Transparantie hard nodig in dynamische markt tweedehands ticketverkoop
22/05/2009 16:09
Midsol Interactive
Voor een prikkie naar Pinkpop
Uit onafhankelijke prijsvergelijking blijkt dat festivaltickets via zakelijke doorverkoop tot 50% van de officiële verkoopprijs worden aangeboden
ZEIST - Naarmate grote festivals als Pinkpop naderen en de organisatie de officiële kaarten niet kwijtraakt, dalen de prijzen in de tweedehands ticketmarkt tot ongekend niveau. Zijn de hoge woekerprijzen, waar de tweedehands ticketmarkt vaak om bekend staat, hiermee tot een einde gekomen?
In de laatste twee weken voor de festivals plaatsvinden, die niet officieel uitverkocht zijn, blijken de prijzen via de zakelijke doorverkoop tot een dieptepunt te dalen. Dat blijkt uit onafhankelijke prijsvergelijkingen op www.BestelTickets.com. "Weekendkaarten voor Pinkpop worden bijvoorbeeld geregeld voor 70 tot 80 euro per stuk aangeboden terwijl de originele prijs voor weekendkaarten (via Pinkpop.nl) is vastgesteld op 140 euro" aldus Christiaan Solcer en Kasper Middelkoop van www.BestelTickets.com. Ondanks de feestelijke 40ste jubileum editie van Pinkpop, slaagt de organisatie er niet in om de laatste vijf tot tien duizend kaarten kwijt te raken.
Festivals raken de afgelopen maanden veel minder snel of helemaal niet uitverkocht en lijden, meer dan andere evenementen, onder de huidige economische situatie. De eerste festivals die door de economische recessie geannuleerd zijn, zijn inmiddels een feit, zo ook 'Picnic in the Park' dat deze week op 18 mei zou plaatsvinden in Den Haag is vanwege tegenvallende kaartverkoop door de organisatie geannuleerd.
Zodra festivals niet uitverkocht raken, zullen de zakelijke (en particuliere) doorverkopers van tweedehands tickets deze aanbieden voor ongekend lage prijzen. De markt voor tweedehands festivaltickets blijkt dus gebaseerd op vraag en aanbod en werkt dus twee kanten op. Hoge woekerprijzen lijken dus voorlopig tot het verleden te behoren zolang de economie zich in een recessie bevindt.
De tweedehands ticketmarkt wordt steeds meer geaccepteerd, de officiële ticketorganisaties sluiten zich zelfs aan bij deze partijen. Zo heeft Mojo (onderdeel van LiveNation) een samenwerkingsverband met tweedehands ticketplatform Viagogo en is GetMeIn onlangs door Ticketmaster (de grootste officiële ticketverkoper ter wereld) overgenomen voor een bedrag van zeven miljoen euro. Daar komt nog eens bij dat LiveNation en Ticketmaster gaan fuseren. Transparantie is dan ook hard nodig in deze markt waar officiële ticketorganisaties nauw samenwerken met tweedehands ticketplatforms.
Over www.BestelTickets.com
BestelTickets.com is een onderdeel van Midsol Interactive en tevens onderdeel van Besteloverzicht.com, een platform met als doel de consument onafhankelijk informatie te verschaffen voor bepaalde productgroepen en deze online consumentenmarkten zo transparant mogelijk te maken.
Sinds december 2008 vergelijkt BestelTickets.com onafhankelijk de prijzen in de zakelijke doorverkoop van tweedehands tickets voor o.a. evenementen, festivals en concerten. In Nederland is BestelTickets.com de eerste en tot nu toe de enige vergelijkingssite die per evenement specifiek de prijzen in kaart brengt van verschillende tweedehands ticketaanbieders. Het doel hiervan is om consumenten meer transparantie te bieden en duidelijkheid te geven betreft de prijsverschillen per evenement in de markt. Door middel van onafhankelijke prijsvergelijkingen worden ticketbureaus die woekerprijzen hanteren onthuld. Daarmee draagt BestelTickets.com bij aan het creëren van een transparantere markt met optimale marktwerking en lagere prijzen.
http://www.BestelTickets.com
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie -