Werkplein Activerium wil cliënten nog beter van dienst zijn
Meer mensen aan het werk helpen en meer mensen een actieve rol in de Apeldoornse samenleving geven. Dat is het doel van de nauwe samenwerking tussen de gemeente Apeldoorn en het UWV Werkbedrijf op het Werkplein Activerium. Om klanten beter van dienst te kunnen zijn, heeft het werkplein zijn dienstverlening voor de inwoners van Apeldoorn, Epe en Brummen nog meer afgestemd op de snelste route naar werk en inkomen.
Meer werk maken van werk, dat is het credo van de vernieuwde service op het Werkplein. Geen onnodige administratieve last en geen doorverwijzing van het ene naar het andere loket. Medewerkers gaan vanaf de eerste dag waarop de klant zich meldt, direct aan de slag met bemiddeling naar werk of activering van de klant. Niet de beperkingen, maar de mogelijkheden van de cliënt zijn daarbij het uitgangspunt.
Klantmanager
Ondersteund door de klantmanager gaat de klant vanaf dag één actief op weg naar werk. Na zijn eerste bezoek aan het Werkplein verlaat de klant het pand in principe met een activeringsplan, een aanbod voor werk, een beter vooruitzicht en waar nodig een inkomen. Juist nu het economisch slechter gaat, is deze nieuwe dienstverlening nodig om zicht te houden op kansen die de arbeidsmarkt nog wel te bieden heeft.
Inkomen
Als de klant (nog) geen of een te laag inkomen heeft, regelt de inkomensadviseur op dag één het inkomen voor de klant. Een nieuw team met inkomensadviseurs behandelt alle zaken rond het verlenen van bijstand. Deze adviseurs gaan in eerste instantie uit van de gegevens die al bekend zijn bij de gemeente en van de informatie die de klant verstrekt. Dit betekent dat een uitkering niet zomaar wordt toegekend. Snel en zonder de klant onnodig te belasten met regels en administratie vindt veelal achteraf steekproefsgewijs een controle plaats. Aansluitend bezoekt de inkomensadviseur de klant binnen een maand thuis, om te kijken of de klant nog recht heeft op andere voorzieningen zoals bijvoorbeeld bijzondere bijstand of regelrecht.
Lees verder op pagina 2
Verder bieden medewerkers op het Werkplein hulp bij inburgering, reïntegratie en scholing, waarbij de administratieve last voor cliënten tot een minimum beperkt blijft. De komenden maanden werken gemeente en UWV aan één gezamenlijke dienstverlening gericht op werkgevers, om zo beter in te kunnen spelen op personele vragen en ontwikkelingen uit het bedrijfsleven. Ook de ROC's en de Felua Groep worden hierbij betrokken.
Tevens is de dienstverlening via het telefoonnummer (055) 580 20 00 en het digitale loket op www.apeldoorn.nl flink uitgebreid. Medewerkers van het informatieservicepunt op het Werkplein helpen cliënten die zich melden met vragen via telefoon, e-mail, internet of aan de balie. Wijzigingen die klanten doorgeven, worden door deze medewerkers direct administratief verwerkt. Daarbij maakt het niet uit of de klant belt, mailt, surft of een bezoek brengt aan het Werkplein.
Opdrachten van het Rijk
De rijksoverheid heeft bepaald dat meer participatie op de arbeidsmarkt nodig is. Zo'n 45.000 tot 75.000 Wwb-ers moeten naar werk begeleid worden. Bovendien komen daar nog de mensen bij die door de slechte economische omstandigheden hun baan verliezen. Ook wordt van gemeenten gevraagd om de participatie van niet-uitkeringsgerechtigden te bevorderen. Vooral het percentage vrouwen dat thuis zit, moet omlaag. Gemeenten en het UWV hebben de opdracht gekregen om voor 1 januari 2010 tot meer geïntegreerde dienstverlening te komen. Met de nieuwe dienstverlening op het Werkplein Activerium zetten de gemeente Apeldoorn en het UWV Werkbedrijf nu een vervolgstap op weg naar deze integrale service aan klanten.
Einde persbericht.
| | |Middelen | | |
| | | | | | | | | | | | | | | | |Pers info | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Telefoon (055) 580 13| | | | |63 | | | | | | | |Nummer |Datum | |Telefax (055) 580 11 | | | | |55 | |135 |19-05-2009 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |