Warchild
The Silent Army beleeft première op het filmfestival in Cannes
22 mei 2009 - Vanmorgen heeft de film `The Silent Army' zijn première
beleefd op het filmfestival in Cannes. The Silent Army is de
internationale versie van de Nederlandse speelfilm `Wit Licht' van
Jean van de Velde. War Child's ambassadeur Marco Borsato speelt de rol
van een kok die een vriendje van zijn zoon uit de handen van een
Afrikaans leger probeert te redden. De film werd ontvangen met een
minutenlange staande ovatie door het aanwezige publiek.
Eerste reactie
Mark Vogt, directeur War Child Nederland vanuit Cannes: "Dit hebben ze
hier nog nooit meegemaakt. Dat tijdens een vertoning in het programma
`Un Certain Regard' van het filmfestival in Cannes de pers een staande
ovatie geeft. En niet alleen dat, het publiek hield gewoon niet op met
klappen." Mark Vogt is in Cannes aanwezig bij de vertoning van de
film, samen met Kon Kelei, een voormalig kindsoldaat uit Zuid-Soedan
die in Nederland woont en eveneens een rol speelt in de film.
Belangrijke aandacht
War Child is zeer verheugd met de vertoning van de film tijdens het
filmfestival in Cannes omdat daarmee de situatie van kinderen in
oorlogsgebieden, en in het bijzonder van kindsoldaten, internationaal
onder de aandacht wordt gebracht van een nog breder publiek. Dat is
hard nodig, want nog steeds worden wereldwijd 250.000 kinderen ingezet
als kindsoldaat.
Authentiek
War Child is van het begin af aan betrokken geweest bij de
ontwikkeling van de film `Wit Licht'. De organisatie heeft
inhoudelijke kennis en expertise ingezet om het verhaal zo authentiek
mogelijk te kunnen weergeven. Ook hebben acteurs meegelopen in
projecten van War Child om zich op hun rol voor te bereiden. Voor de
film is geput uit waargebeurde verhalen van kinderen uit programma's
van War Child.
Internationale markt
De internationale versie van de film is iets gewijzigd. Jean van de
Velde haalde alle muziek uit de film en zette de flashbackscènes in
chronologische volgorde in het verhaal. Zo wordt de ervaring van de
kijker minder gestuurd.
Direct na afloop van de premiere in Cannes kopten verschillende
Nederlandse media al met lovende berichten, o.a. in de Telegraaf.
Het Ketelhuis programmeert op 27 mei een speciale viewing van `The
Silent Army'.