Voedingcentrum
Consument wil meer informatie over klimaatbelasting van eten
Veel consumenten willen bij hun keuze voor eten rekening kunnen houden
met de CO2-uitstoot die ermee gepaard gaat. Bijna de helft van de
Nederlanders vindt het belangrijk om te weten hoe belastend hun
voedselkeuze is voor het klimaat, maar ze vinden de informatie die
daarover beschikbaar is ontoereikend. Dat blijkt uit onderzoek van
Motivaction in opdracht van het Voedingscentrum.
De betrokkenheid van Nederlanders op het gebied van voedsel en de
invloed op het klimaat is groot. Van de consumenten realiseert 63%
zich dat hun keuze voor bepaald eten gevolgen heeft voor het klimaat.
Twee van de vijf Nederlanders heeft zelfs meer geld over voor
milieuvriendelijke producten. Deze groep blijft stabiel, ondanks de
huidige economische teruggang.
Misverstanden
Nederlandse consumenten hebben steeds meer belangstelling voor
onderwerpen als milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel in relatie
tot eten. In de winkel is het echter lastig om bewust keuzes te maken
over deze onderwerpen, omdat informatie hierover vaak ontbreekt.
Daardoor zijn consumenten veelal aangewezen op hun eigen inschattingen
en algemene kennis. En daar gaat het nog wel eens mis. Opvallend is
het verschil tussen zaken waar mensen âspontaanâ aan denken, en wat ze
aankruisen bij meerkeuzevragen. Bij meerkeuzevragen over
klimaatbelasting van hun eten en wat zij daaraan zelf kunnen doen,
kruisen ze zaken aan als verpakking en zuinig omgaan met eten. Maar
bij open vragen vergeten consumenten belangrijke zaken te noemen die
ook van invloed zijn zoals de productiewijze, transport of de
bereidingswijze.
Onherkenbaar
Uit het Motivaction-onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlanders niet
aan een product kan zien of het belastend is voor het klimaat.
Daardoor kunnen ze er ook geen rekening mee houden. Slechts 14% doet
dat op dit moment wel. Andere belangrijke informatiebronnen die
consumenten raadplegen over eten zijn kritische televisieprogrammaâs
als Radar en Kassa (47%), belangenorganisaties als Consumentenbond en
Voedingscentrum (32%) en de supermarkt (31%), zo blijkt uit het
onderzoek. Als er één overkoepelend keurmerk zou zijn voor
diervriendelijke, milieuvriendelijke en eerlijke producten
(fairtrade), dan zou ongeveer tweederde van de Nederlanders daar wel
op letten.
Signaal
'Dit is voor ons een duidelijk signaal dat aan de
informatievoorziening over klimaatbelasting van ons eten het nodige
kan worden verbeterd, en dat consumenten daar ook op zitten te
wachten,' zegt Wouter Rosekrans, projectmanager voedselkwaliteit bij
het Voedingscentrum. 'Het Voedingscentrum heeft als taak om
consumenten objectieve informatie te geven over eten, zodat ze bewust
een keuze kunnen maken. Dat geldt voor onderwerpen als voedingswaarde,
dierenwelzijn, maar ook voor onderwerpen als de productiewijze en
klimaatbelasting.'
Campagne
Het Voedingscentrum lanceert binnenkort een campagne om het bewustzijn
van consumenten te vergroten over eten en klimaat.
Over het onderzoek
Het onderzoek is gehouden onder een representatieve groep Nederlanders
in de leeftijd van 18-65 jaar. 1.024 Respondenten vulden een online
vragenlijst in.