Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CBL: assortiment vlees en eieren steeds duurzamer
Vandaag ondertekent het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, het Convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten (tussensegmenten) met minister Verburg van LNV. Het Convenant richt zich in eerste instantie op de productie van pluimveevlees, varkensvlees en eieren.
Tussensegment vlees heeft op meerdere punten een duidelijke 'plus' op dierwelzijn. Meer daglicht, ruimte en 'speelmateriaal' in de stal zijn bijvoorbeeld maatregelen die het welzijn van dieren kunnen vergroten. De producten met één of twee sterren van "Beter Leven" van de Dierenbescherming, die nu al in supermarkten te vinden zijn, zijn een voorbeeld van tussensegmentproducten.
De consument van vandaag is kritisch en wil dat de producten die supermarkten verkopen met aandacht voor dierwelzijn tot stand zijn gekomen. Supermarkten komen aan die wens tegemoet door het assortiment te verduurzamen. Bijvoorbeeld met het verdoofd castreren van biggen, de verkoop van verantwoorde vis en door te stoppen met de verkoop van blank kalfsvlees en kooi-eieren.
Gangbaar vlees wordt al steeds vaker geproduceerd onder verbeterde welzijns-omstandigheden. Door deel te nemen aan het convenant wil het CBL ook de veehouders en vleessector stimuleren om het welzijn van dieren verder te verbeteren, zodat er in 2011 sprake is van een zichtbare groei van tussensegmentproducten zodat consumenten kunnen kiezen uit diervriendelijker vlees en eieren," aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit.
Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidagenda uit. Ieder jaar worden aan de CBL-duurzaamheidagenda enkele nieuwe agendapunten toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken. Dierwelzijn is voor Nederlandse consument een belangrijke duurzaamheidaspect. Andere issues op het gebied van verduurzaming van de voedselketen zijn arbeidsomstandigheden, bestrijdingsmiddelen en schone en stillere vrachtwagens.
Met vragen kunt u contact opnemen met ondergetekende.
Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL
070-3376200
06-51502772
!! LET OP: WIJ ZIJN VERHUISD NAAR OVERGOO 13 !!
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland. Lees meer over het CBL op www.cbl.nl