Gemeente Zandvoort
0-meting brengt Zandvoortse toeristische sector in kaart
De Paasdagen waren voor de Zandvoortse toeristische sector topdagen - maar blijven de dagjesmensen en de verblijfstoeristen zo enthousiast over de badplaats, nu boven de Nederlandse en de Duitse economieën donkere wolken opstapelen?
Opdracht
ZKA Consultants en Planners, een onderzoeks- en adviesbureau dat met name actief is in de vrijetijdssector, zal deze zomer in Zandvoort een onderzoek uitvoeren. VVV Zandvoort, de marketingorganisatie die Zandvoort als bestemming aan de man brengt, heeft daartoe opdracht verstrekt.
Doel
Het doel van het onderzoek -een zogeheten nulmeting- is het geven van inzicht in de economische betekenis van de Zandvoortse toeristische sector. Welke ontwikkelingen doen zich voor? Over welke aantallen gaat het? Maar ook is ervoor gezorgd dat heel veel sectorspecifieke zaken boven tafel gaan komen.
Logische stap
Het inzetten van een onderzoeksbureau als ZKA komt niet als een slag bij heldere hemel. Hans van de Weerdhof, beleidsambtenaar toerisme, volgde namens de gemeente de selectie van het bureau: 'In het prestatiecontract dat de gemeente en de VVV hebben afgesloten ligt namelijk vast dat VVV Zandvoort regelmatig effectmetingen zal laten uitvoeren.' Hij is tevreden met de bureaukeuze. 'Het staat goed bekend in de markt en de onderzoekers leverden voor verschillende organisaties, gemeenten en regionale samenwerkingsverbanden goed werk.'
Dringend nodig
Dat betekent dat de badplaats, waarvan de lokale economie sterk afhankelijk is van het toerisme, voor het eerst sinds lange tijd aandacht besteedt aan het verzamelen van betrouwbare data. Zelfs het alom geprezen marketingplan van de Zandvoortse VVV-organisatie, ging uit van gegevens uit 2004, toen de laatste poging is ondernomen om uit verschillende databases -ondermeer gebaseerd op de door de gemeente opgelegde en geïnde toeristenbelasting- gegevens te destilleren.
Effect zichtbaar maken
Lana Lemmens, VVV Zandvoort, zat met ZKA aan tafel tijdens de verkennende gesprekken. Zij noemt het een omissie dat er geen recente cijfers zijn, die een helder licht werpen op de bestedingen en de werkgelegenheid. Zelf is ze er gebrand op dat deze gegevens op tafel komen. 'De ondernemers die de VVV Zandvoort steunen -in natura of met geld- moeten weten wat het effect is van onze inspanningen. De nul-meting is de eerste meting. Het startpunt voor een reeks, waardoor de gegevens in perspectief geplaatst kunnen worden. Je kunt dan veel beter zien wat er aan de hand is. Nu zeggen we intuïtief: Zandvoort heeft niet alles uit de groeiperiode van de afgelopen jaren weten te halen. Bovendien geven de statistieken ook goede feedback op je strategie. Slaat wat het VVV doet wel aan?'
Sectorspecifiek
VVV Zandvoort is benieuwd naar data over zeer concrete zaken, gegevens over werkgelegenheid, bezettingsgraad, overnachtingen, aantallen bezoekers, activiteiten, bestedingspatronen, bestedingen per sector, zoals strandpaviljoens, campings en hotels/pensions. 'Daar hebben we speciale belangstelling voor', zegt Ferry Verbrugge van VVV Zandvoort, 'we willen een gedetailleerd, goed onderbouwd overzicht, waarmee we verder kunnen met onze marketing, want dat proberen we zo goed mogelijk te doen: met precieze acties zo veel mogelijk uit de markt halen voor de badplaats'.
Krimp
In een periode waarin er sprake is van economische krimp lijkt de tijd rijp voor het onderzoek dat de marketeers van de juiste statistieken voorziet. De vooruitzichten zijn somber. De Europese Commissie schetste voor heel Europa een doemscenario. Een werkloosheid die dit jaar van 7 tot ruim 9 procent stijgt en in 2010 tot bijna 11 procent. In combinatie met het uitblijven van economisch herstel in 2010. De ramingen van deze krimp zijn voor Nederland zelfs flink naar beneden bij gesteld tot meer dan 3,5 procent.
Nu al merkbaar
En dat is overal merkbaar. In 2008 hebben Amsterdamse hotels 6% minder overnachtingen geregistreerd ten opzichte van 2007. Voor 2009 verwacht het ATCB circa 10% minder hotelgasten in Amsterdam. Om het tij nog enigszins te kunnen keren is ATCB al in november 2008 samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) een extra promotiecampagne gestart om meer toeristen naar Amsterdam te trekken. Het is nog onbekend of dat z'n vruchten afwerpen zal.
Leren van de gegevens
Verbrugge: 'Misschien komt uit het ZKA-onderzoek naar voren dat het dagje strand minder gevoelig is voor conjunctuurschommelingen en dat we met een paar slimme wijzigingen de sterke kanten van onze badplaats nog overtuigender aan de man kunnen brengen.'