HR-dienstverlener Adecco laat Y-generation spreken

19/05/2009 10:04

Adecco

Wat beweegt de 'Y-generation' bij het zoeken naar een baan? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Voor hoger opgeleiden zijn het de baankenmerken die tellen: inhoud, afwisseling, ontplooiingsmogelijkheden, enzovoorts. Minder opgeleiden noemen de financiële vergoeding als eerste factor. En hóe gaan ze op zoek naar een baan? De regionale krant scoort opvallend hoog, maar daarnaast is toch vooral internet de hoofdbron. Wie met de Y-generation in gesprek wil treden, zal zich daar moeten profileren. En dan bij voorkeur zo interactief en authentiek mogelijk. Aldus een paar conclusies uit 'Y-generation in the pocket', de Master Thesis van Tim van Heel, afgestudeerd in Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg. Schokkend zijn de conclusies niet, verhelderend wel. Het onderzoek dat er aan voorafging, is uitgevoerd in opdracht van HR-leverancier Adecco. Met de conclusies ziet Adecco keuzes die zijn gemaakt in het benaderen van de arbeidsmarkt bevestigd. 'Y-generation in the pocket' is bovendien een zeer compleet werkstuk geworden, dat een belangrijke generatie in al zijn schakeringen neerzet.

Ze zijn met ruim 2 miljoen, waarvan meer dan de helft op dit moment tot de beroepsbevolking behoort. Ze zijn over het algemeen goed opgeleid en leergierig en hechten belang aan flexibiliteit. Ze kunnen uitstekend uit de voeten met de hedendaagse technologie en zijn 24 uur per dag en 7 dagen in de week 'connected'. Ze zijn doel georiënteerd, hechten belang aan vrienden en familie en zijn optimistisch van aard. Aldus de belangrijkste kenmerken van de inmiddels ruim geportretteerde Y-generation, jongeren die zijn geboren tussen 1978 en 1991. Maar is er eigenlijk wel sprake van een homogene groep? Tim van Heel, schrijver van 'Y-generation in the pocket', komt tot de conclusie van niet. Met name via het deel van het onderzoek dat zich toespitst op het imago van de uitzendbranche, komt hij tot drie segmenten met verschillende kenmerken. Hierbij blijkt het opleidingsniveau een duidelijk verschil te maken. Hoe hoger de opleiding is, hoe lager de intentie om een uitzendorganisatie te bezoeken. Met als voornaamste reden dat hoger opgeleide jongeren van mening zijn dat het aanbod niet aansluit op hun wensen. Lager opgeleide jongeren voelen zich beter aangesproken door de uitzendwereld.

Niet te paaien

Wat de Y-generation hoe dan ook wel bindt, is het gemak waarmee deze jongeren omgaan met de hedendaagse communicatietechnologie. Mobiele telefonie met al zijn extra functies en internet zijn de belangrijkste middelen. Daarbij zijn jongeren uitermate selectief. Bedrijven en aanbiedingen moeten goed vindbaar zijn, aan de functionaliteit van zoekfuncties worden hoge eisen gesteld. En opmerkelijk is dat jongeren zich niet laten paaien door opgeleukte boodschappen. Jongeren die een baan zoeken, wensen in één oogopslag te zien wat er voor ze te 'winnen' valt. Om welk bedrijf gaat het en waar is het bedrijf gevestigd? Wat houdt de functie in en wat zijn de verdiensten? Wat wordt er geëist qua opleidingsniveau en werkervaring en wat zijn de opleidings- en doorgroeimogelijkheden? Wie dat op de juiste zoekplek helder naar voren weet te brengen, het liefst zo authentiek en interactief mogelijk, weet zich van aandacht verzekerd.

Actieve betrokkenheid werkt

Voor Adecco, de grootste uitzendorganisatie ter wereld, is de Y-generation een belangrijke doelgroep. Om die reden heeft Adecco Tim van Heel in het kader van een gerichte stageopdracht verzocht zijn onderzoek, uitgesplitst in literatuuronderzoek en veldwerk, uit te voeren. Met als resultaat: een schat aan informatie die de HR-dienstverlener in staat stelt wervingscampagnes nog beter op de verschillende vertegenwoordigers van de Y-generation af te stemmen. Hiervoor focust Adecco trouwens al langere tijd op internet. Van de aanbeveling om jongeren zelf geregeld actief bij het opzetten van campagnes te betrekken, zal Adecco zeker gebruikmaken. Met andere woorden: Adecco gaat de dialoog aan en laat jongeren zelf spreken. Ook andere aanbevelingen worden nader uitgewerkt. Dat de uitzendwereld met name onder hoger opgeleiden minder scoort, was bij Adecco al min of meer bekend. Gerichte communicatie en informatie moet hier verbetering in brengen. Hoger opgeleide werkzoekenden zijn bijvoorbeeld nauwelijks bekend met de vele opleidingsmogelijkheden die uitzenders en detacheerders tegenwoordig bieden en beseffen niet dat er veel bemiddeld wordt in vaste banen voor zowel Young professionals als professionals. Hier is dus nog een wereld te winnen.

Over Adecco

Adecco is wereldmarktleider in HR-services. Vanuit 6.600 vestigingen in ruim 60 landen zetten ruim 34.000 medewerkers zich in voor de missie van de organisatie: better work, better life. Dagelijks zijn wereldwijd meer dan 700.000 mensen binnen diverse arbeidsvormen actief namens Adecco, waaronder veel specialisten. Sinds eind 2008 maakt de vooraanstaande detacheringspecialist DNC onderdeel uit van de Nederlandse Adecco organisatie. Adecco besteedt veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling, training en opleiding van kandida





http://www.adecco.nl/