Creatieve DenkTanks helpen bedrijven de crisis door


DELFT, 20090518 -- Een nieuw initiatief van twee Delftse (oud)studenten, Nathan Volkers (24) en Martin Nagelsmit (25), helpt bedrijven goedkoop aan creatieve en innovatieve concepten. Met hun netwerk van top studenten, de Club van Delft, vullen ze DenkTanks om problemen van bedrijven op te lossen. Deze professioneel geleide brainstormsessies denken out-of-the-box en leveren een wezenlijke bijdrage aan het innovatieproces binnen bedrijven.

"Om als bedrijf in deze moeilijke tijden te overleven moet je creatief en innovatief zijn", aldus Nagelsmit. "Nieuwe technologieën volgen elkaar in razend tempo op en juist nu moeten veel bedrijven snel veranderen. Er wordt bezuinigd op extern advies, maar dat betekent niet dat het niet meer nodig is. De studenten DenkTanks zijn goedkoop en nog niet beperkt door de conventies binnen het bedrijf. In combinatie met moderne brainstorm technieken levert dit in korte tijd heel veel input".

Ondanks, of eigenlijk juist dankzij, de crisis merkt de Club van Delft dat er veel vraag is naar de DenkTanks. Klanten komen uit zowel het MKB als grote multinationals en overheid. Veel bedrijven ontbreekt het aan tijd en middelen om veranderingen te ontwikkelen en door te voeren. De Club van Delft heeft een netwerk van studenten uit alle steden en kan daardoor de juiste mix van kennis en ervaring bij elkaar brengen in hun DenkTanks.

Volkers: "Iedereen merkt dat er constant geïnnoveerd moet worden en het wordt ook steeds meer geaccepteerd dat dit niet alleen van binnenuit de organisatie kan. Begrippen als 'Open Innovatie' en 'Crowd Sourcing' zijn breed gedragen binnen de succesvolle spelers op de markt. Dat zien veel andere bedrijven nu ook in. Het is erop of er onder voor veel ondernemers en we merken dat we daar echt een verschil in kunnen maken".

De werkwijze is simpel: ongeveer 10 studenten van verschillende studies en universiteiten gaan een of meerdere dagdelen onder leiding van een professionele facilitator brainstormen. Vooraf is uitgebreid overlegd en nagedacht over de te volgen strategie, voor maximale effectiviteit. Binnen een week wordt een rapport met de uitkomsten opgeleverd en hierin staat ook een uitgebreid advies over de volgende stappen in het innovatietraject. Volkers: "We willen de bedrijven niet opzadelen met een mooi rapportje dat in de la belandt. We zijn geen consultants met een 'uurtje-factuurtje' mentaliteit. Dat kost misschien wat meer tijd, maar creëert wel meerwaarde voor onszelf en onze klanten. Ziet een bedrijf veel in een bepaald concept, kunnen wij ze een vervolgtraject aanbieden met bijvoorbeeld een marktonderzoek of een pilot-project. We voeren dit meestal uit in samenwerking met een van onze partners".





Club van Delft