Gemeente Lopik

Rekenkameronderzoek Afvalverwijdering Utrecht

De rekenkamercommissies van de gemeenten Lopik, Montfoort, Oudewater, Houten, Nieuwegein, IJsselstein en Vianen hebben onderzoek uit laten voeren naar het functioneren van de Gemeenschappelijke Regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU). De conclusies en aanbevelingen zijn in een rapport vastgelegd. De belangrijkste uitkomst is dat de AVU doeltreffend en doelmatig functioneert.

In de tweede helft van 2008 heeft de rekenkamercommissie Triangel (van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater) samen met de rekenkamercommissies van de gemeenten Houten, Nieuwegein, IJsselstein en Vianen een onderzoek laten uitvoeren naar het functioneren van de Gemeenschappelijke Regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU).

Met dit gezamenlijke onderzoek is beoogd de gemeenteraden inzicht te geven in het functioneren van de AVU en de wijze waarop de kaderstellende en controlerende functies kunnen worden uitgevoerd.

De conclusies en aanbevelingen luiden als volgt:


1. De AVU functioneert doelmatig
De AVU is een kleine organisatie die voor 29 gemeenten en de provincie Utrecht optreedt als contractbeheerder voor afvalverwerking. Er is aandacht voor marktontwikkelingen en voor de verhouding prijs-kwaliteit. De tarieven zijn marktconform.


2. De AVU functioneert doeltreffend
De AVU richt zich op twee hoofddoelen: zo laag mogelijke kosten van afvalverwijdering en duurzaamheid.
Aanbeveling a: Versterk de blik op duurzaamheid door het beleid uit te werken in expliciete doelen en meetbare indicatoren. Aanbeveling b: Stuur op en rapporteer over het gebruik door gemeenten van de kennisfunctie van de AVU.


3. De interne bedrijfsvoering voldoet aan de wet- en regelgeving De structuur van de Gemeenschappelijke Regeling AVU en de NV AVU is conform wet- en regelgeving.
Aanbeveling c: Maak een expliciete bestuursafweging of de huidige combinatie administratie- en accountantskantoor voor de AVU voldoet aan de eisen die het AVU-bestuur zelf stelt aan onafhankelijke toetsing.


4. De financiële risico's voor de deelnemende gemeenten zijn beperkt
Het financiële risico verbonden aan de AVU is zeer beperkt. De gemeenschappelijke regeling doet geen investeringen en heeft daarmee nauwelijks vaste activa.


5. De aansturing voldoet aan de daaraan te stellen eisen De aansturing- en toezichtstructuur van de gemeenschappelijke regeling en de NV komen grotendeels overeen. Er is een brede vertegenwoordiging van deelnemende gemeenten in beide rechtsvormen. Aanbeveling d: Pas de Gemeenschappelijke Regeling AVU aan met het oog op de wijzigingen als gevolg van wet Dualisering Gemeentebestuur 2002.


6. De verantwoording is transparant en inzichtelijk De informatie en wijze van sturing sluiten aan bij de structurering en sturingsinformatie bij de gemeenteraden en provinciale staten. Aanbeveling e: Breidt de verantwoording uit met duurzaamheidsindicatoren.


7. De beperkte omvang maakt de AVU-organisatie kwetsbaar De focus op een kleine, flexibele en daarmee doelmatige organisatie heeft ook een keerzijde. Wat de personele invulling en kennisborging betreft, is de organisatie kwetsbaar.
Aanbeveling f: Borg de continuïteit van de organisatie. Verbeter de robuustheid verder ten aanzien van de personele invulling en kennisborging.

De conclusies en aanbevelingen worden behandeld tijdens de commissievergadering van 2 juni 2009 en de raadsvergadering van 16 juni 2009.