1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/729
Uw kenmerk
Datum 18 mei 2009 -
Onderwerp Inventarisatie vrachtwagenbanden Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd in mijn brief van 12 februari 2008, waarin ik de vragen van het
lid Roefs (PvdA) over profielvereisten voor de banden van zware voertuigen
beantwoordde (Aanhangsel Handelingen II 2007/08, nr. 1317), zend ik u bijgaand
mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat - de Inventarisatie
vrachtwagenbanden, die ik heb laten uitvoeren door de Dienst Verkeer en
Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat. Ik geef u hierna een samenvatting van
de resultaten van de inventarisatie en de aanbevelingen uit het rapport.
Inventarisatie vrachtwagenbanden
Hoofdvraag van deze inventarisatie was of het aantal bandenpechgevallen
teruggedrongen zou kunnen worden door nadere eisen te stellen aan banden.
Daarbij is ook expliciet aandacht besteed aan de vraag of het wenselijk en/of
noodzakelijk is om vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid een minimum
profieldiepte voor te schrijven voor banden van vrachtauto's.
In de inventarisatie wordt geconstateerd dat volgens de fileregistratie van 2006
van het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) gestrande vrachtauto's
verantwoordelijk zijn voor 321 files, wat overeenkomt met een bijdrage van 0,4%
aan de totale filezwaarte. Het aandeel van bandfalen wordt geschat op circa 38%,
hetgeen betekent dat circa 122 files het gevolg zouden zijn van bandfalen. Daar
in de ochtend- en avondspits de bijdrage van gestrande vrachtauto's niet apart
wordt geregistreerd, wordt het aannemelijk geacht dat de daadwerkelijke bijdrage
hoger zou kunnen liggen.
Als mogelijke oorzaken van bandfalen worden genoemd: een onjuiste
bandenspanning, overbelasting van banden en loopvlakvernieuwing. Profieldiepte
wordt niet in verband gebracht met bandfalen, maar wel wordt gekeken naar de
invloed van profieldiepte van banden op de verkeersveiligheid. Het rapport bevat
aanbevelingen met betrekking tot genoemde mogelijke oorzaken, die ik hieronder
kort zal weergeven.
Geconcludeerd wordt dat, de positieve en negatieve effecten voor de
verkeersveiligheid tegen elkaar afwegend, het aan te bevelen is een minimum
profieldiepte bij vrachtautobanden voor te schrijven. Dit advies heeft betrekking
op vrachtauto's en bussen. Verwacht wordt dat de meeste vrachtauto's, in elk
a
agina 1 van 3
---
geval de vrachtauto's die internationaal rijden, al aan de voorgestelde minimum-
Datum
profieldiepte eis van 1,6 mm voldoen, omdat de ons omringende landen deze eis
al kennen. Met betrekking tot de geluidsproductie van banden en het milieu Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/729
worden de gevolgen minimaal geacht.
Onjuiste bandenspanning heeft o.a. een hoger risico op bandfalen tot gevolg. Niet
bekend is in hoeverre in de praktijk onjuiste bandenspanning bij vrachtauto's en
bussen voorkomt. Het stellen van nationale regels en de handhaving ervan wordt
als uitermate moeilijk gezien. Meer wordt verwacht van inspanningen van de
branche zelf: een onjuiste bandenspanning werkt ook kostenverhogend voor de
transporteur. Aanbevolen wordt initiatieven vanuit de branche die bijdragen aan
het rijden met de juiste bandenspanning te stimuleren.
Een te hoge belasting van de band kan uiteindelijk tot bandfalen leiden.
Onbekend is in welke mate dit in de praktijk voorkomt. Ook hier wordt
geadviseerd samen met de branche na te gaan of overbelasting (dus zonder dat
er sprake is van overbelading van vrachtauto's), c.q. het gebruik van te licht
gedimensioneerde banden kan worden voorkomen. Daarnaast zou met de IVW en
KLPD gekeken kunnen worden hoe dit probleem binnen de handhaving en
controle aandacht zou kunnen krijgen.
Geconcludeerd wordt dat loopvlakvernieuwing, mits goed toegepast, zorgt voor
een toename van de levensduur van banden, zonder dat hierbij wordt ingeboet op
de veiligheidsaspecten. Wel lijkt het gebruik van karkassen ouder dan 6,5 jaar tot
een stijging van het uitvalspercentage te leiden. Aanbevolen wordt in Europees
verband te streven naar uniforme eisen voor het toepassen van
loopvlakvernieuwing bij vrachtauto's.
Geconcludeerd wordt dat cijfermateriaal slechts in beperkte mate beschikbaar is.
Aanbevolen wordt om in de praktijk te onderzoeken in welke mate vrachtauto's
op de weg rijden met gebrekkige bandenspanning, te zware belasting van banden
en weinig profiel.
Steekproef profieldiepte bedrijfsautobanden
In vervolg op dit rapport heeft DVS op mijn verzoek een steekproef laten
uitvoeren bij bedrijfsautobanden, om een beeld te krijgen van het aantal banden
met onvoldoende profiel. In deze steekproef is gekeken naar vrachtauto's en
bussen (met uitzondering van de zogenaamde T 100-bussen, omdat hiervoor al
een profieleis geldt). De resultaten van deze steekproef zijn als volgt:
· Er zijn in totaal 947 voertuigen gecontroleerd (vrachtauto's en bussen).
7,5 % hiervan had een band met een profieldiepte van minder dan 1,6
mm. In totaal zijn 6446 banden gecontroleerd. 100 hiervan hadden een
profieldiepte van minder dan 1,6 mm. Dit komt neer op 1,6 % van het
totaal.
· Van de bussen had 7 % een band met minder dan 1,6 mm profieldiepte.
· Van de trekker/opleggercombinaties had 8,3 % een band met minder dan
1,6 mm profieldiepte.
· Van de vrachtauto-aanhanger combinaties had 6,9 % een band met
onvoldoende profieldiepte.
· Voertuigen met meer dan twee assen met onvoldoende profiel zijn niet
aangetroffen.
Geconcludeerd kan worden dat goeddeels alle banden (98,4%) van vrachtauto's
en bussen ten minste 1,6 mm profiel hebben.
Pagina 2 van 3
Datum
Resultaten overleg met branche organisaties in het goederenvervoer
Over de resultaten van de inventarisatie heb ik overleg gevoerd met Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/729
vertegenwoordigers van de brancheorganisaties in het goederenvervoer: EVO,
KNV, TLN en VERN. De brancheorganisaties herkenden zich eerder al niet in het
beeld dat in de pers geschetst werd, dat er door vrachtauto's massaal met gladde
banden gereden zou worden. Zij zijn dan ook blij met de resultaten van de
steekproef, waaruit blijkt dat in de praktijk veruit de meeste banden op
vrachtauto's (98,4%) al aan een minimum profieldiepte van 1,6 mm voldoen. De
branche-organisaties in het goederenvervoer hebben aangegeven positief te staan
tegenover het invoeren van een wettelijk voorschrift voor een minimum-
profieldiepte van vrachtautobanden van 1,6 mm. Omdat de meeste banden al aan
de profieleis lijken te voldoen, is de verwachting dat de kosten voor het
bedrijfsleven niet hoog zullen zijn maar dat ook de winst in termen van
verkeersveiligheid beperkt zal zijn. De brancheorganisaties bepleiten de
harmonisatie van regelgeving in de EU. Op het gebied van van profieldiepte is
deze harmonisiatie nog niet volledig gerealiseerd. Omdat de ons omringende
lidstaten echter al een profieleis kennen ondersteunen de brancheorganisaties ook
de voorgestelde nationale profieleis
Vervolgacties
Op grond van het voorgaande overweeg ik het volgende:
· Het opnemen van een minimum-profieldiepte-eis van 1,6 mm voor alle
banden van vrachtauto's en bussen in de voertuigregelgeving. Over dit
voornemen zal ik nog nader overleg voeren met de brancheorganisaties in
het goederen- en personenvervoer over de weg en ik zal het ter
advisering voorleggen aan de betrokken partijen, vertegenwoordigd in de
Overlegorganen Verkeer en Waterstaat.
· Gezamenlijk met de brancheorganisaties in het goederenvervoer zal
worden bezien hoe aan de aanbevelingen m.b.t. bandenspanning en
belasting van banden uitvoering gegeven kan worden. De
brancheorganisaties staan hier positief tegenover: het bevorderen van
een juiste bandenspanning en belasting heeft niet alleen effect op het
voorkomen van bandfalen, maar heeft ook economische voordelen voor
de sector. Wat betreft bandenspanning ben ik onlangs een
voorlichtingscampagne gestart over het belang van een juiste
bandenspanning voor alle auto's.
· In Europees verband zijn inmiddels afspraken gemaakt over het
vernieuwen van banden. Deze zijn inmiddels al in de Nederlandse
regelgeving opgenomen. Deze afspraken hebben echter geen betrekking
op een minimum-profieldiepte van bedrijfsauto's en op de risico's van het
herprofileren van karkassen van bedrijfsautobanden, ouder dan 6,5 jaar.
Ik zal hiervoor in Europees verband aandacht vragen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat