Rekenkameronderzoek Afvalverwijdering Utrecht
De rekenkamercommissies van de gemeenten Lopik, Montfoort, Oudewater,
Houten, Nieuwegein, IJsselstein en Vianen hebben onderzoek uit laten
voeren naar het functioneren van de Gemeenschappelijke Regeling
Afvalverwijdering Utrecht (AVU). De conclusies en aanbevelingen zijn
in een rapport vastgelegd. De belangrijkste uitkomst is dat de AVU
doeltreffend en doelmatig functioneert.
In de tweede helft van 2008 heeft de rekenkamercommissie Triangel (van
de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater) samen met de
rekenkamercommissies van de gemeenten Houten, Nieuwegein, IJsselstein
en Vianen een onderzoek laten uitvoeren naar het functioneren van de
Gemeenschappelijke Regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU).
Met dit gezamenlijke onderzoek is beoogd de gemeenteraden inzicht te
geven in het functioneren van de AVU en de wijze waarop de
kaderstellende en controlerende functies kunnen worden uitgevoerd.
De conclusies en aanbevelingen luiden als volgt:
1. De AVU functioneert doelmatig
De AVU is een kleine organisatie die voor 29 gemeenten en de provincie
Utrecht optreedt als contractbeheerder voor afvalverwerking. Er is
aandacht voor marktontwikkelingen en voor de verhouding
prijs-kwaliteit. De tarieven zijn marktconform.
2. De AVU functioneert doeltreffend
De AVU richt zich op twee hoofddoelen: zo laag mogelijke kosten van
afvalverwijdering en duurzaamheid.
Aanbeveling a: Versterk de blik op duurzaamheid door het beleid uit te
werken in expliciete doelen en meetbare indicatoren.
Aanbeveling b: Stuur op en rapporteer over het gebruik door gemeenten
van de kennisfunctie van de AVU.
3. De interne bedrijfsvoering voldoet aan de wet- en regelgeving
De structuur van de Gemeenschappelijke Regeling AVU en de NV AVU is
conform wet- en regelgeving.
Aanbeveling c: Maak een expliciete bestuursafweging of de huidige
combinatie administratie- en accountantskantoor voor de AVU voldoet
aan de eisen die het AVU-bestuur zelf stelt aan onafhankelijke
toetsing.
4. De financiële risico's voor de deelnemende gemeenten zijn
beperkt
Het financiële risico verbonden aan de AVU is zeer beperkt. De
gemeenschappelijke regeling doet geen investeringen en heeft daarmee
nauwelijks vaste activa.
5. De aansturing voldoet aan de daaraan te stellen eisen
De aansturing- en toezichtstructuur van de gemeenschappelijke regeling
en de NV komen grotendeels overeen. Er is een brede vertegenwoordiging
van deelnemende gemeenten in beide rechtsvormen.
Aanbeveling d: Pas de Gemeenschappelijke Regeling AVU aan met het oog
op de wijzigingen als gevolg van wet Dualisering Gemeentebestuur 2002.
6. De verantwoording is transparant en inzichtelijk
De informatie en wijze van sturing sluiten aan bij de structurering en
sturingsinformatie bij de gemeenteraden en provinciale staten.
Aanbeveling e: Breidt de verantwoording uit met
duurzaamheidsindicatoren.
7. De beperkte omvang maakt de AVU-organisatie kwetsbaar
De focus op een kleine, flexibele en daarmee doelmatige organisatie
heeft ook een keerzijde. Wat de personele invulling en kennisborging
betreft, is de organisatie kwetsbaar.
Aanbeveling f: Borg de continuïteit van de organisatie. Verbeter de
robuustheid verder ten aanzien van de personele invulling en
kennisborging.
De conclusies en aanbevelingen worden behandeld tijdens de
commissievergadering van 2 juni 2009 en de raadsvergadering van 16
juni 2009.
Gemeente Lopik