College beantwoordt vragen van Maassluis Belang over bezuinigingen bij
regiopolitie Rotterdam-Rijnmond
De fractie van Maassluis Belang heeft schriftelijke vragen gesteld aan
het college van burgemeester en wethouders over bezuinigingen bij de
regiopolitie Rotterdam-Rijnmond. Het college heeft de vragen als volgt
beantwoord:
Uw fractie heeft op grond van artikel 51 van het Reglement van Orde
van de gemeenteraad zich tot ons gericht met enkele vragen met
betrekking tot bezuinigingen van de regiopolitie Rotterdam-Rijnmond.
In deze brief zullen wij uw vragen, in de volgorde zoals ze door u
zijn gesteld, beantwoorden. Vanwege het feit dat wij van mening zijn
dat de door u gestelde vragen betrekking hebben op het beleid van het
politiekorps Rotterdam-Rijnmond, te weten een aangelegenheid waar wij
als gemeentebestuur in zeer gering mate invloed op hebben, zijn uw
vragen voorgelegd aan de districtsleiding van het District
Waterweg-Noord van het Politiekorps Rotterdam-Rijnmond, waaronder
Maassluis valt. De beantwoording heeft op zich laten wachten vanwege
het feit, dat de districtsleiding samen met de korpsleiding de
beantwoording voor zijn rekening heeft genomen.
"Naar wij hebben vernomen heeft het politiekorps regio
Rotterdam-Rijnmond onlangs een taakstellende opdracht gekregen om in
totaal 60 miljoen euro te bezuinigen.
1. Kloppen deze bezuinigingsmaatregelen?
Het is onjuist dat het korps Rotterdam-Rijnmond een taakstellende
bezuiniging heeft gekregen van in totaal 60 miljoen euro. Het korps
wordt geconfronteerd met een sterk oplopend tekort naar circa EUR 33
miljoen in 2012. Dit wordt vooral veroorzaakt door:
een daling van het budget (het korps RR wordt geconfronteerd
met een forse vermindering van het door het ministerie van BZK
beschikbaar gestelde algemene budget; de budgetvermindering loopt op
naar maar liefst EUR 17,7 miljoen structureel per jaar vanaf 2012)
o een oplopende taakstelling (het aandeel van het korps RR in
de door het kabinet opgelegde taakstelling voor de Nederlandse Politie
loopt op naar circa EUR 10,6 miljoen structureel per jaar vanaf 2011)
en
o oplopende externe meerkosten (de kosten Politie CAO en een
niet onderbouwd inverdieneffect landelijk functiehuis oplopend naar
circa EUR 8 miljoen per jaar vanaf 2010, geen volledige compensatie
van de prijsinflatie hetgeen circa EUR 6 miljoen per jaar betekent en
daarnaast is er nog een aantal overige forse kostenposten, zoals de
overheveling van gerechtskosten van Justitie naar Politie, opgelegde
kosten e-overheid, e.d.).
Vanwege het oplopende tekort aan de ene kant en het uitgangspunt van
het Regionaal College dat de sterktedoelstelling moet worden
gehandhaafd aan de andere kant ontstaat een `gat' tussen de
afgesproken sterkte en de betaalbare sterkte. Dit gat wordt voor een
deel opgevuld door de inzet van het eigen vermogen, maar omdat hieraan
een grens zit (die snel wordt bereikt) zijn forse
bezuinigingsmaatregelen onvermijdelijk.
2. Klopt het dat deze bezuinigingen moet worden gehaald door het
niet meer toestaan van enige vorm van overwerk? Dit ondanks een
onderbezetting van 50 politiemensen. Of zorgt deze onderbezetting
juist voor het nodige overwerk?
Het terugdringen van de kostenpost overwerk is slechts één van vele
maatregelen om bezuinigingen te realiseren. Dat betekent niet dat er
in het geheel geen overwerk meer kan worden gedaan. Wel wil het korps
op de uitgaven voor overwerk een besparing van 60% realiseren. Dat
betekent dat er slechts zal worden overgewerkt in geval van dringende
noodzaak en dat erop gestuurd zal worden dat gemaakte overuren zoveel
mogelijk in tijd zullen worden gecompenseerd.
Er is binnen district Waterweg-Noord geen sprake van een
onderbezetting van 50 politiemensen. Eind 2008 had het district een
bezetting van 343 fte, hetgeen 8,5 fte onder de formatie ligt. In deze
bezetting is evenwel niet meegenomen dat het district circa 70
aspiranten (politiemensen in opleiding) heeft, die eveneens bijdragen
aan de productiviteit.
3. Klopt het dat er verder bezuinigd gaat worden op het
opleidingsbudget?
Nee, er zal niet verder worden bezuinigd op het opleidingsbudget
(zoals aangegeven in de begroting 2009-2012 is vanaf 2007 t/m 2012 het
jaarlijkse opleidingsbudget vastgesteld op EUR 9,4 miljoen). Wel wordt
nadrukkelijk afgewogen welke opleidingen noodzakelijk zijn (van
rechtswege of vanwege in gebruik name van nieuwe landelijke politie
informatiesystemen) en welke minder prioriteit hebben. Ook wordt
gekozen voor minder dure opleidingen en alternatieve opleidingsvormen.
In geen geval worden concessies gedaan aan de kwaliteitsnormen die
gelden voor de uitoefening van de diverse functies binnen het korps.
4. Betekent dit dat er genoegen moet worden genomen met een lager
opleidingsniveau voor de toekomstig politiefunctionarissen?
Nee, aan het opleidingsniveau van toekomstige politiemedewerkers wordt
niet getornd, net zoals dat geldt voor de huidige medewerkers. Sterker
nog, de tendens is dat de gemiddelde politiemedewerker juist hoger
opgeleid wordt. De bezuiniging op het opleidingsbudget heeft geen
betrekking op de initiële opleiding (de basisopleiding van 2 tot 4
jaar) tot executief politiemedewerker. Iedere nieuwe politieman
of -vrouw voldoet dus aan de hoge normen die zijn gesteld voor de
uitoefening van de functie.
5. Bent u met ons van mening dat deze bezuinigingsoperatie een
slechte zaak zou zijn voor de veiligheid in onze regio?
De huidige en geplande bezuinigingsmaatregelen van het korps zullen
geen consequenties hebben voor de veiligheid in de regio. Sterker nog,
vanwege deze bezuinigingsmaatregelen kan de sterkte voorlopig tot en
met 2010 op peil blijven.
Het is echter wel een kwalijke zaak dat het korps bij geen of
onvoldoende compensatie (voor het dalende budget en de stijgende
externe kosten) of het uitblijven van een stijging van het BVS-budget
in de nabije toekomst, genoodzaakt zal zijn om na 2010 te dalen in
sterkte, omdat verdere bezuinigingen op materieel gebied dan niet meer
mogelijk zijn en het eigen vermogen dan opgesoupeerd is. Als dat het
geval blijkt te zijn dan zal dat consequenties hebben voor de
veiligheidszorg in de regio, omdat het korps genoodzaakt zal zijn om
te bezuinigen op salariskosten (lees: dalen in sterkte).
6. Kunt u een inschatting maken wat de gevolgen van een
dergelijke operatie zijn voor de gemeente Maassluis?
Er zijn nog vele onzekerheden over de toekomstige financiën van het
korps (actualisatie BVS medio 2009, eventuele compensaties vanuit het
ministerie van BZK, uitkomsten evaluatie BVS, e.d.) waardoor een
inschatting van de gevolgen momenteel nog niet gemaakt kan worden.
Dit laat onverlet dat er wel al geanticipeerd moet worden op slechte
tijden, omdat er bijna geen bezuinigingsmaatregelen meer kunnen
plaatsvinden op materieel gebied waardoor bezuinigingen op
salariskosten (circa 76% van het totale korpsbudget gaat hieraan op)
op termijn onvermijdelijk worden geacht.
Op dit moment worden scenario's uitgewerkt (van best case t/m worst
case scenario), die de komende maanden periodiek met het Regionaal
College zullen worden besproken. De voorzitter van ons college zal u
te zijner tijd nader over deze aangelegenheid kunnen informeren. Zoals
u ook in de media heeft kunnen lezen is het worst case scenario dat er
op termijn circa 550 fte minder politiepersoneel in de regio zal zijn.
Ook district 1 Waterweg-Noord, waarbinnen de gemeente Maassluis valt,
zal in deze mogelijke sterktedaling haar (nog te bepalen) aandeel
krijgen als dat aan de orde zal komen.
Voorts kan worden gemeld dat de huidige regionale sterkteverdeling
over districten en diensten van het korps in ieder geval in 2009 zal
worden gehandhaafd en dat de met het Regionaal College afgesproken
sterktedoelstelling 2010 (5.343 fte) zal worden gerealiseerd.
Gemeente Maassluis