Ingezonden persbericht


Independer hoogste score bij autoverzekeringen in WUA! Web Performance Scan

Nieuwkomers Ditzo en Allsecur pakken snel groot marktaandeel

Uit de Web Performance Scan die het Amsterdamse onderzoeksbureau WUA! heeft uitgevoerd, onder op internet actieve autoverzekeraars en tussenpersonen, blijkt dat ongeveer een kwart van de deelnemers zijn of haar autoverzekering via de website van Independer.nl afsluit. In totaal bezochten en beoordeelden zij 274 websites in de maanden maart en april 2009.

"Independer wordt door de regelmatige internetgebruiker niet alleen goed gevonden, maar de vormgeving van de website en de beschikbare informatie sluiten ook het beste aan bij wat de doelgroep zoekt en prettig vindt", vertelt directeur Klaas Kroezen van WUA!. "De site haalt dan ook een performance score van 6,6, terwijl er gemiddeld in het onderzoek een 4,8 werd gescoord."

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van deelnemers die overeenkomen met de doelgroep van online autoverzekeraars, in leeftijd variërend tussen de 20 en 40 jaar, in het bezit van een eigen auto en allen regelmatige internetgebruikers. Ze kregen de opdracht voor een Opel Corsa 1.4, waarmee 20.000 km per jaar wordt gereden, op internet een all-risk verzekering af te sluiten. Per scan gaven de deelnemers beoordelingen van (deel)aspecten van de verschillende websites waarop ze, al zoekende naar een autoverzekering, terecht kwamen. Tijdens deze zoektocht werden zowel het zoekgedrag als de indrukken vastgelegd.

De belangrijkste aspecten die bepalend zijn voor de Web Performance Score zoals WUA! die geeft voor autoverzekeringen, zijn de vindbaarheid van de site (het is heel belangrijk om hoog op de eerste resultatenpagina van Google te staan), de 'doorgaan-score' (besluit een klant om verder te kijken op een website of wordt deze voortijdig verlaten? En waarom?), de gebruiksvriendelijkheid, de informatiewaarde (sluit de informatie aan bij de zoekwensen van een potentiële klant?) en de persoonlijke voorkeur van een gebruiker. "Kortom: welke aanbieder wordt het meest gevonden op internet en voor wie wordt uiteindelijk gekozen en waarom precies", aldus Kroezen. "Immers, klanten zitten tegenwoordig binnen één muisklik bij de concurrent."

Nieuwkomers

De nummer 2 in de top 20 van WUA! is de ANWB. "Opvallend daarbij", aldus Kroezen, "is het feit dat deze site veel gevonden wordt (door 62,5% van de deelnemers), maar dat uiteindelijk slechts 2,5% ervoor kiest om juist hier een autoverzekering af te sluiten. Dat komt omdat deze site door de veelheid aan informatie niet goed aansluit bij wat de mensen willen, namelijk een autoverzekering afsluiten."

De website van de Hema kent een tegengesteld probleem: "Die is weliswaar minder goed vindbaar, maar als mensen hem eenmaal hebben aangeklikt, blijken ze er relatief vaak een polis te sluiten", zegt Kroezen.

Nieuwkomers als Ditzo en Allsecur blijken al snel een behoorlijk stuk van de markt te pakken en staan in de ranglijst boven gevestigde namen als Centraal Beheer en Aegon. "Andere gevestigde partijen, zoals ING en Meeús, werden door onze deelnemers zelfs niet vaak genoeg gevonden om überhaupt een plaats in de top 20 te verdienen. Ook de andere grote bankverzekeraars die autoverzekeringen verkopen, doen slecht mee op internet. Alleen ABN Amro komt op de lijst voor, maar van de Rabobank, SNS Bank en Aegon Bank ontbreekt ieder spoor."

WUA! is van plan de prestaties van verzekeraars op internet regelmatig te onderzoeken. Binnenkort worden de resultaten van een Web Performance Scan van de markt voor uitvaartverzekeringen bekend gemaakt en vrij snel daarna zullen die voor consumptief krediet en hypotheken volgen.

Over WUA!

WUA! is marktleider in Web Performance Scans. WUA! helpt grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun webprestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren.