat 11a

'In de raadsvergadering van november jl. hebben we met elkaar gesproken over het illegale gebruik van Nieuwstraat 11a door de fa. Kraaij. Door het College werd in eerste instantie een dwangsom aan de fa. Kraaij opgelegd van ⬠5.000,00 voor elke dag, dat het illegale gebruik van Nieuwstraat 11a na 1 januari 2009 zou voortduren. Op 19 december 2008 heeft er een hoorzitting tussen partijen plaatsgevonden. Uitslag: de soep zal iets minder heet gegeten worden, dan zij in eerste instantie is opgediend. Tevens is er door de fa. Kraaij op de dag van de hoorzitting een bouwaanvraag ingediend. Op 23 maart jl. is de bouwvergunning aan de heer Kraaij afgegeven. De tijd om te bouwen bedraagt volgens de heer Kraaij ca. 6 maanden, waarmee het College rekening heeft gehouden, door de termijn voor het opleggen van de dwangsom op te schorten naar
23 september 2009. Tot zover kunnen wij alles nog volgen. De heer Kraaij suggereert met een bord van een plaatselijke aannemer achter het raam van Nieuwstraat 17, dat hij met de bouwwerkzaamheden is begonnen. Echter, uit navraag bij de heer Kraaij en de aannemer blijkt, dat er met de bouw nog niet is begonnen. Sterker, de keuze voor een aannemer moet nog worden gemaakt. Dit alles roept bij ons vragen op. Allereerst betekent het, dat de realisatie niet op 23 september a.s. gehaald gaat worden.

Wij hebben de volgende vragen:

1) is het College er van op de hoogte, dat de heer Kraaij tot op heden geen bouwwerkzaamheden is gestart?

2) krijgen we straks een situatie, dat âvoortschrijdend inzichtâ heeft opgeleverd, dat de illegale situatie alsnog wordt gelegaliseerd, omdat e.e.a. goed past in de plannen op en rond het parkeerterrein?
3) mocht punt 2 zich voordoen, vindt u het dan reëel, dat de fa. Kraaij een forse boete opgelegd krijgt?'

André van Roshum
ChristenUnie