Witteveen en Bos
Grootschalig onderzoek naar aanwezigheid zinkaswegen in De Kempen van start
Op veel plaatsen in De Kempen zijn in het verleden zinkassen gebruikt
als funderings- en wegverbeteringsmateriaal. Deze zinkassen kunnen
verontreinigende stoffen bevatten die schadelijk kunnen zijn voor mens
en milieu. In 2008 heeft het Projectbureau Actief Bodembeheer de
Kempen (AbdK) in enkele gemeenten een pilot uitgevoerd om oude
gegevens over zinkassen in openbare wegen te verifiëren. Na deze
succesvolle pilot heeft Witteveen+Bos de opdracht gekregen om de
aanwezigheid van deze zinkassen in de overige gemeenten in kaart te
brengen. Het onderzoek wordt uitgevoerd met medewerking van Tauw,
Medusa Explorations BV, Fugro en Fransen Milieutechniek.
Sinds 2002 is het Projectbureau Actief Bodembeheer de Kempen (ABdK)
bezig met het zoveel mogelijk verwijderen van zinkassen en door
zinkassen verontreinigde bodem, het saneren van zwaar verontreinigde
waterbodems en het bestrijden van de effecten die zware metalen in de
bodem (kunnen) veroorzaken. Op basis van een uitgevoerde
inventarisatie, is 950 kilometer weg als verdacht aangemerkt. Hiervan
is in een pilot al 200 kilometer weg onderzocht. De 750 kilometer nog
te onderzoeken wegen liggen verspreid over een 28-tal gemeenten in
Zuidoost-Brabant en Midden-Limburg.
Onderzoek
Bij het in kaart brengen van zinkassen worden innovatieve geofysische
onderzoekstechnieken ingezet. Deze technieken zijn beproefd tijdens de
pilots en aangevuld met de meest recente inzichten. Door het inzetten
van deze onderzoekstechnieken wordt een aanzienlijke kostenbesparing
gerealiseerd ten opzichte van traditioneel bodemonderzoek en worden
hinder en overlast beperkt.
De nodige apparatuur wordt bevestigd aan een speciaal hiervoor
ingerichte meetwagen, die met een snelheid van circa 25 km/uur over de
wegen rijdt. Er worden metingen uitgevoerd naar de licht radioactieve
straling, die karakteristiek is voor het oorspronkelijke zinkerts en
die ook nog aanwezig is in de zinkassen ten opzichte van de relatief
schone ondergrond en omgeving. Gelijktijdig wordt met een grondradar
in de diepte gekeken naar de dikte van de aanwezige
halfverharding-/funderingslaag van de weg. Ook wordt gemeten in
hoeverre de natuurlijke elektrische geleiding van de aardbodem ter
plaatse wordt verstoord door zinkassen. Bij dit alles wordt van
seconde tot seconde de plaatsbepaling geregistreerd en worden
veranderingen van wegdek met digitale fotos vastgelegd. Ter ijking van
de metingen worden in een tweede stap ook nog steekproefsgewijs
bodemmonsters genomen en onderzocht in het laboratorium. Na analyse
van de gegenereerde gegevens wordt de aanwezigheid van zinkassen in de
wegen afgeleid.
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek worden de risicos nader
in kaart gebracht en wordt de basis gelegd voor prioriteitstelling van
eventuele saneringsmaatregelen en de kosten daarvan.