Treinbotsing Gouda door samenloop
De zijdelingse aanrijding bij Gouda tussen de intercity en de Thalys op zaterdag 11 oktober 2008 is het gevolg geweest van een opeenvolging van onjuiste handelingen door de conducteurs en machinist van de intercity. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Bij de aanrijding met lage snelheid vielen geen gewonden, wel was de materiele schade groot.
De Inspectie concludeert dat de hoofdconducteur van de intercitytrein ten onrechte de vertrekprocedure heeft ingezet en hierbij niet gecorrigeerd is door zijn collega. De machinist zag vervolgens niet dat het sein nog op rood stond en is vertrokken richting Utrecht. De intercity botste enkele tientallen meters later tegen de passerende Thalys. Beide treinen ontspoorden.
Daarnaast stelt de Inspectie vast dat door werkzaamheden en een stoomtreinevenement sprake was van een veel drukkere treindienst dan normaal met veel omgeleide en extra treinen. Ook werd de doorgaande Thalys om onduidelijke redenen langs een perronspoor en niet over een voor de hand liggend doorrijdspoor gepland. De inspectie is van mening dat de aangepaste dienstregeling vooraf onvoldoende wordt afgestemd en getoetst op spoorwegveiligheidsaspecten. NS Reizigers besteedt mede naar aanleiding van deze aanrijding meer aandacht aan de vertrekprocedure en de rol daarbij van het personeel.
Noot voor redacties
(