Verwacht: Acht: het eerste digitale commerciële kwaliteitskanaal van Vlaanderen
15/05/2009 12:12
CONCENTRA MEDIA
Binnenkort beschikbaar voor alle digitale tv-kijkers: Acht, een commercieel kwaliteitskanaal.
Een wát?
Dat leest u goed: commerciële kwaliteitstelevisie in Vlaanderen. Met dank aan Concentra Media.
18 Mei 2009: tijd voor kwaliteit
Vanaf aanstaande maandag 18 mei 2009 wordt het televisielandschap een stuk mooier. Vanaf dan kunnen alle digitale kijkers afstemmen op Acht, een net met kwaliteit als specialiteit. Een volwaardig nieuw tv-net, te ontvangen via de basispakketten van Telenet/INDI, BelgacomTV en Numericable.
Eerherstel voor het TV-toestel
Commerciële en kwalitatief hoogstaande televisie, het lijken wel tegengestelden op de Vlaamse buis. Acht is ervan overtuigd dat het anders kan en is vastbesloten de lat hoger te leggen. Door zijn zendtijd enkel en alleen te besteden aan de sterkste series, de leukste comedy, de beste muziek, de meest spraakmakende reportages. Televisie met een grote T, die niet zelden de etiketten exclusief, origineel, bekroond, grensverleggend of legendarisch zal dragen. Televisie die de zo vaak verguisde kijkbuis in ere herstelt.
Weg met wegwerp-TV
Alleen zendtijd voor kwaliteit, dat betekent: geen schermvulsel , geen spelletjes, geen ge-quiz, geen soaps, geen realitysoaps, geen Expeditie Big Celebrity Temptation Factor Overspel Zonder Grenzen Op De Dansvloer, geen Het Leven Van Bedenkelijke Vlamingen Zoals Het In Scène Gezet Is, geen (non)talentenjachten. Acht zegt resoluut nee aan wegwerp-tv en brengt uitsluitend programma's op het scherp van de snee.
Respectabel én rendabel
Een utopie, zegt u? Niet langer. Want Concentra Media gelooft in televisie die respectabel én rendabel is: waardevolle programma's gefinancierd met reclame, door privépartners gesponsorde uitzendingen die inhoudelijk onafhankelijk zijn. Commerciële televisie die de kijker, de goede smaak en de waarheid respecteert: buitenlandse voorbeelden als het Britse FX, het Zweedse TV6 of het Italiaanse Cult TV tonen aan dat het kan. Acht zal bewijzen dat er ook in België een publiek voor is.
HBO en VICE: hofleveranciers
Dankzij een samenwerkingsovereenkomst met het prestigieuze Amerikaanse netwerk HBO zal Acht kunnen uitpakken met de beste Amerikaanse producties. Zoals de veelgelauwerde politieserie The Wire - ook wel de beste flikkenreeks aller tijden genoemd. Een andere hofleverancier wordt VBS, het online tv-kanaal van het hippe lifestylemagazine met inhoud VICE - de internationale vinger aan de pols van de jeugd- en subcultuur. En verder zal Acht de hele tv-markt afschuimen om zijn kijkers te trakteren op de heerlijkste telecatessen, de crème van het kleine scherm. Nog enkele titels die de tv-fan als muziek in de oren zullen klinken: Curb Your Enthusiasm, Flight of the Conchords, Shameless, Mad Men, Lucky Louie, Five Days, Reno 911, Mind of the married man, The Sopranos, -
Televisie met ambitie
Acht wil meer dan amuseren. Het wil ook informeren en inspireren, met originele, relevante, gedurfde, vernieuwende televisie. In die optiek past de bovengenoemde samenwerking met VICE, waarvan de reporters met jeugdige onbezonnenheid de wereld afspeuren naar verrassende, afwijkende en controversiële onderwerpen, gebeurtenissen en fenomenen. Of in hun eigen woorden: "Alles wat freaky, funny en fucked-up is." Zoals de heavy-metalscene in Bagdad, The Vice Guide to North Korea of de reportagereeks Toxic, die de meest vervuilde plaatsen ter wereld verkent. Maar de razende reporters van VICE richten hun lens ook op alles wat groeit en broeit in de Belgische onder- en bovengrond.
Net met pit
Kortom, Acht wordt een andere, atypische zender. Een commerciële meerwaardezender, zo u wil, maar vooral een eigenzinnige zender: uitdagend en expliciet, recht-voor-de-raap en met een gezonde dosis zelfrelativering. Een kanaal met karakter, een net met pit, voor een nieuwe generatie televisiekijkers: ontwikkelde, goed opgeleide mannen en vrouwen met een jeugdig hart. Bewuste en mondige mensen met een brede kijk, een open vizier en een eigen mening. Moderne mensen met een druk bestaan en weinig tijd voor onzin. Nieuwsgierige wereldburgers die met beide benen in het nu staan en vanuit diezelfde mentaliteit benaderd willen worden. Moderne mensen ook, die mee zijn met hun tijd en hun aandacht met plezier verdelen over het ruime media-aanbod dat anno 2009 voorhanden is.
Series waar je naar smacht
De gemiddelde kijker van Acht is met andere woorden géén gemiddelde kijker. Als hij comedy wil zien, dan graag écht geestige comedy. Als hij drama wil zien, dan graag écht beklijvend drama. En als hij reportages wil zien, dan graag écht relevante en verhelderende reportages. En dat is wat hij bij Acht zal krijgen: series waar je naar smacht, docu's die nog niemand bracht, humor voor wie niet zomaar lacht, muziek met de versterker op volle kracht. Tv waar je naar blíjft kijken, tot een gat in de nacht.
Voor meer info:
Vincent Loozen
vloozen@concentra.be
T: 02 211 05 10
Inge Verheulpen
iverheulpen@concentra.be
T: 02 211 05 12
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel