Gemeente Hellevoetsluis


persbericht van VNO-NCW West: Inspraak over doortrekken van A4

'A4 houdt Rotterdam bereikbaar en het milieu gezond'

Alleen het doortrekken van de A4 tussen Delft en Vlaardingen/Schiedam kan een permanent verkeersinfarct voorkomen en de bereikbaarheid van Rotterdam, inclusief de havens, ook in de toekomst garanderen. Met name de transportsector (die nu al een groot deel van de dag letterlijk geen kant uitkan), maar in feite het hele bedrijfsleven dringt aan op snelle aanleg van het ontbrekende stuk snelweg om verdere economische schade te voorkomen.

Nu de trajectnota/milieueffectrapportage (MER) over de A4 openbaar is en de inspraakprocedure begint, is de campagne 'Word vriend van de A4 Midden-Delfland' geĂŻntensiveerd. Inmiddels hebben bijna drieduizend voorstanders een petitie aan verkeersminister Eurlings ondertekend op www.a4middendelfland.nl. De initiatiefnemers van de campagne wijzen erop dat uit diverse onafhankelijke onderzoeken en berekeningen blijkt dat de nieuwe weg, in tegenstelling tot wat tegenstanders al bijna een halve eeuw beweren, juist goed is voor natuur en milieu. De A4 zal de A13 zodanig ontlasten dat er vijftien procent minder personenauto's en 42 procent minder vrachtwagens door Overschie rijden, wat de luchtkwaliteit ten goede komt. Bovendien zorgt de weg ervoor dat Rotterdam en omliggende gemeenten goed bereikbaar blijven bij calamiteiten op de A13. De kans dat het verkeer tussen het Kethelplein en Rotterdam op de A20 vastloopt is in 2020 47 procent. Wanneer de A4 is aangelegd is dat 11,9 procent.

Goedkoopste
De stichting Vrienden van de A4 - ondersteund door VNO-NCW West, verladers- en transportorganisaties EVO, TLN, KNV, Kamers van Koophandel Rotterdam en Den Haag, landbouworganisatie LTO-Noord, Bouwend Nederland, de ondernemersvereniging Vijfsluizen en veel andere lokale ondernemersverenigingen - benadrukt dat het geld voor de aanleg van de bijna zeven kilometer snelweg door Midden-Delfland al is gereserveerd en dat het de goedkoopste oplossing is. De aanleg van de weg levert automobilisten, behalve bij de aansluiting op het Kethelplein, geen hinder op. Het alternatief, een verbrede A13 in combinatie met de verbindingsweg A13/A16 is duurder. Bovendien gaat de A13 dan zeven jaar op de schop, wat nog meer files en enorme economische en milieuschade oplevert. De twee keer drie rijstroken tellende A4 vergoot niet alleen de bereikbaarheid, maar vermindert tevens het sluipverkeer door Midden-Delfland en het Westland. Er is geld gereserveerd om het traject door Midden-Delfland (3,8 kilometer) half verdiept tussen dijken aan te leggen. Tussen Vlaardingen en Schiedam gaat het verkeer door een twee kilometer lange tunnel.

IODS
Het zogenaamde IODS Convenant, dat in 2006 is ondertekend door overheden, VNO-NCW West en belangenorganisaties zoals de ANWB, Natuurmonumenten en de Milieufederatie Zuid-Holland, gaat uit van de aanleg van drie ecopassages en de aanleg van honderdduizend vierkante meter natuurgebied. Bovendien komen er nieuwe fietsroutes en worden boeren ingeschakeld bij het onderhoud van Midden- Delfland. Op 250 meter van de weg zal er geen geluidsoverlast zijn. Ook op andere wijze is er milieuwinst te behalen. De route tussen het Kethelplein en het Prins Clausplein is vijf kilometer korter dan via de
A20/13. Dat betekent, op basis van verkeersmodellen en -prognoses, bijvoorbeeld jaarlijks 42 miljard gram minder CO2-uitstoot. Inspraakavond: maandag 18 mei, Party- en Congrescentrum Lommerijk, Straatweg 99, Rotterdam. Word ook vriend van de A4 Midden-Delfland op www.a4middendelfland.nl

05/25/2009