Cameratoezicht centrum Lopik-dorp
Het cameratoezicht wordt door politie en gemeente als een waardevolle
aanvulling gezien op het pakket aan maatregelen voor het centrum. Om
te voldoen aan de wettelijke eisen, zijn twee varianten uitgewerkt.
Met variant 1 wordt voldaan aan de wettelijke eisen. Met variant 2
wordt volaan aan de wettelijke eisen én wordt de kwaliteit van
cameratoezicht verbeterd. Het college stelt de raad voor het
cameratoezicht conform de wet- en regelgeving te organiseren en
daarbij een keuze te maken tussen variant 1 of variant 1 tezamen met
variant 2. De raad wordt gevraagd hiervoor afhankelijk van de keuze
EUR 12.000,- of EUR 18.000,- beschikbaar te stellen.
In de commissievergadering van 7 oktober 2008 is de notitie `Evaluatie
Cameratoezicht Centrum Lopik' behandeld. De conclusie van de notitie
luidde dat het cameratoezicht in het centrum van Lopik niet volledig
correct is uitgevoerd. Er is niet voldaan aan de wettelijke eisen.
Het college heeft onderzocht welke maatregelen noodzakelijk zijn om
het cameratoezicht conform de geldende wetgeving te laten
functioneren. Dit is vastgelegd in de notitie `Vervolg Cameratoezicht
Centrum Lopik'.
Het cameratoezicht wordt door politie en gemeente als een waardevolle
aanvulling gezien op het pakket aan maatregelen voor het centrum. Het
cameratoezicht is ingesteld voor het handhaven van de openbare orde.
De burgemeester is daarvoor verantwoordelijk. Er zijn twee varianten
uitgewerkt. Met variant 1 wordt voldaan aan de wettelijke eisen.
Wanneer als aanvulling op variant 1 ook voor variant 2 wordt gekozen,
wordt de kwaliteit van cameratoezicht verbeterd.
Variant 1
Om het cameratoezicht in zijn huidige vorm conform de wet- en
regelgeving te organiseren, zijn de volgende acties nodig:
* Overleg met de supermarkt en afspraken maken over een beveiligde
voorziening voor de opslag van de beelden;
* Bij overeenstemming met de supermarkt een beveiligde voorziening
realiseren in de supermarkt;
* Overleg met de politie over het beheer en verwerking van de
politiegegevens;
* Met het camerabedrijf, de politie en de supermarkt bespreken van
de technische mogelijkheden en wensen;
* De gemaakte afspraken over het beheer, de beveiliging etc.
vastleggen in een document;
* De inwoners informeren over het cameratoezicht;
* Het cameratoezicht melden aan het Centrum Bescherming
Persoonsgegevens (CBP).
Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke vereisten. De totale kosten
van variant 1 bedragen EUR 12.000,-.
Variant 2
De beelden die de politie in het verleden heeft opgevraagd, bleken
niet van voldoende kwaliteit te zijn om iemand te herkennen of te
identificeren. Door twee cameraposities te realiseren, kan het gebied
beter worden bestreken en kunnen de beelden worden gebruikt voor
herkenning en identificatie.
Wanneer naast variant 1 ook voor variant 2 wordt gekozen, wordt
voldaan aan de wettelijke eisen én wordt de kwaliteit van
cameratoezicht verbeterd. Voor variant 1 plus variant 2 zijn de totale
kosten EUR 18.000,-.
Het college stelt de raad voor het cameratoezicht voor de openbare
orde conform de wet- en regelgeving te organiseren en daarbij een
keuze te maken tussen variant 1, of variant 1 tezamen met variant 2.
En hiervoor afhankelijk van de keuze EUR 12.000,- of EUR 18.000,-
beschikbaar te stellen. Dit voorstel wordt behandeld tijdens de
commissievergadering van 2 juni 2009 en raad 16 juni 2009.
Gemeente Lopik