ChristenUnie
Van Dalen en Belder: 'Snel geld voor binnenvaart'
dinsdag 26 mei 2009 20:25 "Mijn hart gaat echt sneller kloppen bij het
zien van de Nederlandse binnenvaart", aldus Europees lijsttrekker
Peter van Dalen (ChristenUnie SGP) dinsdag. Van Dalen en
Europarlementariër Bas Belder bezochten tijdens hun Europese
campagnetour de binnenvaartsector in ondermeer Zwijndrecht, Dordrecht
en Werkendam. De Europese kandidaten zijn onder de indruk van de
hoeveelheid werk en tonnen vracht die omgaan in de Nederlandse
binnenvaart. Alleen al Nederland telt binnen Europa 389
binnenvaarthavens. Jaarlijks worden miljoenen tonnen vracht over de
Nederlandse waterwegen vervoerd. En het maximum is nog niet in zicht.
De binnenvaartsector ziet een verdubbeling daarvan wel zitten, "mits
de Europese regels minders knellen".
"Er is in Nederland een enorm efficiënte controle op de
verkeersveiligheid, dat is heel goed geregeld. Maar met de talenkennis
van de Oost-Europese schippers, die ons land steeds meer aandoen, is
het helaas slecht gesteld. Dat brengt de verkeersveiligheid bij tijden
in gevaar, zorgelijk", aldus huidig Europarlementariër Bas Belder.
Hij en Van Dalen nemen de inbreng van de Nederlandse binnenvaart mee
naar Brussel. 'De binnenvaart is een veilige sector maar de aandacht
voor de communicatie in de binnenvaart moet beter'', aldus Van Dalen.
"Ook moeten we goed opletten of matrozen in opleiding al niet te grote
verantwoordelijkheden krijgen opgelegd met name in de chemicaliën- en
tankvaart."
Ook in de binnenvaart wordt de recessie gevoeld. Schepen die voorheen
met de volcontinu 24-uur vaart meededen, doen nu ook de
semi-continuvaart van 14 uur. De scheepvaartsector pleitte bij de
toekomstige Europarlementariërs voor een versoepeling van de regels
voor wisselingen van bemanning, zodat het personeel in diverse
diensten inzetbaar is. Door de recessie moeten schippers soms ook
ladingen onder de kostprijs vervoeren. Een gevoelig verlies.
Van Dalen: "Het is lastig om dit eensgezind te regelen in Europa.
Duitsland bijvoorbeeld is een echt spoorland en beziet de Nederlandse
binnenvaart met argusogen. De Duitsers moet je voor je winnen. Maar
onze mensen in het Europees Parlement hebben de afgelopen jaren de
binnenvaartsector heel goed voor ogen gehouden. Onlangs heb ik de
Europese commissaris voor Transport Tajani een brief geschreven met de
dringende oproep om bestaande gelden voor binnenvaartprojecten
versneld uit te geven. Zo krijgt de sector de broodnodige steun in de
rug."