ProRail
Persbericht
25-05-2009
Aanpassingen Vechtbrug vanwege toenemend treinverkeer
Technische aanpassingen aan de Vechtbrug en minder brugopeningen per
dag zijn de meest in het oog springende maatregelen die het toenemend
treinverkeer tussen Schiphol en Lelystad de komende jaren moet
waarborgen. Aanpassingen aan de Vechtbrug in Weesp zijn nodig om het
toenemende treinverkeer na de opening van de Hanzelijn in 2012 te
kunnen verwerken. De combinatie van oplossingen is door ProRail in
samenwerking met gemeenten, provincies, NS, de goederenvervoerders,
Waternet en een aantal vertegenwoordigers van de beroeps- en
pleziervaart ontwikkeld.
In de periode 2012 tot ongeveer 2020 zal het aantal treinen oplopen
tot ongeveer 23 treinen per uur per richting over de Vechtbrug. Een
aantal dat de Vechtbrug met het huidige patroon van brugopeningen niet
kan verwerken.
De oplossing is een combinatie van verschillende maatregelen: het
aantal brugopeningen per dag zal globaal gehalveerd worden, maar dan
wel op de momenten dat het scheepvaartverkeer ze het hardst nodig
heeft. Daarnaast zullen er technische aanpassingen aan de brug worden
gedaan om de brug sneller open en dicht te laten gaan. Dynamische
Route Informatie Panelen en digitale peilstokken â om de hoogte
bepalen - worden ingezet. Bovendien worden de wachtplaatsen voor het
scheepvaartverkeer aan weerszijden van de brug fors uitgebreid. Dit
alles om de doorstroom van boten te bevorderen.
Een van de belangrijke voorwaarden van de belanghebbende partijen ten
aanzien van de gekozen oplossing was dat het een toekomstig aquaduct
niet in de weg mocht staan. Met deze oplossing blijft een aquaduct op
de langere termijn (na 2020) tot de mogelijkheden behoren, maar is het
treinverkeer en scheepvaartverkeer op de korte termijn (tot 2020) goed
bediend.