D66

maandag 25 mei 2009

Heldere en reële urennorm voor onderwijs

D66-leider Alexander Pechtold wil dat er een heldere en reële norm komt voor het aantal uren dat een kind onderwijs krijgt. De huidige urennormen voor het onderwijs zijn gebaseerd op verkeerde aannames. Bovendien is de definitie van wat precies onder onderwijstijd valt niet helder. Pechtold: ''De urennorm is een middel om de kwaliteit van het onderwijs te controleren. We hebben niks aan zon middel als dat niet helder en reëel is. Het is tijd voor duidelijkheid.''

Gerommel

De afgelopen jaren is er veel gerommeld aan de onderwijs urennormen. Zo stuitte de norm van 1040 uur op veel problemen. De berekening van 1040 uur bleek gebaseerd te zijn op verkeerde aannames: scholen konden er niet aan voldoen. Het kabinet stelt nu voor om een norm van 1000 uur in te voeren. Deze norm is echter gebaseerd op dezelfde verkeerde aannames als de norm van 1040 uur. Bovendien blijkt 1000 uur ook niet haalbaar. Om dit te maskeren stelt de staatssecretaris van onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) voor om de definitie van onderwijstijd te verruimen en het toezicht te verminderen. Zo ontstaat er ruimte voor scholen om op een creatieve wijze toch aan de 1000-uren te komen. En daar is de kwaliteit van het onderwijs de dupe van.

Tijd voor duidelijkheid

Pechtold: ''Een norm moet wel serieus en haalbaar zijn. Ook moet er, in tegenstelling tot wat Van Bijsterveldt wil, een heldere definitie komen van wat onderwijstijd is: 1 uur onderwijs is 1 uur les van een bevoegde leraar, niet 1 uur met de halve school huiswerk maken. Door een heldere norm en definitie weten leraren, ouders en leerlingen wat zij van hun school kunnen verwachten. Bovendien bieden heldere normen de politiek de mogelijkheid om echt de vinger aan de pols van het onderwijs te houden. De huidige situatie zorgt louter voor onduidelijkheid.''
Deel dit item:
Link toevoegen aan Hyves Link toevoegen aan Facebook Link toevoegen aan Twitter Link toevoegen aan LinkedIn