Met je gemoedstoestand een computergame besturen
Vriendelijke elf wordt agressieve beer
Brain Computer Interfaces meten elektrische signalen vanuit de
hersenen en zetten die signalen om naar gegevens waarmee een computer
kan werken. Zo kun je een cursor op een computerscherm laten bewegen,
door er alleen maar aan te denken. Nu is het onderzoekers van de
Universiteit Twente gelukt om ook de mentale toestand te meten en zo
een spelomgeving te veranderen. In World of Warcraft kan een
vriendelijke elf, zonder fysieke handeling, veranderen in een
agressieve beer.
Met Brain Computer Interfaces (BCI) stuur je een machine, bijvoorbeeld
een computer of een rolstoel, aan door middel van hersensignalen. Door
je te concentreren op een bepaalde beweging wordt die beweging ook
daadwerkelijk uitgevoerd. Aan de Universiteit Twente wordt onderzocht
hoe BCI geïntegreerd kan worden in computerspellen. Dit gebeurt binnen
de vakgroep Human Media Interaction van prof.dr.ir. Anton Nijholt van
het onderzoeksinstituut CTIT.
World of Warcraft
Voorheen was BCI gericht op hersensignalen die bewegingen in gang
zetten. Nu is het ook mogelijk om de stemming van de speler te meten
en terug te laten komen in het spel. Zo hebben de onderzoekers een
toepassing ontwikkeld voor World of Warcraft (WoW): alpha-WoW. Zodra
een speler in dat spel onrustig wordt, of gevaar loopt, kan het
karakter van gedaante veranderen. Een vriendelijke elf verandert in
een agressieve beer. In die toestand is de speler veel minder
kwetsbaar voor andere vijanden. Het opmerkelijke is dat niet een
fysieke handeling, via een joystick of muis, de gedaanteverwisseling
geeft: hersensignalen doen het werk! Zodra een speler zich ontspant
verandert hij weer in een elf.
Een vriendelijke elf en een agressieve beer.
Elektrodencap
De hersenactiviteit wordt gemeten met elektro-encefalografie (EEG).
Via elektroden op het hoofd zijn elektrische hersensignalen te meten
en te lokaliseren. De elektroden worden op een cap - een soort badmuts
- bevestigd. Het nadeel van EEG is weliswaar dat je alleen signalen
kunt meten die dicht aan het schedeloppervlak liggen, maar dat zijn
wel de signalen die voor dit onderzoek interessant zijn. Met behulp
van BCI kunnen vervolgens de elektrische signalen vanuit de hersenen
omgezet worden naar gegevens waarmee de computer kan werken.
De elektrodencaps die nu gebruikt worden, zijn voor de doorsnee speler
nog niet bruikbaar. De speler moet eerst gel op zijn hoofd laten
smeren op de plekken waar de elektroden geplaatst worden. Momenteel
zijn er positieve ontwikkelingen gaande die een zogenaamde `droge cap'
mogelijk moeten maken met minder elektroden. Zo'n helm zou ook andere
functies kunnen krijgen, door er bijvoorbeeld een muziekspeler of een
telefoon in te bouwen.
Contactpersoon voor de pers:
Rianne Wanders, 053-4892721
Laatst gewijzigd op 26-05-2009 13:25:31 door Webmaster
Universiteit Twente