Jaarverslag IWI 2008: Maatwerk in sociale zekerheid - juist voor kwetsbaren
- essentieel
Voor een effectieve dienstverlening in de sociale zekerheid is het van
belang dat gemeenten, UWV en SVB zo veel mogelijk maatwerk leveren.
Uit het Jaarverslag 2008 van de Inspectie Werk en Inkomen blijkt dat
hier op een aantal aspecten nog winst valt te boeken, bijvoorbeeld bij
de selectie tussen wie wel en wie geen ondersteuning nodig heeft.
Mensen met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt kregen eerder en
vaker ondersteuning dan mensen die verder van de arbeidsmarkt afstaan.
Bovendien kregen beide groepen vaak dezelfde hulp aangeboden.
In het jaarverslag schetst IWI op basis van haar reeds gepubliceerde
onderzoeken uit 2008 een beeld van de uitvoeringspraktijk op het
terrein van de sociale zekerheid. IWI is positief over de inspanningen
van UWV WERKbedrijf en gemeenten om individuele omstandigheden en
competenties van cliënten beter in beeld te brengen. Dat is belangrijk
om individueel maatwerk te kunnen leveren. Maatwerk is vooral
belangrijk voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.
Hun afstand tot de arbeidsmarkt dreigt steeds groter te worden. Uit
onderzoeken van IWI in 2008 blijkt dat cliënten die een
re-integratietraject kregen, vaker en sneller werk vinden dan cliënten
die geen traject kregen. Hoe groter de afstand tot de arbeidsmarkt,
des te hoger is de toegevoegde waarde van de re-integratie
inspanningen.
Of het nu gaat om inkomensondersteuning of om hulp bij het vinden van
werk: in de praktijk ontvangt niet iedereen de ondersteuning die hem
toekomt. Dit onderstreept het belang van een goede voorlichting en een
proactieve houding van de uitvoeringsorganisaties. Juist voor mensen
die niet de kennis en vaardigheden hebben om zelf goed op de hoogte te
zijn van hun rechten en plichten. Ook hier geldt dat maatwerk niet
mogelijk is zonder inzicht in de persoonlijke omstandigheden.
Om maatwerk te kunnen bieden, moet aan een aantal randvoorwaarden zijn
voldaan. Daarbij gaat het om integrale dienstverlening, adequate
ICT-ondersteuning, goede informatievoorziening en individueel
afgestemde trajecten. IWI signaleert dat nog niet overal sprake is van
samenwerking in de vorm van echt geïntegreerde dienstverlening. Op het
gebied van ondersteuning door ICT en uitwisseling van gegevens ziet
IWI verbetermogelijkheden. Informatie bleek nog te veel versnipperd en
niet altijd actueel.
persbericht IWI, 19 mei 2009
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen