Ingezonden persbericht
Aandeel Publieke Radio neemt toe
Radio 1, 3FM en Radio 5 Nostalgia boeken winst
Het totale luistertijdaandeel van de zes publieke radiostations groeit. Het aandeel van de zes radiostations over de maanden maart en april is 30,7 procent. Vorig jaar in dezelfde periode was dat 29,6 procent. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van Continu Luisteronderzoek verzorgd door Intomart GfK in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).
Met name Radio 1, 3FM en Radio 5 Nostalgia zitten in de lift. Radio 1 scoort een aandeel van 7,2 procent. Dat is 0,2 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zet de positieve lijn, die is ingezet na de herindeling van Radio 1 op 25 augustus 2008, zich voort.
3FM behaalt een luistertijdaandeel van 8,3 procent in de doelgroep 10 jaar en ouder. Dit is 0,7 procent meer in vergelijking tot een jaar geleden. In de doelgroep van de zender (15-34 jaar) boekt 3FM 1,6 procent winst en komt uit op een aandeel van 18,3 procent. In de afgelopen vijf jaar is, met uitzondering van de periodes rondom 3FM Serious Request, niet zo'n hoog aandeel geboekt.
Ook Radio 5 Nostalgia doet het zeer goed. Een weekbereik van bijna 600.000 luisteraars is een nieuw record. Vorig jaar in dezelfde periode lag dat bereik nog 70.000 luisteraars lager.
Directeur Radioprogrammering NPO Jan Westerhof: "Het is goed om waar te nemen dat de 'verjonging' van 3FM doorzet. Het lukt ons om nieuwe generaties met publieke programma's in aanraking te brengen. Ik zie met vreugde dat de strategie voor Radio 1 aanslaat. Er is veel journalistiek inhoudelijk verbeterd het afgelopen jaar en de betere volgorde van programma's doet zijn werk. De luisteraar blijft daardoor langer luisteren en haakt minder snel af."