PERSBERICHT |aan |van | |
| |De redactie |Kamer van Koophandel | | | |Limburg | | |kenmerk |datum | | |HvdP/MJ |25 mei 2009 | | |Onderwerp | | |Monitor Grenzeloos Winkelen 2009 |Limburg nog meer in trek bij winkelende Duitsers
Duitse consumenten bezoeken Limburgse winkelgebieden nog meer dan twee jaar geleden. Bovendien geven ze veel meer geld uit. Het centrum van Maastricht blijft het meest populair. De bovenregionale aantrekkingskracht van perifere en grootschalige winkelcentra is toegenomen. Dit en meer blijkt uit de Monitor Grenzeloos Winkelen 2009, een vervolg op een eerder onderzoek naar bovenregionaal winkelgedrag in Limburg en de aangrenzende regio's (in binnen- en buitenland).
Op jaarbasis wordt in Limburg en de aangrenzende regio's bijna E 3 miljard besteed buiten de eigen regio. In 2007 was dit E 33 miljoen minder. Vooral Duitse consumenten geven fors meer uit buiten de eigen regio dan twee jaar geleden. Bij de Nederlandse consumenten is sprake van een lichte daling. De bovenregionale bestedingen van de Belgen zijn nagenoeg gelijk gebleven. Naast het centrum van Maastricht zijn ook het Designer Outlet Centre in Roermond en de binnenstad van Venlo bovenregionale trekkers. Goed scorende nieuwkomers ten opzichte van twee jaar geleden zijn het Retailpark en de Huis- en Tuinboulevard in Roermond. Vooral consumenten uit de regio's Weert en Venlo bezoeken deze winkelgebieden in grote mate.
Recreatief winkelen en doelgericht aankopen doen zijn de belangrijkste motieven voor consumenten om buiten de eigen regio te winkelen. Het is opvallend dat het prijsniveau een veel belangrijkere reden is om bovenregionaal te winkelen dan twee jaar geleden. De economische crisis, die zich in de tweede helft van 2008 langzaam manifesteerde, is hier mogelijk de oorzaak van.
Het bestedingsoverschot in het Nederlandse deel van het onderzoeksgebied is verder toegenomen. Vooral de regio's Roermond en Venlo profiteren van de enorme toestroom van Duitse consumenten. De bestedingsoverschotten in deze regio's zijn ten opzichte van het onderzoek uit 2007 verdubbeld. Opvallende stijger is verder de regio Venray. Ook deze regio wordt in steeds grotere mate, door vooral de Duitse consument, bezocht.
Er zijn ook vragen gesteld over 'boodschappen doen in het buitenland' en 'winkelen op koopzondag'. Ruim tweederde van de consumenten doet wel eens boodschappen in het buitenland. Niet alleen vanwege assortiment en prijs, maar ook omdat men het een leuke tijdbesteding vindt. De Nederlandse winkels zijn onverminderd populair bij de Duitsers en de Belgen. De Belgen steken voornamelijk voor wasmiddel, frisdrank en luiers de grens over. Duisters kopen koffie(pads) en levensmiddelen.
De helft van de consumenten in het onderzoeksgebied winkelt op zondag wel eens buiten de eigen regio. In 2007 was dat ruim 40%. Vooral de Nederlandse winkelgebieden profiteren hiervan. Een verklaring hiervoor is het feit dat Duitsland doorgaans nog altijd geen koopzondagen kent. Duitse respondenten geven echter aan dat, mochten ze in eigen land meer koopzondagen krijgen, ze minder snel de grens zullen oversteken. Dit kan dus gevolgen hebben voor de Nederlandse winkelgebieden, die op dit moment in grote mate op koopzondag van de Duitsers afhankelijk zijn. Ook de Belgen maken gretig van de koopzondag gebruik; ze winkelen meer dan twee jaar geleden op zondag buiten de eigen regio. Twee op de vijf consumenten geeft aan dat de bestedingen op koopzondag extra uitgaven zijn. Dat wil zeggen dat deze bestedingen anders niet worden gedaan of terecht komen in andere sectoren (bijvoorbeeld attractieparken of in de horeca).
De Monitor Grenzeloos Winkelen is een initiatief van Kamer van Koophandel Limburg, Provincie Limburg en de gemeenten Roermond, Weert, Venlo, Venray, Sittard-Geleen, Heerlen en Maastricht. De uitvoering is in handen van BRO adviseurs en Multiscope.
************************************ EINDE PERSBERICHT ****************************************