Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Tieto maakt YouTube geschikt voor televisie
Nederlands expertisecentrum maakt internetservice geschikt voor televisie
Amersfoort, 19 mei 2009 Tieto, expert op het gebied van klantinteractie, heeft de YouTube-service
geschikt gemaakt voor gebruik op televisie. Het expertisecentrum in Nederland heeft daartoe de
YouTube-service in CE-HTML gebouwd en geavanceerde navigeermenu's ontwikkeld.
De nieuwste generatie tvs hebben geen set-top box naar de scart- of hdmi-aansluiting meer nodig,
maar maken het internetsignaal dat binnenkomt via ethernet of wifi, zelf geschikt voor het
televisiescherm. Vervolgens beschikt de televisie over een browser. De paginas worden opgemaakt
in Consumer Electronics CE-HTML volgens de OIF-standaard, met bijvoorbeeld grote knoppen.
Tieto heeft veel kennis en ervaring op het gebied van mens-beeldscherminteractie. In de opmaak van
de navigeermenus, is die kennis toegepast om de You Tube-service voor tv, geschikt te maken voor
de afstandsbediening als invoermedium. Een gebruiker van internettelevisie, ziet de uitbreiding als
een additionele internet-toets op zijn afstandsbediening, die het internet-portaal opent.
Eindgebruiker
Jeroen de Bruin, Practice Manager Tieto Digital
Service Design zegt: "Televisiekijken verandert snel
van passief naar actief. Een service als YouTube is
van groot belang voor het slagen van
internettelevisie. Met onze ontwikkeling is het
mogelijk om samen YouTube-films op televisie te
kijken, in plaats van alleen, of met anderen die over
je schouder mee gluren op het computerscherm.
Het ontwerp van een goede service als deze, gaat
dan ook veel verder dan het optimaliseren van de pagina-inhoud en de navigatie tussen schermen. De
nadruk ligt op de eindgebruiker: wat wil die bereiken in verschillende situaties. Wij gaan op de stoel
van de eindgebruiker zitten. Vanuit die positie ontwikkelt Tieto haar oplossingen."
Eerste project
Tieto heeft het eerste project op het gebied van internettelevisie onlangs succesvol afgerond. Tieto
heeft voor een leverancier van consumentenelektronica het advies, ontwerp en de bouw in CE-HTML
PublieksWerk / Tieto
van de YouTube-service voor internettelevisie verzorgd. Uit testen door de gebruikerstestgroep is
gebleken dat de YouTube-service zeer hoog wordt gewaardeerd. Tieto heeft voor internettelevisies
een visueel aantrekkelijk ontwerp gemaakt, dat bij uitstek geschikt is voor weergave op
internettelevisie en voor bediening met de afstandbediening.
Over Tieto
Tieto Digital Transformation & Consulting (DTC) adviseert grote ondernemingen over het
klantvriendelijk en efficiënt bedienen van grote aantallen klanten. Tieto DTC is daarbij een ervaren
gesprekspartner en biedt innovatieve oplossingen en services die zorgen voor het optimaliseren en
integreren van de diverse klantcontact kanalen, zoals selfservice portals en contactcenters. Tieto DTC
ontwikkelt hierbij het servicedesign, implementeert de contactcenter- en webomgeving en zorgt daarbij
voor het stroomlijnen van de achterliggende bedrijfsprocessen. Wereldwijd ontwikkelen 800 Tieto
experts service- en sales oplossingen vanuit het oogpunt van de consument. Tietos hoofdkantoor
bevindt zich in Finland en de onderneming heeft 16.000 medewerkers in bijna 30 landen.
Ingezonden persbericht