ChristenUnie
Bijdrage Joël Voordewind aan het AO wachtlijsten en
financiering jeugdzorg
Bijdrage Joël Voordewind aan het AO wachtlijsten en financiering jeugdzorg
dinsdag 19 mei 2009 15:00
De heer Voordewind (ChristenUnie): Voorzitter. Helaas moeten wij weer
een debat voeren over de wachtlijsten. Dat neemt niet weg dat deze
minister goed bezig is met het structureel wegwerken van de
wachtlijsten met de onafhankelijke Commissie Financiering Jeugdzorg
(CFJ). Wij moeten daarin alle vertrouwen hebben. In de tussentijd
hebben de minister en wij ons voorgenomen om ervoor te zorgen dat op 1
januari 2010 de nullijn wordt bereikt. Uit de laatste cijfers die wij
van de minister kregen, blijkt dat de lengte van de wachtlijsten
inderdaad wat korter zijn geworden. Daarop staan namelijk 600 personen
minder. Dat neemt niet weg dat wij er nog lang niet zijn, al is het
jaar nog niet voorbij en heeft de minister dus nog tijd. Hij heeft
echter wel duidelijk gezegd dat hij de deadline van 1 januari wil
halen om een goed ijkpunt te hebben voor de nieuwe
financieringssystematiek. Gisteren heeft hij met het IPO gesproken. Ik
ben benieuwd wat de uitkomst van dat overleg is en hoe het IPO zich
aan zijn prestatieafspraken zal houden. Er zit een groot gat tussen de
huidige situatie -- ik heb begrepen dat er nog 4893 kinderen zijn die
langer dan negen weken op zorg moeten wachten -- en geen wachtlijsten.
Ik heb ook begrepen dat de vraag naar ambulante hulp de komende tijd
met 10% zal toenemen en dat de vraag naar pleegzorg met 2% zal
toenemen. Dat zal een extra druk leggen op de jeugdzorgbranche.
Volgens de MOgroep is er onvoldoende helderheid over het
casemanagement. Casemanegement is een wettelijke taak van het Bureau
Jeugdzorg. De financiering blijft echter nogal eens achterwege. Uit de
brief van de minister blijkt dat hij in gesprek zou gaan met de
provincies. Graag verneem ik wat de uitkomst is van het gesprek met
het IPO daarover.
De ramingen van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
gaan uit van een daling van de vraag naar residentiële zorg, maar de
MOgroep verwacht juist een stijging daarvan door met name de
beleidsintensieve aanpak van kindermishandeling. Het aantal
onderzoeksmeldingen bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling
Nederland (AMK) zal naar verwachting met 22% stijgen. Is dat ook in de
ramingen meegenomen?
Ik kom op de financieringssystematiek, los van de huidige
wachtlijsten. Het SCP kan naar zijn zeggen de vraagontwikkeling,
namelijk slechts 25%, onvoldoende verklaren. Ik heb uit de briefing
begrepen dat er in de zorgsector een vraag wordt voorspeld tussen de
30 en de 40% en dat er sprake is van een groeimodel. Zullen wij
uiteindelijk streven naar een percentage tussen de 30 en de 40, dat nu
ook voor de zorg geldt? Anders blijven wij wel heel zwaar leunen op de
historische cijfers die gerelateerd zijn aan de budgetten. Ook voor
2010 zullen wij dus uitgaan van 25%. Die 75% zal historisch zijn. Dat
zal tot gevolg hebben dat ook volgend jaar -- het model is immers nog
niet compleet -- de mogelijkheid bestaat dat de provincies opnieuw bij
deze minister zullen aankloppen met het verzoek om incidenteel geld.
Of is de minister voornemens om een soortgelijk pakket te maken als
dat van dit jaar, gekoppeld aan de prestatieafspraken?
De grootstedelijke regio's zijn het niet eens met het
ramingsmodel van het SCP. Zij spreken over een risicocumulatie waarmee
zij te maken hebben als het gaat om grootstedelijke problematiek.
Volgens het SCP is de cumulatie 1 + 1 = 3 niet aan te tonen. Welk
standpunt neemt de minister in ten aanzien van risicocumulatie? De
grootstedelijke regio's hebben ook onderzoeken gedaan. Onder anderen
prof. Hermans heeft zich over dat onderwerp uitgesproken. Is de
minister ook van plan om rekening te houden met de risicocumulatie in
de grootstedelijke regio's?
Is er behoefte aan een eenduidig en transparant systeem
voor de bekostiging van de Bureaus Jeugdzorg? Daarover hebben wij
eerder gesproken. Het gaat dan ook naar een betere toewerking van de
trajectbenadering, inclusief p*q*e. Wil de minister dat inderdaad op
de voorgestelde wijze inpassen? BMC heeft voor Flevoland een model
ontwikkeld en zou graag zien dat dit breder werd toegepast. Het
betreft een soort hoofdaannemerschap voor de grootste zorgaanbieder.
Dat zal vervolgens onderaannemers aannemen voor het gehele
zorgtraject. Zodoende wordt het de eerstverantwoordelijke voor het
resultaat, de efficiëntie en het budget. Dit systeem werd vorig jaar
juni bekendgemaakt. Ik weet niet of de minister dat kent. Als hij
daarop op dit moment geen reactie kan geven, is het misschien mogelijk
om dat op een later moment te doen.
Ik kom op het personeelsverloop. Dat heeft ook met de
financieringssystematiek te maken. Wij weten dat het personeelsverloop
in de jeugdzorg gigantisch is. Dat is jammer, want daarmee gaat heel
veel ervaring verloren. Hoe kan de minister garanderen dat er wat de
financiering betreft toch sprake is van continuïteit in het geval van
langlopende contracten voor het personeel?