Van Gogh Museum
Amsterdam, 26 mei 2009
Van Gogh Museum verwerft schilderij van Pierre Bonnard
Montmartre in de regen: het eerste Nabis-schilderij van Bonnard in
Nederlands openbaar kunstbezit
Pierre Bonnard (1867-1947), Montmartre in de regen 1897, Van Gogh
Museum Amsterdam Het Van Gogh Museum heeft onlangs de collectie
verrijkt met het schilderij Montmartre in de regen van Pierre Bonnard
(1867-1947). Het werk vormt een waardevolle aanvulling op de
omvangrijke collectie Nabis-prenten van het Van Gogh Museum. Bonnard
heeft Montmartre in de regen geschilderd in 1897, op het hoogtepunt
van zijn Nabis-periode. Het schilderij is uiterst representatief voor
Bonnards vroege kunstenaarschap. Na de aankoop van De twee zusters van
Maurice Denis (1870-1943) in 1991 heeft het Van Gogh Museum met
Montmartre in de regen een volgende stap gezet naar een collectie
Nabis-schilderijen. Het schilderij is tot en met 20 september 2009 te
bezichtigen op de derde verdieping van het Rietveldgebouw. De aankoop
is mogelijk gemaakt met steun van de BankGiro Loterij (circa de helft
van de aankoopprijs), de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins
Bernhard Cultuurfonds) en het VSBfonds.
Montmartre in de regen
De Franse kunstenaar Pierre Bonnard schilderde dit sfeervolle uitzicht
op Parijs vanuit zijn zolderatelier in de wijk Montmartre. Hij beeldde
de rue Tholozé op een regenachtige avond af, terwijl een paardenkoets
en donkere figuren onder parapluâs de felverlichte winkeletalages
passeren. Naast het levendige straatbeeld oogt het linkergedeelte van
het schilderij rustig. Het binnenhofje en de grote huizen verwijzen
naar het meer geborgen, besloten leven van Parijs. De blinde muur,
pontificaal in het midden, verdeelt de voorstelling en maakt het tot
een gedurfde compositie. De grote kleurvlakken, het afwijkende
perspectief en de donkere silhouetten verraden de invloed van de
Japanse prentkunst. Bonnard was geïntrigeerd door het uitzicht en de
rue Tholozé; over een reeks van jaren heeft hij in zeker tien werken
(delen van) ditzelfde motief verkend en weergegeven. Twee lithoâs die
daartoe behoren, maken deel uit van de museumcollectie.
Pierre Bonnard
Bonnard werd binnen de groep van de Nabis vooral bekend vanwege de
Japanse invloeden in zijn werk. Dit leverde hem de bijnaam âBonnard,
très Japonardâ op. De Japanse invloeden uiten zich in zijn werk door
tweedimensionaliteit, overlappingen en sterke contouren, zoals
duidelijk te zien is in Bonnards reclameposters. De kunstenaar begon
zijn artistieke loopbaan in 1885 in Parijs. Samen met Maurice Denis,
Paul Sérusier (1863-1927) en Edouard Vuillard (1868-1940) richtte hij
de kunstenaarsgroep Les Nabis op. Zij manifesteerden zich als
âprofetenâ van een nieuwe kunst en stelden in navolging van Paul
Gauguin (1848-1903) hun verbeelding en persoonlijke ervaring voorop.
Hun werk laat stilistisch en qua onderwerpkeuze meer verschillen dan
overeenkomsten zien. Zo toont het werk van Denis en Sérusier een
sterke hang naar het symbolisme en occultisme en schonken Vuillard en
Bonnard in hun werk meer aandacht aan de schildertechniek.
Beneficiënten
De aankoop van Montmartre in de regen is mogelijk gemaakt met steun
van de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het
Prins Bernhard Cultuurfonds) en het VSBfonds. Deze organisaties
stimuleren het openbaar kunstbezit in Nederland. In 2008 heeft het Van
Gogh Museum mede met steun van deze organisaties het schilderij De
Seine bij Nanterre van Maurice de Vlaminck (1876-1958) kunnen
aankopen.
---