Redenen om vrolijk te zijn als detailhandelaar in de tuinbranche


Tuin is toevluchtsoord van genoegen in onzekere wereld

OUDERKERK A/D AMSTEL, 20090525 -- Nu de economische achteruitgang over de hele wereld voorlopig aanhoudt en consumenten hun uitgaven verminderen, gaat het niet goed met de vele industriesectoren: van huisvesting en vakanties tot witgoed en auto's. Het vooruitzicht voor tuincentra is nochtans veel positiever, gelooft industrie deskundige Tesselaar International (Tesselaar).

Het bedrijf gelooft dat de detailhandel die de juiste benadering kiest, zich kan verweren tegen korte termijneffecten en als de tijden weer beter worden, zelfs de potentie heeft voor een rooskleurige toekomst. Consumenten die op vele aspecten van hun uitgeven bezuinigen, zien uitgaven op hun tuinen als hun enige bevrediging - een lichtpuntje te midden van de ondergang en somberheid.

"Wij zijn ervan overtuigd dat het potentieel voor de tuinbranche veel beter is dan dat het voor andere sectoren is," zegt Anthony Tesselaar. "Een tuin is een toevluchtsoord van genoegen wanneer alles in de buitenwereld onzeker lijkt. Mensen kunnen met een minimale uitgave, hun tuin transformeren en de grotere uitgaven voor de tuin lijken niet extreem voor de hoeveelheid plezier die het op de lange termijn oplevert," zegt Tesselaar.

Tesselaar is vastberaden om een stem van optimisme te zijn en wil dolgraag met zijn handelspartners in Nederland werken om er zeker van te zijn dat met een strategische benadering, tuincentra niet alleen kunnen overleven, maar ook kunnen bloeien. "Kwekers en detailhandelaars verkopen inspiratie; optimisme; hoop voor de toekomst en eenvoudig genoegen en dat is precies wat mensen nu nodig hebben. Dit zijn onze beste tips voor een voorspoedig 2009," zegt Tesselaar.

- Vul de planken met de mooiste planten die u kunt vinden. Inspirerend genoegen is wat tuiniers zoeken, en in economisch slechte tijden meer dan ooit.

- Vergewist u ervan dat personeel op de hoogte is van en kan vertellen over belangrijke productkenmerken, zoals droogte-weerstand, lange bloeiperiode, buitengewoon mooie kleuren en gebladerte.

- Sla nu in. Wanneer consumenten uiteindelijk op zoek gaan naar schoonheid voor hun tuin, willen zij geen lege planken of uitgeputte planten zien.

- Drijf doeltreffend handel. Een spectaculair vertoon zal consumenten aantrekken en zal ze aanmoedigen om de sprong tot een aankoop te wagen.

- Les de dorst naar kennis. Eenvoudige factsheets, die goed worden getoond, kan een geruststelling voor consumenten zijn dat een bijzondere plant het in hun tuin goed zal doen. Dit zal consumenten helpen bij hun keuze.

- Houd rekening met het weer. Als het een lange hete zomer is, haal dan de planten die weinig water nodig hebben naar voren. En als het de hele tijd regent, kies dan voor de planten die houden van natte voeten.

- Geniet. Dat is de reden dat wij in deze branche zitten. De situatie zal ongetwijfeld verbeteren.

Tesselaar