Nederlandse Zorgautoriteit
Goede informatie voorwaarde voor consument
Publicatiedatum: 26-05-2009
NZa overhandigt visie op transparantie aan consumentenorganisaties
De Nederlandse Zorgautoriteit(NZa) presenteert vandaag haar visie op
transparantie en keuze informatie voor consumenten op de zorgmarkten.
De NZa pleit daarin voor duidelijke omschrijvingen van kwaliteit en
het zorgaanbod zodat consumenten zelf vergelijkingen kunnen maken. Met
zorgaanbieders en instellingen maakt de NZa afspraken welke
keuzeinformatie minimaal openbaar moet zijn. Daarom heeft de NZa
criteria opgesteld om te toetsen of zorgmarkten transparant genoeg
zijn. Zo niet, dan komt zij in actie om knelpunten aan te pakken. De
NZa heeft deze visie overhandigd aan de consumenten- en
patiëntenorganisaties.
Goede informatie is een onmisbare voorwaarde voor een goed werkende
zorgmarkt. Om als consument een weloverwogen keuze te kunnen maken is
transparantie over het product, kwaliteit, prijs en informatie over
bijvoorbeeld wachttijden een vereiste. Consumenten spelen een
belangrijke rol op de zorgmarkt, zij moeten met hun vraag het aanbod
sturen. Maar die rol kunnen zij pas spelen als zij beschikken over
goede keuze informatie.
De NZa controleert of de juiste informatie over prijs en kwaliteit
voor de consument beschikbaar is. Om dit te toetsen heeft de NZa
criteria opgesteld. Bijvoorbeeld of de kwaliteit van de informatie, en
hun bron, voldoende is en of het voor alle consumenten te gebruiken
is. Datzelfde geldt voor de kwaliteit van vergelijkingswebsites van
zorg en zorgverzekeringen. De informatie moet voor consumenten
begrijpelijk zijn en duidelijk maken of het ook relevant is voor de
eigen situatie. De ene consument hecht bijvoorbeeld vooral belang aan
de prijs, terwijl de ander juist meer zicht wil hebben op de kwaliteit
of specifieke eigenschappen van het product.
Acties NZa
De NZa ontwikkelt dit jaar naast het bestaande richtsnoer voor de
zorgverzekeraars ook een richtsnoer voor zorgaanbieders waarin staat
welke informatie zij minimaal moeten verstrekken. Dit richtsnoer is
een hulpmiddel voor zorgaanbieders om de transparantie verder in te
vullen. Bij het vaststellen van nieuwe prestatieomschrijvingen zoals
bijvoorbeeld bij de mondzorg vraagt de NZa input van consumenten- en
patiëntenorganisaties en van consumenten zelf. Voor consumenten is
het belangrijk dat prestaties transparant zijn, bijvoorbeeld bij het
beoordelen van de factuur die zij ontvangen. Ook in 2009 gaat de NZa
het jaarlijkse onderzoek naar vergelijkingssites van zorgverzekeringen
uitbreiden naar vergelijkingssites voor zorgaanbod.
Bijlage:
Zie het origineel
* Visiedocument Transparantie
---