Ingezonden persbericht
Platform voor de Archivering en Conservering van
Audiovisuele Kunsten
LANGE LEVE DE MEDIAKUNST ... HELP!
Workshop met David Claerbout, Johannes Gfeller (AktiveArchive), Dara
MeyersKingsley (IMAP) & Giel Vandecaveye (S.M.A.K.)
Maandag 25 mei 2009 | 10.00 17.00
S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst)
Citadelpark 9000 Gent
België
Hoe raak ik wegwijs in de conservering van mediakunst? Hoe kan ik een videofilm beschrijven in functie van zijn
langetermijnbewaring? Welke modellen bestaan er voor het documenteren van video en computergebaseerde
installaties? Welke keuzes kan ik maken wanneer de originele weergave of afspeelapparatuur van een werk in
onbruik dreigt te raken? Welke rol kan de kunstenaar vervullen bij de conservering van zijn werk?
PACKED organiseert op 25 mei 2009 een workshop in het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst te Gent
(S.M.A.K.) waarbij onder meer bovenstaande vragen aan bod zullen komen. Voor traditionele kunstvormen als
schilderijen en sculpturen bestaan er internationale standaarden voor de omgang, bewaring en installatie. Voor
de nog relatief jonge en immer evoluerende mediakunsten ontbreken vandaag dergelijke standaarden. Toch
zijn er de laatste tien jaar allerlei initiatieven ontstaan. Zij wakkeren niet alleen de belangstelling aan voor het
complexe karakter van de conservering van mediakunst, maar zoeken door samenwerking ook naar
oplossingen en ze leggen methoden vast die wereldwijd kunnen worden gedeeld voor het behoud en het
beheer van mediakunstcollecties.
PACKED, een initiatief van Argos, MDD, MuHKA en S.M.A.K., is onderdeel van dit prille internationale netwerk.
Met deze workshop stelt PACKED de hulpmiddelen en de werking voor van haar collegaorganisaties
Independent Media Arts Preservation (Verenigde Staten) en AktiveArchive (Zwitserland).
Hoewel er op het internet verschillende beschrijvingsmodellen, richtlijnen en handboeken gratis beschikbaar
zijn die de conservering van mediakunst kunnen verbeteren, vinden veel kunstenaars en verzamelaars hun weg
hier niet naar. Met deze workshop wil PACKED hen in contact brengen met enkele internationale experts. De
uitwisseling van praktische richtlijnen rond de conservering en archivering van mediakunst staat centraal. Na
de workshop zal ook een Nederlandse vertaling van de Preservation Guide van IMAP gratis online beschikbaar
zijn op de vernieuwde website www.packed.be (online vanaf 25 mei).
Om de inhoud van de bijdragen van de experts zo tastbaar mogelijk te maken, zijn een bezoek aan The Dark
Matter of Media Light, een overzichttentoonstelling van Dara Birnbaum in het S.M.A.K., en een uiteenzetting
van de curator onderdeel van de workshop. Deze workshop richt zich zowel tot studenten, docenten,
kunstenaars, privéverzamelaars, curatoren en conservatoren als tot professionelen uit de ruimere cultureel
erfgoedsector.
Praktisch
De voertaal tijdens de workshop is Engels. Deelnameprijs: 6 euro (drank en lunch zijn inbegrepen).
Inschrijven is verplicht en kan tot en met woensdag 20 mei 2009 via email naar info(at)packed(dot)be.
Uw inschrijving is geldig na storting van 6 op rekeningnummer 735013865429 met vermelding `PACKED
WORKSHOP + UW NAAM'
Meer informatie:
PACKED Platform voor de Archivering en Conservering van Audiovisuele Kunsten
Koopliedenstraat 62
B1000 Brussel
België
E: info(at)packed(dot)be
T: +32 (0)2 217 14 05
Programma
10.0010.15 Verwelkoming
10.1510.30 Introductie door PACKED
10.3011.15 Lezing Dara MeyersKingsley Independent Media Arts Preservation (New York)
11.1512.00 Lezing Johannes Gfeller AktiveArchive (Bern)
12.0012.30 Lezing Giel Vandecaveye S.M.A.K. (Gent)
12.3013.15 Lunch
13.1514.15 Bezoek aan de tentoonstelling The Dark Matter of Media Light (Dara Birnbaum)
14.1516.15 Rondetafelgesprek en vragensessie met David Claerbout, Dara MeyersKingsley, Johannes
Gfeller en Giel Vandecaveye
16.15 Drink
Sprekers
Dara MeyersKingsley is stichtend lid en gedelegeerd bestuurder van Independent Media Arts Preservation, Inc.
(IMAP), een dienstverlenende en educatieve nonprofitorganisatie uit New York die zich sinds 1999 inzet voor
het behoud van nietcommerciële elektronische media. IMAP is in de Verenigde Staten uitgegroeid tot een
belangrijke nationale hulpbron voor training, informatie en advies op het vlak van de preservering van
mediakunst. De organisatie publiceert online o.a. een Preservation Guide en biedt een Cataloging Template aan
voor de beschrijving van film, video en audiomateriaal. Dara MeyersKingsley is ook actief als onafhankelijk
curator en is gespecialiseerd in hedendaagse kunst en mediakunst. In het verleden was zij o.a. hoofd van de
film en videocollectie van de Andy Warhol Foundation, en curator film en video aan het Brooklyn Museum of
Art.
Johannes Gfeller is hoofd van AktiveArchive, dat sinds 2002 door middel van samenwerking en concrete
onderzoeksprojecten de mogelijkheden bestudeert voor het documenteren, het bewaren en het preserveren
van diverse vormen van mediakunst. Hij was, samen Irene Schubiger, voor AktiveArchive ook verantwoordelijk
voor de tentoonstelling Swiss Video of the 70s and the 80s A Reconstruction (Kunstmuseum Luzern, 2008).
AktiveArchive heeft o.a. documentatiemodellen ontworpen voor videoinstallaties en internetkunst, en beheert
ook een pool van obsolete videoapparatuur. Johannes Gfeller is ook professor aan de Hochschule der Künste
Bern (HKB) in Zwitserland waar hij doceert over de conservering en restauratie van moderne materialen en
media. Voordien doceerde hij videotechnologie en esthetiek aan de Schule für Gestaltung, eveneens in Bern.
Giel Vandecaveye is als medewerker collectiebeheer en tentoonstellingen verbonden aan het Stedelijk
Museum voor Actuele Kunst, Gent (S.M.A.K.). Hij is de curator van Dara Birnbaums overzichtstentoonstelling
The Dark Matter of Media Light, een naar Belgische normen grote overzichtstentoonstelling gewijd aan het
oeuvre van één mediakunstenaar. Het oeuvre van Dara Birnbaum bestaat vooral uit videokunst en installaties,
die door hun onderzoek naar hoe technologie en media in cultuur functioneren een belangrijke bijdrage
leveren aan het betoog over kunst en televisie. Birnbaum gebruikt voor de creatie van haar werk zowel
eenvoudige als meer geavanceerde videotechnologie. Het snelle in onbruik raken van weergave en
afspeelapparatuur (en van andere technologische componenten) in haar werk, stelt zowel curatoren als
conservatoren voor complexe uitdagingen. S.M.A.K. was partner in het Europese project Inside Installations dat
onderzoek deed naar de preventieve conservering en presentatie van installatiekunst.
David Claerbout is een Belgisch kunstenaar die is gevestigd in Antwerpen. Sinds het einde van 1996 werkt hij
aan een oeuvre dat laveert tussen stilstaande en bewegende beelden, tussen fotografische en digitale
technieken, tussen animatie en digitale beeldmanipulatie. Beïnvloed door de fenomenologie, onderzoekt David
Claerbout onze visuele waarneming en ons geheugen. Het verstrijken van de tijd is een hoofdthema in zijn
werk. In een poging om de realiteit over te brengen bevraagt zijn werk de grenzen van alle vormen van visuele
reproductie. In vroege werken bracht hij met behulp van videotechnieken bewegende elementen, en dus ook
onlosmakelijk tijd, aan in oude foto's. Terwijl deze vroege werken zeer eenvoudige videoinstallaties waren,
begon hij in 2000 ook te werken met interactieve technieken en creëerde hij een webproject. Nadien is hij
steeds vaker digitale video gaan gebruiken voor het creëren van miniverhalen die zijn gesitueerd in gebouwen
of stedelijke ruimten en waarin het verloop van de tijd vaak wordt belichaamd door de verandering van het
licht.
Deze workshop wordt georganiseerd door PACKED in samenwerking met S.M.A.K.
---- --