Vereniging Milieudefensie
Boeiend debat in Almere over plannen IJmeer
Is buitendijkse bebouwing noodzakelijk om van Almere een complete stad
te maken? Mag je bouwen in een Europees beschermd natuurgebied? En
hoe kan de bereikbaarheid van Almere worden verbeterd? Vragen die
allemaal aan de orde kwamen in het debat dat Milieudefensie 19 mei
organiseerde in Almere. Deelnemers aan het debat waren politici uit
Almere en Noord-Holland. In de zaal ruim 75 mensen.
Alphons Muurlink, fractievoorzitter van de PvdA Almere was van mening
dat bouwen buiten de dijk onderdeel moet zijn van de transformatie van
Almere tot complete stad. Volgens Muurlink moet Almere interessant
worden gemaakt voor andere groepen dan alleen de middenklasse, en wel
door buitendijkse woningbouw. De 60.000 woningen die Almere in het
kader van de Schaalsprong zal bouwen de komende jaren kunnen volgens
hem niet allemaal binnendijks gebouwd worden, omdat er volgens hem dan
geen kwaliteit kan worden gerealiseerd. Muurlink: 'Binnendijkse
woonmilieus hebben we al, en buitendijkse woonmilieus nog niet'. Jan
Hylkema, fractievoorzitter van de PvdA Muiden was het niet met zijn
partijgenoot uit Almere eens: 'Almere heeft nooit naar het IJmeer
omgekeken, en moet het nu ook niet meteen verpesten door het vol te
bouwen'. Hij zei dat ook in Almere al bewezen is, dat er uitstekend
binnendijks hoogwaardige bebouwing aan het water kan worden gecreëerd.
Het Almeerse publiek vond dat niet buitendijks bouwen maar andere
zaken van Almere een complete stad maken, zoals het aantrekken van
instellingen voor hoger onderwijs. 'Individuele woonkwaliteit hebben
we al in Almere', werd gezegd in de zaal.
Over de vraag of je wel of niet moet bouwen in een natuurgebied werden
de CDA-ers Cornelis van Diest (Provinciale Staten Noord-Holland) en
Ben van het Erve (Provinciale Staten Flevoland) het niet eens. Van het
Erve betoogde dat als je het IJmeer ecologisch toekomstbestendig
maakt, er ook recreatie en woningbouw mogelijk moet zijn. Van Diest
vond dat je niet moet bouwen in een natuurgebied. Van Diest: 'Er zijn
in Nederland duizenden gevallen van bedrijven grenzend aan Natura 2000
gebieden die volledig op slot zitten. De overheid maakt zich
ongeloofwaardig door de ene plek te beschermen en in een ander Natura
2000-gebied grootschalige bebouwing toe te staan.' En: 'Je kunt de
openheid van het IJeer maar één keer weggeven, en dan komt het nooit
meer terug. Het besef dat het IJmeer een cultuurhistorisch monument is
met een prachtige openheid moet nog tot veel mensen doordringen.'
Over de bereikbaarheid van Almere gingen de GroenLinksers Harmen
Binnema ( fractievoorzitter GroenLinks Provinciale Staten
Noord-Holland) en Ruud Pet (fractievoorzitter GroenLinks Almere) in
debat. Pet hield nog open of hij voor een IJmeerverbinding via een
brug en fietspad was of voor een tunnel. Binnema was duidelijk in
zijn keuze voor het OV en vond dat eerst de verdubbeling van de
Flevolaan en een nieuwe Stichtse lijn in beeld moesten komen. Pet vond
dat te makkelijk. Een IJmeerverbinding hoort er volgens hem gewoon bij
als alternatief voor het in de file staan of het staan in de trein.
Een flink aantal bewoners gaf aan dat er nu wel snel iets aan de
verbindingen met Almere zou moeten gebeuren. Voor Jan Hylkema zou een
tunnel onder het IJmeer geen enkel probleem zou zijn. "Als Almere snel
iets aan de verbindingen zou willen doen, dan zouden ze eens meer
overleg met de buren moeten plegen. Over een tunnel zouden we het snel
eens kunnen worden". Een poging van de gespreksleider, de Tilburgse
journalist Frans Post, om de zes politici op een OV-Ijmeer tunnel te
verenigen, was echter die avond nog een "brug" te ver.
Klaas Breunissen, campagneleider Ruimte en Landschap van
Milieudefensie, zei afsluitend dat hij op deze avond wederom geen
argumenten had gehoord die buitendijkse bebouwing zouden
rechtvaardigen. Ook sprak hij zijn gevoel uit dat de steun voor het
standpunt van Milieudefensie om het IJmeer open te houden groeit, ook
in Almere, en hij concludeerde dan ook dat Milieudefensie door zou
gaan met haar campagne.