Bromscooter: koning op de korte afstand
Den Haag, 19 mei 2009
Dankzij steeds schonere motoren en een spaarzaam verbruik ontwikkelt de bromscooter zich steeds meer als een vervoermiddel voor het woon-werkverkeer. De ANWB Kampioen koos met behulp van een testpanel de beste uit de zes populaire modellen van dit moment. De Yamaha Neo's 4-takt komt als beste uit de test.
Het is een gemakkelijk te hanteren, goed wendbare bromscooter die op alle punten net even wat beter scoort dan de andere testkandidaten. Uit de test bleek verder dat het zadel van de Vespa niet waterdicht is. Bovendien blijft op de treeplank water staan. Bij temperaturen onder nul bevriest dat en verandert de voetruimte in een verraderlijk ijsbaantje. Ook valt op hoe goed de verlichting van de Vespa en de Sym is in vergelijking met de andere scooters. Na afloop van de test (na zes weken) is op de Sym al de eerste roest zichtbaar, net als bij de Peugeot. Ook de Aprilia kampt in de kou herhaaldelijk met roestproblemen.
In het dagelijkse gebruik valt op dat niet iedere scooter bij het wegzetten ruimte biedt aan de verplichte helm. De bergruimte onder het zadel is in veel gevallen alleen toereikend voor een kleinere helm. Alleen in de Sym past ieder formaat helm.
De scooters zijn onderworpen aan een test in het dagelijks gebruik gedurende een periode van zes weken in de wintermaanden. Ook moesten de scooters een serie acceleratie- en remproeven doorstaan. Alle remmen voldoen aan de eisen. De remmen van de Aprilia en de Kymco blokkeren bij een noodstop, waarbij het achterwiel van de grond komt. De prijzen van scooters varieren nogal; de goedkoopste Peugeot kost ¤1100 en voor de duurste moet je ¤2750 (Vespespa) neertellen.
Meer over de test is te lezen op kampioen.nl
Persdienst ANWB
088-269 6239 (Annelies Tichelaar)
088-269 6288 (Markus van Tol)
088-269 6254 (Ad Vonk)
088-269 7803 (fax)
Persdienst ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB