Gewijzigde openingstijden
Gemeentehuis en loket Werk en Inkomen
Het gemeentehuis en het loket Werk en Inkomen in het
bedrijfsverzamelgebouw A22 aan de Aziëlaan 22 in Stadskanaal zijn
donderdag 21 mei vrijdag 22 mei gesloten.
Burgerlijke stand
De burgerlijke stand is, uitsluitend voor aangiften van geboorte en
overlijden, geopend op vrijdag 22 mei van 9.00 uur tot 10.00 uur.
Gemeentelijke afvalverwerking
De gemeentelijke afvalverwerking is gesloten op 21 mei.
Huisvuilroute
De huisvuilroute van 21 mei is verplaatst naar 23 mei.
Vergaderingen
Raadsvergadering
De gemeenteraad vergadert op maandag 25 mei 2009. De vergadering
begint om 19.00 uur en vindt plaats in de raadzaal. U wordt van harte
uitgenodigd om de vergadering van de raad te bezoeken.
Let op: de vergadering begint om 19.00 uur in plaats van 19.30 uur!
Indien beslist noodzakelijk, zal een extra raadsvergadering voor niet
behandelde agendapunten plaatsvinden op woensdag 27 mei 2009 om 19.30
uur.
De raad zal worden voorgesteld het agendapunt `Voorjaarsnota 2009' als
laatste agendapunt te behandelen. Op de agenda staat:
Besluitvorming met debat:
* Loket Wonen, Welzijn en Zorg*
* Reddingsplan STAR*
* Ruimtelijk uitvoeringsplan Stadskanaal 2009*
* Onttrekking aan de openbaarheid van een deel van de Ohmweg*
* Vaststelling woonplaatsen*
* Multifunctionele accommodatie (MFA) in Onstwedde*
* Nota onderhoud openbare ruimte*
* Voorjaarsnota 2009*
Besluitvorming zonder debat:
* Benoeming leden Wmo-Adviesraad
De vergaderstukken kunt u hier bekijken en liggen ter inzage in het
publieksbureau in het gemeentehuis. Inspreken tijdens de vergadering
is mogelijk bij agendapunten met een *. U kunt dit melden bij de
griffie tot één uur voor aanvang van de vergadering, E
griffie@stadskanaal.nl of T (0599) 631 409. Inspreken is uw mening
geven over het onderwerp, als uw belangen of de belangen van uw
organisatie in het geding zijn.
Vergadering commissie rechtsbescherming
De commissie rechtsbescherming vergadert op dindag 26 mei 2009 en
begint om 19.20 uur. Op de agenda staat:
* Bezwaarschrift van de heer J. Boertien, secretaris van de
stichting `Muur tegen geweld' tegen het besluit van burgemeester
en wethouders, inhoudende dat de subsidieaanvraag voor een
landelijk monument is afgewezen.
De stukken, behorende bij deze agenda, liggen ter inzage in het
publieksbureau in de hal van het gemeentehuis.
Inzameling kunststofverpakkingen
Volgende week wordt er weer kunststof ingezameld.
* Leg de zakken uiterlijk om 7.30 uur bij de weg.
* Voorkom wegwaaien. Wilt u bij harde wind iets zwaars op de zakken
leggen of de zakken aan elkaar vast binden. Omdat de zakken maar 1
tot 1,5 kg wegen, kunnen ze gemakkelijk wegwaaien.
Meer weten?
Kijk voor meer informatie op onze pagina over kunststof afval of op de
afvalkalender.
Elektronisch betalen bij gemeentelijke afvalverwerking
De toegangscontrole op de gemeentelijke afvalverwerking is
geautomatiseerd. U kunt alleen nog maar elektronisch betalen. Hiermee
is een eind gekomen aan het contant betalen. Wanneer u afval brengt
kunt u alleen nog maar pinnen en chippen.
Door het nieuwe elektronische systeem is de betaling en de toegang tot
het stortbordes volledig geautomatiseerd. De verwachting is dat het
systeem zal bijdragen aan een goede doorstroom van de bezoekers.
Rekenkamercommissie op zoek naar voorstellen voor het doen van onderzoek
Rekenkamerfunctie
Elke gemeente is wettelijk verplicht een rekenkamerfunctie in te
stellen. Zo heeft de gemeente Stadskanaal een Rekenkamercommissie
ingesteld. De Rekenkamercommissie Stadskanaal ondersteunt de
gemeenteraad in haar controlerende en taakstellende rol. De
Rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie en bestaat uit een
voorzitter en vier leden. Twee leden van de rekenkamercommissie zijn
raadsleden, de andere leden en de voorzitter zijn extern en hebben dus
geen relatie en banden met de gemeente Stadskanaal. Zij verrichten
voor de raad onderzoeken naar het functioneren van de gemeente. De
rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een secretaris.
Onderzoeken
Wat de commissie onderzoekt bepaalt zijzelf en kan divers van aard
zijn. Het kan onderzoek zijn naar de wijze waarop de gemeente
regelingen uitvoert, maar ook hoe de interne gemeentelijke organisatie
functioneert. Het onderzoek is dus ook gericht op de effectiviteit en
de efficiency van gemeentelijk beleid, inclusief de uitvoering
daarvan. Kern van het onderzoeken is te kijken of de gemeente zich
voldoende houdt aan de door haar of anderen gestelde wetten en regels,
of de gemeente zo doelmatig mogelijk werkt en of ze ook de doelen
bereikt die ze zich van te voren had gesteld. Voorbeelden zijn er te
over. Het kan zijn een onderzoek naar de wijze waarop de gemeente het
inkoop- en aanbestedingsbeleid, economische beleid, grondbeleid,
uitvoert of onderzoek naar de wijze waarop de gemeente de Wet Werk en
Bijstand heeft uitgevoerd. De onderzoeken zijn openbaar en voor
eenieder inzichtelijk. Dit is omdat één van de uitgangspunten is dat
de burger er recht op heeft om te weten of de gemeente effectief,
efficiënt en rechtmatig met zijn belastinggeld omgaat.
Op zoek naar onderwerpen
De Rekenkamercommissie zoekt naar onderwerpen die zowel politiek als
maatschappelijk relevant zijn. Het is voor de Rekenkamercommissie van
groot belang een duidelijk beeld te krijgen van wat er leeft in een
gemeente. Maar heeft elk onderwerp, elke ontevredenheid of ergernis
evenveel potentieel om tot een rekenkameronderzoek uit te groeien?
Nee, dat is natuurlijk niet het geval. De Rekenkamercommissie
Stadskanaal heeft criteria ontwikkeld, waarbij onder andere
uitdrukkelijk is gesteld dat een voorstel het persoonlijk belang moet
overstijgen om in aanmerking te komen voor onderzoek.
De Rekenkamercommissie roept burgers van Stadskanaal op om te komen
met voorstellen voor het doen van onderzoek.
Contact
Wanneer u in contact wilt komen met de rekenkamercommissie kan dat via
de secretaris, de heer A.J. Veninga, T (0599) 631 400 en E
a.j.veninga@stadskanaal.nl.
Verkiezing van de leden van het Europees Parlement
Op donderdag 4 juni 2009 kunt u uw stem uitbrengen voor de verkiezing
van de Nederlandse leden van het Europees Parlement. Hierbij verlopen
mogelijk een aantal zaken iets anders dan u gewend bent. In de
gemeente Stadskanaal staat het u vrij om in elk willekeurig stemlokaal
binnen de gemeente te gaan stemmen.
Als u gaat stemmen moet u naast uw stempas ook een geldig
identiteitsbewijs overleggen. Als u zich niet kunt identificeren mag u
niet stemmen.
Het stemmen gebeurt niet meer met stemmachines. U brengt uw stem uit
op een stembiljet.
Stemmen met een stempas én identiteitsbewijs
Om overal in de gemeente Stadskanaal te kunnen stemmen heeft u een
stempas ontvangen. De stempas toont aan dat u gerechtigd bent om te
stemmen. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Het is
daarom van groot belang dat u de stempas niet vergeet mee te nemen.
Mocht u uw stempas kwijtraken dan kunt u, uiterlijk op dinsdag 2 juni
2009, een vervangende stempas aanvragen bij de afdeling burgerzaken.
Mocht u alsnog uw `oude' stempas terugvinden dan kunt u daarmee niet
stemmen; dat kan alleen met de nieuwe stempas. Neem bij het stemmen
naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs mee (bijvoorbeeld
paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). U bent verplicht dit te
tonen aan de voorzitter van het stembureau.
Let op: In verband met enige verschuivingen is het mogelijk dat u
opgeroepen bent voor een ander stembureau dan u gewend was.
Stemmen bij volmacht / iemand anders gaat voor u stemmen
Als u op de dag van de stemming niet in de gelegenheid bent om zelf uw
stem uit te brengen, dan kunt u iemand anders een volmacht verlenen.
Deze persoon mag dan namens u uw stem uitbrengen. Op de achterzijde
van uw stempas kunt u de naam invullen van degene (gemachtigde) die
voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in de
gemeente Stadskanaal woont en ook een stempas heeft ontvangen. Van
belang is wel dat de gemachtigde niet meer dan twee machtigingen heeft
aangenomen en de volmachtstem gelijktijdig met de eigen stem
uitbrengt. Het geven van de machtiging kan tot en met de dag van de
stemming zelf.
Wilt u iemand machtigen die niet in de gemeente Stadskanaal woont? Dan
moet u hiervoor een volmachtformulier halen van het gemeentehuis. Dit
formulier moet uiterlijk 25 mei 2009 zijn ingeleverd bij de afdeling
burgerzaken van het gemeentehuis.
Kiezerspas / u wilt gaan stemmen in een andere gemeente binnen Nederland
Als u op de dag van de stemming in een andere gemeente binnen
Nederland wilt stemmen, dan moet u een kiezerspas hebben. Deze
kiezerspas kunt u verkrijgen door met uw stempas naar het gemeentehuis
te komen. Daar wordt dan uw stempas omgezet in een kiezerspas. Met
deze kiezerspas kunt u gaan stemmen in een andere gemeente binnen heel
Nederland. Het aanvragen van een kiezerspas kan uiterlijk tot dinsdag
2 juni 2009.
Meer informatie
Op het gemeentehuis, afdeling burgerzaken, kunt u alle informatie
verkrijgen met betrekking tot de Europese verkiezingen, T (0599) 631
614 of (0599) 631 621.
Inloopbijeenkomst Stadskanaal Noord
Dinsdag 26 mei 2009 is er een inloopbijeenkomst in Stadskanaal Noord,
waar meerdere organisaties een presentatie geven. De bijeenkomst is
van 16.00 tot 19.30 uur en vindt plaat in de Baptistenkerk in
Stadskanaal Noord. U bent van harte welkom!
De wijkraad Stadskanaal Noord is nieuw en wil tijdens deze
inloopbijeenkomst graag kennismaken met de bewoners in Stadskanaal
Noord. Lefier geeft uitleg over hun toewijzingsbeleid en hun
wijkbeheer. Medewerkers van de gemeente tonen de plannen met
betrekking tot het kruispunt bij het Refajaziekenhuis en de
schetsontwerpen van het kruispunt Van Boekerenweg/N366. De
projectgroep MFA, die bezig is met ontwikkeling van een
multifunctionele accommodatie, presenteert de stand van zaken.
Meer weten?
Meer informatie vindt u op de website van Wijkaanpak Stadskanaal.
Bouwplannen
Wie bouwplannen heeft, moet (meestal) een vergunning aanvragen bij de
gemeente. De gemeente publiceert alle ingekomen aanvragen. Zo kan
iedereen op tijd op de hoogte zijn over wie van plan is te gaan bouwen
of verbouwen. De beslissingstermijn voor een lichte bouwvergunning is
zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. Alleen
tegen een verleende vergunning kan door belanghebbenden bezwaar
gemaakt worden, dus niet tegen een aanvraag.
In de periode van 8 mei tot 15 mei 2009 zijn de volgende aanvragen om
een vergunning ingediend.
Stadskanaal
* Julianastraat 85, het uitbreiden van een entree en toiletten
kantine, d.d. 12 mei
* Julianastraat 88 t/m 110, het slopen van een portiek etageflat,
d.d. 8 mei
* Julianastraat 108A, het slopen van een bedrijfsruimte, d.d. 8 mei
* Edisonflat 1 t/m 24, 20A, 21A, 22A en 14A t/m 18A, het slopen van
een portiek etageflat, d.d. 8 mei
* Marconiflat 1 t/m 24, 14A t/m 21A, het slopen van een portiek
etageflat, d.d. 8 mei
* Philipsflat 1 t/m 24, het slopen van een portiek etageflat, d.d. 8
mei
* Philipsflat 1A, het slopen van een bedrijfsruimte, d.d. 8 mei
Musselkanaal
* Gladioolstraat 6, het uitbreiden van een woning, d.d. 11 mei
Onstwedde
* Oldehof 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25 en 27, het slopen
van een aantal bejaardenwoningen, d.d. 8 mei
* Boslaan 1 en 3, het slopen van een aantal bejaardenwoningen, d.d.
8 mei
Alteveer
* Veenhofsweg 41, het bouwen van een woning en garage, d.d. d.d. 14
mei
* Iepenlaan 11 t/m 21, het slopen van een aantal eensgezinswoningen,
d.d. 8 mei
* Iepenlaan 23 t/m 57, het slopen van een aantal bejaardenwoningen,
d.d. 8 mei
* Meidoornlaan 11 t/m 25, het slopen van een aantal
eensgezinswoningen, d.d. 8 mei
* Beukenstraat 2 t/m 12, het slopen van een aantal
eensgezinswoningen, d.d. 8 mei
Mussel
* Molenstraat 38, 40, 42 en 44, het bouwen van vier woningen, d.d. 8
mei
* Bovensteveenweg ong. Sectie W. 1701, het plaatsen van een hekwerk
ter afrastering van een mestbasin, d.d. 8 mei
* Bovensteveenweg ong. Sectie W. 1701, een aanlegvergunning voor het
uitgraven van een mestbassin, d.d. 8 mei
De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de dinsdag van
alle even weken om 10.00 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar.
Belanghebbenden kunnen zich melden bij de receptie.
De uitslag van het welstandsadvies is op de oneven weken op maandag
van 16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599)
631 436.
Voor nadere informatie over deze bouwplannen of verleende vergunningen
kunt u contact opnemen met onze medewerker van het team ruimte, de
heer J. Post, T (0599) 631 434.
Openbare registers bouwplannen
Wilt u weten welke bouwplannen actueel zijn of hoe het staat met de
aanvraag van een bepaalde bouwvergunning? In het gemeentehuis bij de
balie van ruimte zijn registers ingericht die voor een ieder in te
zien zijn.
Wet milieubeheer
Melding op basis van artikel 8.40 van de Wet milieubeheer van:
* Maatschap J.J. Dun, Tweede Boerendiep 2 in Musselkanaal, inzake
een opslag vaste mest, op de locatie plaatselijk bekend Tweede
Boerendiep 2 in Musselkanaal, kadastraal bekend gemeente
Onstwedde, sectie W, nummer 2317.
Opgemerkt wordt dat de publicatie van deze melding (artikel 8.40)
slechts een wettelijk verplichte bekendmaking inhoudt. Van de melding
zelf kan kennis worden genomen in het gemeentehuis tot 2 juli 2009.
Vanaf vandaag ligt de volgende ontwerp-beschikking ter inzage:
* de ontwerp-beschikking op de aanvraag van F.J.F. ten Seldam in
Alteveer. Het gaat om een veranderingsvergunning volgens de Wet
milieubeheer voor het veranderen en uitbreiden van een
akkerbouwbedrijf en melkgeithouderij, met melkrunderen en
melkgeiten, voor de inrichting aan de Höchterweg 3 in Alteveer.
Deze inrichting staat kadastraal bekend gemeente Onstwedde, sectie
S , nummer 791.
De ontwerp-beschikking ligt ter inzage bij de balie van team Ruimte
tot 2 juli 2009. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met het
team Ruimte, de heer J. Post, T (0599) 631 434.
Uitwegvergunningen
Op 19 mei 2009 is voor het aanleggen van een uitweg op onderstaande
percelen een vergunning verleend.
Stadskanaal
* Oranjestraat 36
* Tinnegieter 21
* Navolaan 22
Bezwaren tegen deze besluiten kunnen, uitsluitend schriftelijk, binnen
een termijn van zes weken na de datum van vergunningverlening, bij
burgemeester en wethouders worden ingediend.
Gehandicaptenparkeerplaats
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 19 mei 2009 hebben
besloten een gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen:
* aan de Utrechtselaan te Stadskanaal.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit
besluit bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en
wethouders.
* 19 mei 2009
Gemeente Stadskanaal