Vragenhalfuurtje Gemeenteraad 27 mei
Voor het vragenhalfuurtje tijdens de Gemeenteraadsvergadering van
woensdagavond 27 mei zijn vragen ingediend door fracties in de
gemeenteraad over: woningbouw Vogelbuurt; situatie spoorovergang
Lt.Gen. van Heutszlaan / Stationsweg; en de situatie Nieuwstraat 11a.
De vragen vindt u hieronder.
Vragen PvdA-fractie: Stagnatie woningbouw Vogelbuurt
'In de gemeenteraad van januari jl. heeft de fractie van de PvdA haar
verbazing uitgesproken over de gehanteerde parkeernorm en vragen
gesteld over de stagnatie van de woningbouw in de Vogelbuurt. Als
gevolg van het gebruik van gedateerde normen zouden de eerder
vastgestelde bouwplannen vooralsnog niet uitgevoerd kunnen worden. De
wethouder heeft toen aangegeven, dat er op 29 januari jl. terzake een
overleg zou zijn tussen gemeente en Eemland Wonen. Wij zijn nu een
viertal maanden verder en hebben over mogelijke oplossingen tot op
heden nog steeds niets vernomen. Wederom verbazing bij onze fractie en
wij vragen ons af, waarom er geen informatie terzake is verstrekt. De
fractie van de PvdA heeft derhalve de volgende vragen:
1. welke gevolgen heeft deze stagnatie tot nu toe voor de doorstroming
op de (huur)huizenmarkt;
2. wat zijn de resultaten van het overleg tussen gemeente en Eemland
Wonen;
3. wat is de planning voor de realisatie van deze woningbouwplannen.'
namens de fractie van de PvdA,
Peter Blokker
Vragen ChristenUnie-fractie: Situatie spoorovergang Lt.Gen. van
Heutszlaan / Stationsweg
'Al eerder zijn er vragen gesteld omtrent de onveilige situatie bij de
spoorwegovergang Stationsweg â Van Heutzlaan. Ook hebben
reeds enkele malen burgers in de Baarnsche Courant in niet mis te
verstane woorden hun verontrusting uitgesproken over de manier waarop
de overgang is vormgegeven: een flessenhals met aan beide zijden hoge
stoepranden. Er is geen enkele ruimte gelaten voor fietsers. Voor
velen wekt deze vormgeving de indruk dat zij als verkeersremmers
moeten dienen. Dit wekt bevreemding om de volgende redenen: a) De
spoorbomen zijn vele malen binnen een uur dicht hetgeen veelvuldig tot
verkeersopstoppingen leidt. Dit kan leiden tot levensgevaarlijke
situaties. Een snelle doorstroming zou ons mooie dorp verlichten.
Remmers van wat voor aard dan ook, zijn op deze plek dan ook niet
wenselijk; b) Zowel de Van Heutzlaan als de Stationsweg
hebben aan beide zijden respectievelijk een fietspad en een
fietssuggestiestrook. Die zijn er niet voor niets.Het opheffen van de
fietspaden voor en na de spoorwegovergang wekt de suggestie dat
fietsers er op deze plek niet toe doen; c)De overgang is onderdeel van
de fietsroute voor al die scholieren die in Hilversum onderwijs
genieten. De ruimte die scholieren gegund is bij de spoorwegovergang
Torenlaan staat hiermee in schril contrast; d) De ruimte om fietspaden
aan te leggen op, voor en na de spoorwegovergang is aan de zijde van
de gesloopte fietsenstalling aanwezig en zou aan de overzijde ook
aanwezig zijn als het ruïneuze huisje tegenover De Generaal gesloopt
zou worden.
Wij hebben de volgende vragen:
1) Is het college met de verontruste burgers en met ons van mening dat
de geschetste situatie voor zowel de fietsers als het autoverkeer in
verband met de doorstroming absoluut onwenselijk is?
2) Zo ja, is het college van plan maatregelen te nemen die er in
resulteren dat de onveilige situatie z.s.m. ongedaan wordt gemaakt
door bijvoorbeeld de fietssuggestiestroken zonder onderbreking over te
laten gaan in de fietspaden langs de Van Heutzlaan?'
André van Roshum,
ChristenUnie
Vragen ChristenUnie-fractie: situatie Nieuwstraat 11a
'In de raadsvergadering van november jl. hebben we met elkaar
gesproken over het illegale gebruik van Nieuwstraat 11a door de fa.
Kraaij. Door het College werd in eerste instantie een dwangsom aan de
fa. Kraaij opgelegd van ⬠5.000,00 voor elke dag, dat het illegale
gebruik van Nieuwstraat 11a na 1 januari 2009 zou voortduren. Op 19
december 2008 heeft er een hoorzitting tussen partijen plaatsgevonden.
Uitslag: de soep zal iets minder heet gegeten worden, dan zij in
eerste instantie is opgediend. Tevens is er door de fa. Kraaij op de
dag van de hoorzitting een bouwaanvraag ingediend. Op 23 maart jl. is
de bouwvergunning aan de heer Kraaij afgegeven. De tijd om te bouwen
bedraagt volgens de heer Kraaij ca. 6 maanden, waarmee het College
rekening heeft gehouden, door de termijn voor het opleggen van de
dwangsom op te schorten naar
23 september 2009. Tot zover kunnen wij alles nog volgen. De heer
Kraaij suggereert met een bord van een plaatselijke aannemer achter
het raam van Nieuwstraat 17, dat hij met de bouwwerkzaamheden is
begonnen. Echter, uit navraag bij de heer Kraaij en de aannemer
blijkt, dat er met de bouw nog niet is begonnen. Sterker, de keuze
voor een aannemer moet nog worden gemaakt. Dit alles roept bij ons
vragen op. Allereerst betekent het, dat de realisatie niet op 23
september a.s. gehaald gaat worden.
Wij hebben de volgende vragen:
1) is het College er van op de hoogte, dat de heer Kraaij tot op heden
geen bouwwerkzaamheden is gestart?
2) krijgen we straks een situatie, dat âvoortschrijdend inzichtâ heeft
opgeleverd, dat de illegale situatie alsnog wordt gelegaliseerd, omdat
e.e.a. goed past in de plannen op en rond het parkeerterrein?
3) mocht punt 2 zich voordoen, vindt u het dan reëel, dat de fa.
Kraaij een forse boete opgelegd krijgt?'
André van Roshum
ChristenUnie
Gemeente Baarn