KPMG
Retailers leiden forse schade door voorraadverliezen
Nauwere samenwerking en deling van informatie is echter essentieel om
het probleem aan te pakken.
Grote retailers leiden jaarlijks aanzienlijke financiële schade als
gevolg van voorraadverliezen. Deze verliezen worden voor een deel
veroorzaakt door diefstal van voorraden door klanten en werknemers en
voor een deel door beschadiging tijdens transport en opslag. Daarnaast
blijken ook fouten te leiden tot voorraadverlies. Zo blijkt voorraad
te 'verdwijnen' door telfouten of andere gegevensfouten.
Uit internationaal onderzoek van KPMG blijkt dat grote, vooraanstaande
retailers hun voorraadverlies door diefstal, beschadiging en fouten op
zo'n 3% van hun omzet schatten. Bij een aantal retailers ligt dit
percentage zelfs nog hoger. "Een forse schade, want voor veel
retailers gaat het hierbij om een zeer groot gedeelte van de
potentiële winst", constateert Marc Schönhage, partner bij KPMG's
Consumer Goods & Retail. Schönhage: "Veel retailers beschouwen deze
verliezen als onontkoombaar en als een onvermijdelijk onderdeel van
het ondernemen. Dat is opmerkelijk want voorraadverlies is een
belangrijk en beheersbaar probleem."
Opvallend is volgens Schönhage het feit dat er vooralsnog altijd
vanuit werd gegaan dat de eigen fouten van retailers slechts een
geringe bijdrage leverden aan hun voorraadverliespercentages.
Schönhage: "Uit ons onderzoek blijkt echter dan ruim 30% van dit
verlies het gevolg is van eigen fouten van ondernemingen en dat een
veel groter deel van het verlies wordt veroorzaakt door
verwerkingsfouten dan werd geschat. Het hoge percentage verlies door
interne fouten toont aan dat retailers veel geld kunnen besparen door
verbetering van hun interne processen.
Veel ondernemingen zien zich dan ook gesteld voor de uitdaging om de
oorzaken van voorraadverlies in kaart te brengen. Veel retailers
richten hun inspanningen echter op interne en externe diefstal,
terwijl fouten vaak het belangrijkste probleem zijn. Maar fouten
binnen processen zijn vaak moeilijk aan te pakken, omdat je het hele
retailproces moet doorlopen en dat is een zeer omvangrijke en
ingewikkelde exercitie."
Daarnaast blijken de onderzochte retailers bijzonder terughoudend in
het delen van gedetailleerde informatie over voorraadverlies met hun
toeleveranciers die dit soort verliezen in belangrijke mate zouden
kunnen helpen verminderen. Schönhage: "Hoewel bijna 70% van de
retailers aangeeft samen te werken met leveranciers om voorraadverlies
te verminderen, blijkt een krappe 40% bereid om gedetailleerde
informatie te delen over de waarschijnlijke oorzaken van
voorraadverlies.
Nauwere samenwerking en deling van informatie is echter essentieel om
het probleem aan te pakken, zeker gezien het feit dat de omvang van
voorraadverliezen in de huidige recessie alleen maar zullen toenemen.
Hoewel de meeste retailers begrijpen dat hun voorraadverliezen in een
recessie waarschijnlijk zullen toenemen, staan ze tijdens een recessie
onder druk om zo min mogelijk geld uit te geven. Gezien de negatieve
invloed van voorraadverliezen op de prestatie van de bedrijven, zou
besparen op voorraadbeheer hen uiteindelijk echter wel eens veel geld
kunnen kosten."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.