Den Haag, 22 mei 2009
Schriftelijke vragen van de leden Samsom (PvdA),
Cramer (CU) en Koopmans (CDA) aan de minister van
Verkeer en Waterstaat
over de vertraging van OV-SAAL.
* Bent u bekend met het bericht 'Files op het spoor' (Telegraaf 19/05/2009)?
* Bent u van mening dat de uitbreiding van twee naar vier sporen op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV-SAAL) van groot belang is voor een goede bereikbaarheid van en naar de Randstad?
* Bent u van mening dat de uitbreiding tevens essentieel is voor de economie?
* En bent u van mening dat de uitbreiding bovendien van cruciaal belang is voor het behalen van de kabinetsdoelstellingen m.b.t. de reizigersgroei?
* Bent u voorts van mening dat de vertraagde uitbouw van dit traject tevens extra problemen geeft wanneer de Hanzelijn in 2012 in gebruik wordt genomen?
* In de brief aan de Tweede Kamer van 14 april jl. bij de Aanbieding van de tweede voortgangsrapportage over de Kabinetsambities Spoor geeft u aan dat een deel van de werkzaamheden vertraging oploopt; welke werkzaamheden dreigen nu vertraging op de lopen, hoe groot is deze vertraging per onderdeel en wat zijn daarvan de consequenties?
* In het Telegraaf-artikel stelt ProRail dat de vertraging mogelijk oploopt tot 2015/2016, terwijl in de tussenrapportage 2013/2014 gemeld wordt; klopt het dat er mogelijk sprake is van twee jaar vertraging van de korte termijn maatregelen?
* Kunt u de audit van Horvat & Partners dat blijkens het artikel in de Telegraaf opgeleverd is naar de Kamer sturen?
* Bent u van mening dat vertraging van de bouw niet wenselijk is? Zo nee, waarom niet, zo ja, kunt u aangeven op welke manier u deze vertraging gaat voorkomen?
Partij van de Arbeid