Rectificatie: Financiële dienstverleners onzorgvuldig met toptalent

25/05/2009 13:31

Badenoch & Clark International

RECTIFICATIE: TELEFOONNUMMER VOOR PERSVRAGEN EN OPVRAGEN ONDERZOEK GEWIJZIGD!

Uit onderzoek van Badenoch & Clark blijkt:

Financiële dienstverleners gaan onzorgvuldig met toptalent om

Oegstgeest, maandag 25 mei 2009 - Financiële dienstverleners lopen het risico hun toptalent te verliezen als gevolg van korte termijn planning en slechte communicatie. Dit blijkt uit onderzoek van internationaal recruitment- en interimbedrijf Badenoch & Clark onder meer dan 700 professionals bij banken en andere financiële dienstverleners in Europa.

De toegenomen werkdruk en lagere betaling van professionals in de financiële sector legt een zware druk op hen. Op korte termijn zal dit tot een verslechtering van de prestaties van financiële dienstverleners leiden. Op langere termijn kan zelfs een leegloop van talent optreden.

Greet Brosens, Executive Director Continental Europe van Badenoch & Clark: "De meeste banken, verzekeraars en pensioenfondsen hebben inmiddels een heldere strategie om de recessie te overleven. Er wordt echter onvoldoende gedaan om ervoor te zorgen dat die strategie ook intern gecommuniceerd laat staan begrepen wordt. Slechts 49 procent van de werknemers is bekend met de algemene strategie van de organisatie. De andere helft is daardoor onzeker over de koers."

Einde ontslagrondes, vraag naar talent stijgt

Driekwart van de financiële dienstverleners is niet van plan nog meer te snijden in het personeelsbestand. 40 procent is zelfs van plan meer mensen aan te nemen in de tweede helft van 2009. Brosens: "De enorme ontslaggolf lijkt te stagneren. Er is sprake van meer optimisme en hierdoor ontstaat meer vraag naar getalenteerde kandidaten. Het gaat dan met name om professionals op het gebied van accounting en finance, bancaire diensten en compliance."

Drie keer zoveel overwerk

Bijna de helft (47 procent) van werknemers in dienst van financiële dienstverleners werkt momenteel langere dagen om het hoofd te kunnen bieden aan een groeiende hoeveelheid werk en toegenomen verantwoordelijkheid. Er wordt maar liefst drie keer zoveel overgewerkt ten opzichte van vorig jaar. In meer dan driekwart (77 procent) van de gevallen gaat het om medewerkers die weken van 50 uur of meer maken, tegen 17 procent in 2007 en 26 procent in de herfst van 2008.

Ongezonde cocktail

De toegenomen werkdruk wordt gecombineerd met een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Bijna een vijfde (17 procent) van de medewerkers in de financiële sector heeft te maken (gehad) met een verlaging van het salaris, om in dienst te kunnen blijven en de werkgever te helpen de verslechterde omstandigheden het hoofd te kunnen bieden. De ongezonde cocktail van harder werken tegen een lagere beloning heeft werknemers die de ontslaggolf hebben overleefd sterk onder druk gezet.

Honkvastheid niet verwarren met loyaliteit

Greet Brosens: "De toegenomen werkdruk, langere dagen en lagere vergoeding zal op korte termijn de prestaties van financiële instellingen beïnvloeden. Een dalend moraal bij werknemers zal in een lagere productiviteit resulteren. Op de langere termijn, als de economie weer aantrekt, zal de combinatie van toegenomen druk die niet wordt beloond zelfs leiden tot een verlies van talent. Het feit dat medewerkers momenteel bij hun huidige werkgever blijven, moet niet worden verward met loyaliteit. Werknemers zijn bezig met een lange termijn planning als het gaat om hun carrière. Zij bereiden zich nu al voor op de volgende stap."

Motiveren en belonen

Als je als werkgever het toptalent wilt behouden op de langere termijn, is het cruciaal om nu te bedenken hoe je mensen op dit moment motiveert en beloont. Het verlichten van de werkdruk is essentieel. Daarbij kan worden gedacht aan het inzetten van stagiaires om werknemers administratieve taken uit handen te nemen, of het implementeren van thuiswerkoplossingen, zodat mensen minder reistijd kwijt zijn."

Over het onderzoek

Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit het rapport 'Stevent de financiële dienstverlening af op een brain drain?'. Het onderzoek is uitgevoerd door consultants van Badenoch & Clark onder meer dan 700 professionals bij banken en andere financiële dienstverleners in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Luxemburg en Nederland. De interviews vonden zowel telefonisch als in één-op-één gesprekken plaats. Onder de geïnterviewden zijn medewerkers van verschillende niveaus van senioriteit, HR-professionals en managers.

Over Badenoch & Clark

Badenoch & Clark is gespecialiseerd in interim en permanente recruitment. In continentaal Europa richt Badenoch & Clark zich met name op functies in accounting & finance, banking & financial services en sales & marketing. Met kantoren over heel het Verenigd Koninkrijk en in Nederland, Duitsland en Luxemburg, biedt Badenoch & Clark werkgelegenheid aan 550 mensen. Badenoch & Clark is onderdeel van de Amerikaanse MPS Group (NYSE). Voor meer informatie: www.badenochandclark.nl.





http://www.badenochandclark.nl