Ministerie van Buitenlandse Zaken

Kamerbrief inzake informatievoorziening over nieuwe Commissievoorstellen

26-05-2009 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij één fiche aan te bieden die werd opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):
* Mededeling inzake bouwen aan een duurzame toekomst voor de Aquacultuur.

De Staatssecretaris voor Europese Zaken,

Frans Timmermans

Fiche 1: Mededeling inzake bouwen aan een duurzame toekomst voor de Aquacultuur.
1. Algemene gegevens
Bouwen aan een duurzame toekomst voor de Aquacultuur. Een nieuw elan voor de strategie voor een duurzame ontwikkeling van de Europese aquacultuur. Datum Commissiedocument: 8 april 2009
Nr. Commissiedocument: COM (2009)162 definitief
Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=198166 Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: sec(2009)453 en sec(2009) 454 Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep interne en externe visserijbeleid, behandeling in Landbouw- en visserijraad in juni 09. Eerstverantwoordelijk ministerie: Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
2. Essentie voorstel Het kader voor de ontwikkeling van de Europese aquacultuur is de strategienota uit 2002. In de afgelopen jaren is er op een aantal terreinen, zoals milieu-impact, voedselkwaliteit en voedselveiligheid goede voortgang geboekt. Maar de groei van de aquacultuurproductie in Europa stagneert, terwijl in de andere werelddelen deze sector sterk groeit. Met deze mededeling wordt beoogd de oorzaken van de stagnatie in kaart te brengen en aan te pakken. De Commissie heeft drie speerpunten benoemd waar acties op zijn voorzien: 1) het verbeteren van het concurrentievermogen, 2) duurzame groei 3) imago en management van de sector. De voor de Nederlandse situatie meest relevante acties betreffen een stimulans aan onderzoek en ontwikkeling; een herziening van het marktbeleid (en labeling) voor visserij en aquacultuurproducten; het verbeteren van de exportmogelijkheden van aan aquacultuur gerelateerde industrie; verbetering van visgezondheid (o.a. verbeteren van beschikbaarheid van diergeneesmiddelen) en viswelzijn (o.a. soortspecifieke benadering; evaluatie van viswelzijn in aquacultuur; aanpassing van de Europese wetgeving inzake transport van aquatische dieren) en het aanpassen van EU-wetgeving zodat meer gebruik gemaakt kan worden van alternatieve producten voor vismeel. Tenslotte bevat de mededeling voorstellen voor een betere tenuitvoerlegging van de Gemeenschapsregelgeving in lidstaten om een "level playing field" tot stand te brengen, het beter aansluiten op andere EU-
1
regelgeving zoals de kaderrichtlijnen Water en Marien, inspecties, vermindering van administratieve lasten en communicatie en monitoring van de ontwikkelingen.
3.Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in? Bevoegdheidsvaststelling:
Een deel van de voorgenomen acties is onderdeel van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB, artikel 37 van het EG Verdrag), een exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap. Voor het andere deel is sprake van beleidsterreinen met gedeelde bevoegdheid van de Gemeenschap en de lidstaten of, in een enkel geval, bevoegdheid van de lidstaten. Subsidiariteit: Het GVB is een exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap en het subsidiariteitsbeginsel is derhalve voor die acties niet van toepassing. Voor de acties op de andere beleidsterreinen is de beoordeling positief. Hier worden ofwel de lidstaten opgeroepen om acties te ondernemen (bijvoorbeeld op het terrein van de ruimtelijke ordening), ofwel de Commissie onderneemt acties binnen haar bevoegdheden op beleidsterreinen die gedeeltelijk communautair zijn en waar actie op EU-niveau wenselijk is (bijvoorbeeld op het gebied van certificatie van producten). Proportionaliteit: Positief. De acties in de mededeling liggen in het verlengde van de bestaande EU-strategie voor duurzame aquacultuur en de genoemde acties zijn proportioneel. De Commissie neemt zich ook voor om op een aantal terreinen te bezien of regelgeving noodzakelijk zal zijn, bijvoorbeeld voor viswelzijn. Als er inderdaad voorstellen volgen, dan zullen die opnieuw beoordeeld worden op de proportionaliteit. Financiële gevolgen:
De Commissie geeft aan, (aanvullende) mogelijkheden voor steun aan de sector pas later te willen bezien in de hervorming van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid en het hieraan verbonden financiële raamwerk. Nederland zal dan een positie hierover innemen. Deze mededeling zal naar verwachting geen financiële consequenties hebben voor de nationale begrotingen van lidstaten. Zouden er onverwacht wel gevolgen zijn voor de rijksbegroting dan worden deze ingepast op de LNV begroting, conform de regels budgetdiscipline. Nederland wenst bij aanvullende voorstellen voor noodzakelijke concrete maatregelen aandacht voor het voorkomen van onnodige regeldruk voor bedrijven. Verder is het voor Nederland van belang dat de Commissie 2
bij vervolgvoorstellen een degelijk impact assessment bijvoegt, inclusief een volwaardige kosten-batenanalyse.
4. Nederlandse positie over de mededeling Nederland hecht belang aan de verdere duurzame ontwikkeling van de aquacultuur. Duurzame aquacultuur kan voorzien in de groeiende vraag naar vis, schaal en schelpdieren en kan daarmee een bijdrage leveren aan een vermindering van de druk op wilde bestanden. Een herziening van de strategie uit 2002 is noodzakelijk om hieraan een nieuwe impuls te geven. De mededeling bevat verschillende belangrijke elementen die voldoende concreet zijn uitgewerkt. Nederland steunt de mededeling, maar vindt daarbij dat het van primair belang is dat er vanuit de markt kansen worden ondernomen. Omdat er acties zijn voorzien op nationaal, gemeenschaps- en internationaal niveau, hecht Nederland aan een goede regie en tijdige terugkoppeling door de Commissie. 3