Vereniging Milieudefensie


Boeiend debat in Almere over plannen IJmeer

Is buitendijkse bebouwing noodzakelijk om van Almere een complete stad te maken? Mag je bouwen in een Europees beschermd natuurgebied? En hoe kan de bereikbaarheid van Almere worden verbeterd? Vragen die allemaal aan de orde kwamen in het debat dat Milieudefensie 19 mei organiseerde in Almere. Deelnemers aan het debat waren politici uit Almere en Noord-Holland. In de zaal ruim 75 mensen.

Alphons Muurlink, fractievoorzitter van de PvdA Almere was van mening dat bouwen buiten de dijk onderdeel moet zijn van de transformatie van Almere tot complete stad. Volgens Muurlink moet Almere interessant worden gemaakt voor andere groepen dan alleen de middenklasse, en wel door buitendijkse woningbouw. De 60.000 woningen die Almere in het kader van de Schaalsprong zal bouwen de komende jaren kunnen volgens hem niet allemaal binnendijks gebouwd worden, omdat er volgens hem dan geen kwaliteit kan worden gerealiseerd. Muurlink: 'Binnendijkse woonmilieus hebben we al, en buitendijkse woonmilieus nog niet'. Jan Hylkema, fractievoorzitter van de PvdA Muiden was het niet met zijn partijgenoot uit Almere eens: 'Almere heeft nooit naar het IJmeer omgekeken, en moet het nu ook niet meteen verpesten door het vol te bouwen'. Hij zei dat ook in Almere al bewezen is, dat er uitstekend binnendijks hoogwaardige bebouwing aan het water kan worden gecreëerd. Het Almeerse publiek vond dat niet buitendijks bouwen maar andere zaken van Almere een complete stad maken, zoals het aantrekken van instellingen voor hoger onderwijs. 'Individuele woonkwaliteit hebben we al in Almere', werd gezegd in de zaal.

Over de vraag of je wel of niet moet bouwen in een natuurgebied werden de CDA-ers Cornelis van Diest (Provinciale Staten Noord-Holland) en Ben van het Erve (Provinciale Staten Flevoland) het niet eens. Van het Erve betoogde dat als je het IJmeer ecologisch toekomstbestendig maakt, er ook recreatie en woningbouw mogelijk moet zijn. Van Diest vond dat je niet moet bouwen in een natuurgebied. Van Diest: 'Er zijn in Nederland duizenden gevallen van bedrijven grenzend aan Natura 2000 gebieden die volledig op slot zitten. De overheid maakt zich ongeloofwaardig door de ene plek te beschermen en in een ander Natura 2000-gebied grootschalige bebouwing toe te staan.' En: 'Je kunt de openheid van het IJeer maar één keer weggeven, en dan komt het nooit meer terug. Het besef dat het IJmeer een cultuurhistorisch monument is met een prachtige openheid moet nog tot veel mensen doordringen.'

Over de bereikbaarheid van Almere gingen de GroenLinksers Harmen Binnema ( fractievoorzitter GroenLinks Provinciale Staten Noord-Holland) en Ruud Pet (fractievoorzitter GroenLinks Almere) in debat. Pet hield nog open of hij voor een IJmeerverbinding via een brug en fietspad was of voor een tunnel. Binnema was duidelijk in zijn keuze voor het OV en vond dat eerst de verdubbeling van de Flevolaan en een nieuwe Stichtse lijn in beeld moesten komen. Pet vond dat te makkelijk. Een IJmeerverbinding hoort er volgens hem gewoon bij als alternatief voor het in de file staan of het staan in de trein. Een flink aantal bewoners gaf aan dat er nu wel snel iets aan de verbindingen met Almere zou moeten gebeuren. Voor Jan Hylkema zou een tunnel onder het IJmeer geen enkel probleem zou zijn. "Als Almere snel iets aan de verbindingen zou willen doen, dan zouden ze eens meer overleg met de buren moeten plegen. Over een tunnel zouden we het snel eens kunnen worden". Een poging van de gespreksleider, de Tilburgse journalist Frans Post, om de zes politici op een OV-Ijmeer tunnel te verenigen, was echter die avond nog een "brug" te ver.

Klaas Breunissen, campagneleider Ruimte en Landschap van Milieudefensie, zei afsluitend dat hij op deze avond wederom geen argumenten had gehoord die buitendijkse bebouwing zouden rechtvaardigen. Ook sprak hij zijn gevoel uit dat de steun voor het standpunt van Milieudefensie om het IJmeer open te houden groeit, ook in Almere, en hij concludeerde dan ook dat Milieudefensie door zou gaan met haar campagne.