Ingezonden persbericht


Persbericht 19 mei 2009

Ouder bezuinigt niet op het zomerkamp voor hun kind(eren).

Hoewel de vakantieboekingen zomer 2009 algemeen ten opzichte van vorig jaar fors in de min staan (gemiddeld zo'n 10%) meldt reisorganisatie Simbo, marktleider in het segment kinderkampen, juist een flinke groei ten opzichte van vorig jaar. Tijdens de economische recessie gaat de verkoop van het zomerkamp en de jeugdvakantie volop door en stijgt zelfs (t.o.v. 2008) met + 23,6%. Dit is zeer opvallend in een jaar dat consumenten fors bezuinigen op vrijwel alle uitgaven in het algemeen en luxe uitgaven als auto's, horeca bestedingen en vakanties in het bijzonder. De reden van deze groei is dat in deze economisch onzekere tijd ouders zelf minder op vakantie gaan en daarbij juist vaak beiden zoveel mogelijk blijven werken. De kinderen hebben echter een lange schoolvakantie en de noodzaak om deze op een goede manier in te vullen is daarmee alleen maar toegenomen. Ouders zoeken dan ook massaal hun toevlucht in het aanbod van kinderkampen.

Wel ziet Simbo een flinke verschuiving van kinderkampen naar het buitenland naar een kindervakantie in eigen land. Maar van het binnenlandse zomerkamp en jeugdvakantie aanbod wordt daarentegen met name gekozen voor luxe en langere kinderkampen. De tijd dat de jeugd in jeugdherbergen verbleef lijkt definitief passé. De zomerkamp accommodaties zijn nu luxe vakantiehuizen met twee persoonskamers (met eigen sanitair) of luxe campings met compleet ingerichte tenten met echte bedden. Uit eigen metingen blijkt verder dat de ouders in deze economisch onzekere tijden vooral de voorkeur geven aan een jeugdvakantie in een 'degelijk' en/of bekende Nederlandse vakantieplaats of regio zoals Ommen, Egmond aan Zee, Noordwijk aan Zee, de Veluwe, of Zeeland. Simbo is de grootste landelijke aanbieder van kinderkampen en is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR.
---

Noot voor redacties



Ingezonden persbericht