Ingezonden persbericht
Wereldprimeur bij Ligier: ongehoord stille brommobiel
Met de introductie van de Ligier X-Too R DCI is de brommobielwereld in een klap verlost van een wat stoffig imago. Deze uiterst uitgebalanceerde brommobiel heeft alles in zich om een regelrechte topper te worden, niet in het minst vanwege de DCI common-rail motor, een hoogtechnologisch, perfect uitgebalanceerde motor, die door Lombardini exclusief voor Ligier is ontwikkeld. De eerste brommobiel met een automobiel-motor, die voldoet aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten staat klaar bij de dealers.
De nieuwe motor maakt zijn verwachtingen ruimschoots waar: hij is stiller in geluid, loopt stationair rustiger (veel minder trillingen), heeft een laag verbruik en is milieuvriendelijk vanwege de lage CO2-uitstoot. Doordat een commonrail de brandstof (diesel) in alle injectoren gelijk en in dezelfde hoeveelheid inspuit vindt de verbranding gelijkmatiger plaats en wordt een hoger rendement gehaald. Hierbij komt dat een DCI motor meer vermogen levert en daardoor sneller optrekt. De acceleratie is zelfs verbazingwekkend te noemen.
Vooruitstrevend
Ligier maakt al decennia lang vernieuwende brommobielen. Die zijn niet alleen mooi om te zien, ze zijn ook altijd bijzonder veilig en voorzien van de meest vooruitstrevende technische innovaties. Ligier is er nu op spectaculaire wijze in geslaagd om een voertuig te ontwikkelen met dezelfde uitrusting en opties als een gewone personenauto.
Met de nieuwe Ligier DCI X-Too R stapt u in een nieuwe wereld van sensaties, plezier en technologie. Het nieuwe concept werd ontwikkeld om te beantwoorden aan de behoeften van de bestuurder.
Met de spiksplinternieuwe common rail diesel motor geniet u van hetzelfde comfort als een 'normale' auto. Dit uiterst fraaie model is de stilste op de markt, stiller kan niet en het bezorgt de bestuurder een ware rijsensatie.
Het common rail inspuitsysteem van de laatste generatie zorgt voor een beter rendement en een lagere CO2-uitstoot. Uitgerust met een volautomatische overbrenging (variomatic) heeft hij een hoog koppel en kan snel reageren vanaf de lage toerentallen.
Technologisch hoogstandje
De nieuwe Lombardini DCI Common Rail (elektronisch gestuurde injectie) is een technologisch hoogstandje dat u in geen enkele andere brommobiel terug zult vinden. De 4-takt dieselmotor is speciaal ontwikkeld voor de brommobiel van morgen. Met een tweecilindermotor van 400 cc voor een betere en zuinigere verbranding. Het is de eerste echte moderne automotor van hoog niveau met uitzonderlijke kwaliteiten: aangenaam stil, geen trillingen, economisch, ecologisch met een lage CO2 uitstoot, die beantwoordt aan de huidige en toekomstige normen.
Met niet alleen uitzonderlijke kwaliteiten, maar ook gebruiksvriendelijk: snelle koudstart voor alle klimatologische omstandigheden, uiterst soepel in gebruik, elektronische afstelling van verschillende toebehoren, motorrem en zeer economisch in onderhoud.
Onderhoudsvriendelijk
De nieuwe DCI motor is zodanig gebouwd, dat alle componenten gemakkelijk bereikbaar zijn, hetgeen weer resulteert in goedkopere en snellere onderhoudsbeurten. Dankzij de stalen drijfstangen en balansassen in sphroïdaal-grafiet staal zal de motor een lange levensduur hebben.
Door het optimaliseren van de componenten is de motor met zijn 48,5 kg veel lichter dan die van zijn concurrenten. De twee balansassen zorgen voor een 100% balans, waardoor de motor trillingsvrij en soepel in het gebruik is. Om de motor een optimale betrouwbaarheid te geven, is gebruik gemaakt van tuimelaars met glijlagers en hydraulische klepstoters die ook nog eens zorgen voor een vermindering van het aantal onderhoudsbeurten, hetgeen het nodige zal besparen. De motor is ook nog eens soepeler door een lage compressieverhouding.
Dankzij de elektronisch gestuurde voorgloei-installatie start u de wagen op ieder moment probleemloos, zelfs bij extreme kou.
Alle luxe
De X-Too R DCI sport-uitvoering is voorzien van alle luxe, zoals 14" lichtmetalen velgen, verwarmde buitenspiegels, mistlampen in voorbumper, chroompakket, dakrailing, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, parkeersensoren in achterbumper, sport achterbumper met dubbele uitlaatpijp, extra donker getint glas aan de achterzijde, radio-CD speler en de Ligier X-TOO R Sport DCI is in meerdere kleuren verkrijgbaar en wordt geleverd met 3 jaar fabrieksgarantie en pechhulp.
Brommobiel zonder lawaai
Dit is waar vele brommobielrijders lang op gewacht hebben: een brommobiel met het geluid van een stille normale auto. Eindelijk is er een brommobiel zonder lawaai en vervelende trillingen. Het is allemaal verleden tijd geworden!
Met het nieuwe DCI systeem van Ligier gaat brommobielrijden wel heel aangenaam worden. Meer comfort, beter akoestisch comfort, meer bedrijfscomfort, meer gemak, zuinig in het gebruik en ook sterker. Nu wordt brommobielrijden pas echt autorijden met de nieuwe commonrail motor. Ervaar zelf het ongekende en trillingsvrije rijplezier en ervaar vooral de stilte.....
Zeer grote laadruimte.............. een mooiere brommobiel is er niet !
Ligier Optimax, brommobiel met alle extra's
Het Franse brommobielmerk Ligier introduceerde onlangs met trots de nieuwe norm in brommobielen: de Optimax. Dit nieuwe model is te bewonderen bij het officiële Ligier dealernetwerk. De nieuwe rijbewijsvrije Optimax valt op door zijn eigentijds design, zijn gevoel voor ruimte en vooral het gebrek aan herrie, hetgeen overigens voor alle Ligier modellen geldt en zijn oorzaak vindt in ver doorgevoerde geluidsisolatie. De kans is groot dat de meeste mensen niet eens zullen zien dat het een brommobiel is.
Ligier is de stilste en ruimste brommobiel op de markt. Brommobielrijders van het merk Ligier zijn gewend aan de luxe en het comfort die een Ligier met zich mee brengt. Ligier staat voor ruim, stoer, sportief en van alle luxe voorzien. En dat gaat zeker ook op voor de nieuwe Optimax, die leverbaar is in Design en Sportuitvoering en inmiddels al in de showroom van de dealer te bewonderen is.
Twee uitvoeringen
De Ligier Optimax is leverbaar in een tweetal uitvoeringen: de Ligier Optimax Design, welke te leveren is in de kleur wit en de Ligier Optimax Sport die in wit en zwart te verkrijgen is.
De Ligier Optimax is voorzien van o.a. geforceerde geluidsisolatie met dubbele motorkap, een Lombardini Progress motor, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, fraaie en ook getinte ramen, elektrisch bedienbare ramen, achterruitverwarming met ruitewisser en interval, elektrisch verstelbare koplampen, aluminium dakdragers, Dual Drive schakelsysteem (wisselen van voor naar achteruit is zeer licht en éénvoudig te bedienen).
Standaard aanwezig zijn ook een radio/CD-speler met 4 luidsprekers, lichtmetalen velgen met bandenmaat 155/65R14, van binnenuit verstelbare & verwarmde buitenspiegels, afsluitbare chromen tankdop, parkeerhulp en mistlampen.
De dealer heeft de beschikking over een ruime keuze in nieuwe en bijna nieuwe Ligier modellen. Er is al een nieuwe Ligier vanaf E 9.990,- (af fabriek) met 3 jaar fabrieksgarantie en 3 jaar pechhulp (tot max. 40.000 km). De Ligier Optimax Design kost af fabriek E 12.390,- en de Sport uitvoering kost E 13.990,- af fabriek.
Luxe en comfort
De brommobielen van Ligier zijn compacte auto's met een maximumsnelheid van 45 km per uur, die bestuurder en zijn passagier comfortabel vervoeren. Ze zijn voorzien van alle luxe, net als een gewone auto.
3 jaar garantie
Op een nieuwe Ligier krijgt u 3 jaar garantie en 3 jaar Ligier Assistance (pechhulp).
Hebt u geen rijervaring, dan krijgt u bij aankoop van een Ligier 2 rijlessen door een erkende verkeersschool. De instructeur komt bij u thuis en gaat met u in uw eigen omgeving rijden. Voor de specifieke regels en verkeersborden voor de brommobiel zijn theorieboekjes verkrijgbaar bij de dealer.
Aanpassingen
In de Ligier zijn aanpassingen mogelijk voor mensen met een lichamelijke beperking: handbediening voor gas en rem, gas en rempedaal omwisselbaar, wegklapbaar stuur, naar de persoonlijke mogelijkheden van de bestuurder. Bel de dealer voor meer informatie, zij zoeken de oplossing die bij u past.
Rijbewijs AM
De 45 km-auto heeft een bromfietskenteken en u hoeft dan ook geen wegenbelasting te betalen. Om een brommobiel te mogen besturen heeft u een bromfietscertificaat of een rijbewijs AM nodig. Het rijbewijs AM is in de plaats gekomen voor het bromfietscertificaat. Hebt u een bromfietscertificaat, dan moet u dit voor 1 oktober 2009 op het gemeentehuis omruilen tegen een AM rijbewijs. Doet u dit niet, dan verloopt het en moet u theorie en praktijkexamen gaan doen.
Natuurlijk mag u ook met een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A) een brommobiel besturen. Is het verlopen dan kunt u dit op het gemeentehuis omwisselen voor een rijbewijs AM.
Voor vragen over de 45 km-auto of de regels omtrent het rijden erin kunt u terecht bij de dealer. U bent er van harte welkom voor verdere uitleg of een proefrit.
Zaakvoerder Ligier Benelux.
Hasseltsesteenweg 143
3580 Beringen - België
Tel. 0032 11 45 83 83
Fax 0032 11 45 83 84