D66
maandag 25 mei 2009
Heldere en reële urennorm voor onderwijs
D66-leider Alexander Pechtold wil dat er een heldere en reële norm
komt voor het aantal uren dat een kind onderwijs krijgt. De huidige
urennormen voor het onderwijs zijn gebaseerd op verkeerde aannames.
Bovendien is de definitie van wat precies onder onderwijstijd valt
niet helder. Pechtold: ''De urennorm is een middel om de kwaliteit van
het onderwijs te controleren. We hebben niks aan zon middel als dat
niet helder en reëel is. Het is tijd voor duidelijkheid.''
Gerommel
De afgelopen jaren is er veel gerommeld aan de onderwijs urennormen.
Zo stuitte de norm van 1040 uur op veel problemen. De berekening van
1040 uur bleek gebaseerd te zijn op verkeerde aannames: scholen konden
er niet aan voldoen. Het kabinet stelt nu voor om een norm van 1000
uur in te voeren. Deze norm is echter gebaseerd op dezelfde verkeerde
aannames als de norm van 1040 uur. Bovendien blijkt 1000 uur ook niet
haalbaar. Om dit te maskeren stelt de staatssecretaris van onderwijs
Marja van Bijsterveldt (CDA) voor om de definitie van onderwijstijd te
verruimen en het toezicht te verminderen. Zo ontstaat er ruimte voor
scholen om op een creatieve wijze toch aan de 1000-uren te komen. En
daar is de kwaliteit van het onderwijs de dupe van.
Tijd voor duidelijkheid
Pechtold: ''Een norm moet wel serieus en haalbaar zijn. Ook moet er,
in tegenstelling tot wat Van Bijsterveldt wil, een heldere definitie
komen van wat onderwijstijd is: 1 uur onderwijs is 1 uur les van een
bevoegde leraar, niet 1 uur met de halve school huiswerk maken. Door
een heldere norm en definitie weten leraren, ouders en leerlingen wat
zij van hun school kunnen verwachten. Bovendien bieden heldere normen
de politiek de mogelijkheid om echt de vinger aan de pols van het
onderwijs te houden. De huidige situatie zorgt louter voor
onduidelijkheid.''
Deel dit item:
Link toevoegen aan Hyves Link toevoegen aan Facebook Link toevoegen
aan Twitter Link toevoegen aan LinkedIn