De Klussenier groeit dankzij recessie


BARNEVELD, 20090526 -- Barneveld- Tegen de stroom in van alle negatieve berichten over de recessie blijft De Klussenier, als een van de weinige kwaliteitsformules, fors groeien. Elke maand starten doortastende vakmensen hun eigen bedrijf onder de merknaam De Klussenier.

In 2004 startte De Klussenier als kwaliteitsformule en wist binnen 5 jaar uit te groeien tot de marktleider in de klussenbranche. Het is een van de snelst groeiende franchiseformules in Nederland en De Klussenier is inmiddels met stip in de Top 20 van grootste formules doorgedrongen.

Onlangs startte Arno Vink uit Nijmegen als de 222e Klussenier en hij is beschikbaar voor verbouwingen, renovaties en natuurlijk allerlei grote en kleine klussen. Waarom de formule de 222e en niet heel traditioneel de 200e of 225e Klussenier huldigt, is volgens directeur Joost van der Pol inherent aan de positionering: `we denken niet in geijkte patronen, doen het graag een tikkeltje anders.'
Die eigenzinnigheid zorgt ervoor dat De Klussenier de bedreigingen van de recessie heeft weten om te zetten in kansen. De gevoerde A-merk strategie en ontwikkelde marketingactiviteiten resulteren in een groeiend aantal vakmensen die onder de naam De Klussenier hun eigen bedrijf starten en deze met succes exploiteren. Waar in de bouw harde klappen vallen, floreert De Klussenier. Nu gezinnen niet meer verhuizen kiezen ze ervoor hun woning te verfraaien en van comfort te voorzien. Met de slogan Vertrouwd Verbouwen heeft De Klussenier een status opgebouwd als de betrouwbare partner die deze werkzaamheden vakkundig uitvoert.

Arno Vink is eigenlijk het prototype van een startende Klussenier. Deze 46 jarige Nijmegenaar werkte zijn hele arbeidsleven bij één baas maar dat bedrijf staakt binnenkort noodgedwongen zijn activiteiten. Al jaren liep Arno rond met plannen voor zichzelf te beginnen maar de drempel was altijd te hoog. Met zijn leeftijd is hij, ondanks zijn veelzijdig vakmanschap, niet meer interessant voor de arbeidsmarkt. Dat maakte de weg vrij naar de grote droom van een eigen onderneming. Als geen ander besefte hij dat de stap alleen te groot is en dat hij hulp en ondersteuning nodig heeft van een organisatie die het klappen van de zweep kent. Na een lange voorbereiding in de vorm van onderzoeken naar de haalbaarheid van zijn eigen bedrijf, een beoordeling van zijn vaardigheden in de vorm van stage en een vijfdaagse ondernemerstraining is het zover dat hij is gestart. Ook na zijn start blijft hij onder begeleiding van Het KlusHuis staan.

De Klussenier maakt niet alleen een groei door in aantallen. De afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in de kwaliteit en uitstraling. De duidelijke positionering spreekt niet alleen de franchisenemers aan, ook materialen- en dienstenleveranciers willen participeren omdat De Klussenier garant staat voor stijgende omzetten in een overigens dalende afzetmarkt. Joost van der Pol daarover: `Franchise wordt vaak negatief beoordeeld, plus het discutabele imago van de klussenbranche met louche mannetjes met alleen een 06-nummer. Die bovendien op afspraken niet komen opdagen. Wij hebben dat beeld weten om te vormen en tijdens een eerste kennismaking zijn onze gesprekspartners aangenaam verrast door de expertise die De Klussenier in huis heeft. Niet alleen op het vakgebied, maar met name op ondernemerschap. Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is 40% van de starters na 3 jaar niet meer actief, bij ons bedraagt dat percentage slechts 4%. Ik krijg dan ook vaak de vraag waarom er zich niet meer vakmensen aansluiten. Laten we het erop houden dat de lat voor toelating erg hoog ligt. Hadden we dat niet gedaan, was de 300e Klussenier al een feit geweest. Dat kwaliteitsaspect houdt tevens in dat niet te zeggen is wanneer de 300e Klussenier een feit is. Wanneer de echte vakmensen zich melden kan dat over een jaar zijn. Het kan ook zo maar over drie jaar zijn. Het gaat ons niet om aantallen maar om kwaliteit wat in de franchisewereld nog wel eens genegeerd wordt. En het besef dat als iemand Klussenier wordt, wij door gedegen onderzoek kunnen inschatten dat zijn onderneming ook echt een succes wordt. Wij kunnen dat staven aan de cijfers want de boekhouding van Klusseniers is centraal geregeld. Cijfermatig kunnen we aantonen dat De Klussenier de recessie het hoofd biedt. Hij verdient een goede boterham.'

De Klussenier voert de komende maanden een actie waarbij klanten een gratis ballonvaart kunnen verdienen. Per regio worden plaatsen in De Klussenier Heteluchtballon verloot.


Meer informatie:
www.klussenier.nl





Ingezonden persbericht