Ingezonden persbericht


Fabrique ontwikkelt nieuwe huisstijl Operadagen Rotterdam

Op 22 mei start de vierde editie van de Operadagen Rotterdam, met dit jaar als thema CONFRONTATIONS. Fabrique Communicatie en Design ontwikkelde de nieuwe huisstijl en middelen voor het festival.

Dit jaar staan de Operadagen Rotterdam in het teken van CONFRONTATIONS. Confrontaties tussen muziekstijlen, tussen gemeenschappen, tussen noord en zuid, oost en west, tussen geliefden. Van 22 mei tot en met 31 mei zijn op bekende Rotterdamse podia en onverwachte locaties zowel grote producties als jonge talenten te zien. Binnen het thema is er vooral aandacht voor de relatie tussen Oost en West.

Fabrique ontwierp voor deze editie van de Operadagen een passende visuele identiteit die bestaat uit een logo, diverse posters, een correspondentieset, een brochure, flyers en de website. De eyecatcher is het stoere, bijna architectonische logo. Het bestaat uit de letters Operadagen Rotterdam plus variabele jaaraanduiding die aan elkaar verbonden zijn door middel van 5 balken, een ode aan de notenbalk. Het festival speelt zich af in de stad. Niet alleen in de welbekende zalen maar ook op onverwachte plekken buiten. Fabrique koos daarom voor een ontwerp dat fysiek geproduceerd kan worden en letterlijk op allerlei plekken neergezet kan worden. Een logo dat overeind blijft in de kakofonie van de stad en daarnaast het visuele anker is in een grote diversiteit aan middelen.

Naast het logo is bewust gekozen voor een informele stijl van typografie, bij voorkeur met de hand geschreven en op maat voor de voorstelling.

Door de optelsom van het stevige logo, de geschreven typografie en zeer sprekende beelden ontstaat gelaagd totaalbeeld met een speels, informeel maar ook krachtig en uitdagend karakter dat past bij de Operadagen Rotterdam.

Het gehele programma plus meer informatie over het festival is te vinden op www.operadagenrotterdam.nl