Ingezonden persbericht


Persbericht

Jan en Yolanthe overtreffen Gordon in online media-aandacht ~ Perikelen BN'ers zorgen voor hausse in artikelen ~

Nijmegen, 26 mei 2009 â¤* De soap rond Jan Smit en Yolanthe Cabau van Kasbergen houdt ook online de gemoederen bezig. De twee eindigen dan ook hoog in de online media-analyse van Clipit. Deze analyse bekijkt de hoeveelheid artikelen die verschenen is over bepaalde onderwerpen en het sentiment dat de berichtgeving overbrengt. Ook Gordon bleek een geliefd onderwerp al kreeg hij van de meest besproken persoonlijkheden de negatiefste berichtgeving voor zijn kiezen.

Kijkend naar de de afgelopen twee weken is een interessante trend te zien. Nadat RTL Boulevard op 19 mei de beelden van een zoenende Yolanthe en Wesley Sneijder uitzond, was een dag later een grote piek te zien in het aantal berichten over Jan Smit. Zijn naam komt naar voren in 2.374 berichten, Yolanthe wordt in 1.924 berichten genoemd. Daarbij is ook te zien dat het merendeel van de berichten neutraal van toon is en dus geen oordeel velt over de activiteiten van het voormalig liefdeskoppel.

In de berichtgeving van de afgelopen twee weken verdwijnt Gordon in populariteit van een eerste naar een derde plaats. Paul de Leeuw en Marco Borsato nemen respectievelijk de vierde en vijfde plaats in op de lijst van online meest besproken persoonlijkheden. Deze aantallen komen opgeteld van nieuwssites, (micro)blogs, discussiefora en nieuwsgroepen.

Sentiment
Gekeken naar het waardeoordeel dat aan de berichtgeving toegekend kan worden, komt het merendeel van de BN'ers er goed vanaf: over het algemeen is die neutraal. Marco Borsato krijgt daarbij het minste kritiek over zich heen terwijl Gordon de nodige online sneren moet verwerken. Hij wordt relatief gezien het vaakst in negatieve context genoemd.

De zanger blijkt het met name te ontgelden op GeenStijl maar ook op de reactiefora van NUjij, Spitsnieuws en Fok! wordt Gordon vaak genoemd.

F
Roddelkoningen
Kijkend naar degenen die verantwoordelijk zijn voor het brengen van showbizznieuws, komen Evert Santegoeds en Albert Verlinde het meest prominent naar voren. Albert Verlinde gaat er van de twee met de meeste online buzz vandoor.

Clipit maakt online berichtgeving inzichtelijk en monitoort dagelijks meer dan 6.000 online nieuwsbronnen: van nieuwssites tot (micro)blogs en discussiefora. Sinds kort biedt het online monitoring bureau daarbij de mogelijkheid te kijken naar het sentiment van de berichtgeving. Dit kan helpen bij het tijdig signaleren van mogelijke problemen online maar kan ook de populariteit van bepaalde producten aangeven.

BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Clipit
Clipit maakt online berichtgeving inzichtelijk en monitoort dagelijks meer dan 6.000 online nieuwsbronnen: van nieuwssites tot (micro)blogs en discussiefora. Clipit werkt voor honderden grote organisaties zoals Unilever, Vodafone, Apple, Hyves en TomTom. Clipit is in 2001 gestart als een spin-off van Checkit B.V.

Voor de complete lijst van BN'ers kunt u de analyse online bekijken: http://www.clipit.nl/press-report_jan_en_yolanthe_overtreffen_gordon_in_online_media-aandacht.aspx Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Renée Schouten, Clipit News B.V., renee@clipit.nlof 024 - 359 37 90.

LEWIS - Global Public Reelations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com
Wire: www.lewiswire.com/nl