Friese waterschappen
Margrietkanaal op schema
Werkzaamheden Prinses Margrietkanaal op schema
maandag, 18 mei 2009
De verdieping en verbreding van het Prinses Margrietkanaal verloopt
voorspoedig. Op grote delen van het traject is de houten damwand
langs de oevers van het kanaal inmiddels vervangen door een stalen
damwand of door een flauw talud. Het talud wordt deels onder en deels
boven water afgedekt met een mat van wilgentenen waarop stortsteen
wordt aangebracht. Het kanaal wordt hierdoor verbreed.
foto van kraanschip foto van kraanschip Bij het ophogen van de kade
wordt de bovengrond afgegraven. Op de ondergrond wordt daarna de
gebaggerde grond uit het kanaal aangebracht. Dit gebeurt in twee tot
drie lagen, zodat de grond steeds de kans krijgt om voldoende te
drogen. Als laatste wordt de vruchtbare bovengrond weer terug gezet.
Op deze wijze wordt er `werk met werk' gemaakt. Het voordeel is dat
circa 55.000 m3 grond uit het kanaal - die anders overbodig zou zijn
geweest en afgevoerd had moeten worden - nu een nuttige bestemming
krijgt als waterkering.
Provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân zijn half februari 2009 met
het project verruiming, kade- en oeververbetering van het Prinses
Margrietkanaal gestart. Het gaat om het deel tussen de Krúswetters bij
Warten en de brug Ald Skou.
Provincie Fryslân verdiept en verbreedt het Prinses Margrietkanaal
vanaf het Pikmar bij Grou tot aan de brug Ald Skou. Het kanaal wordt
geschikt gemaakt voor grotere schepen. Daarnaast pakken Provincie
Fryslân en Wetterskip Fryslân gezamenlijk de oevers en kaden langs de
westzijde van het Prinses Margrietkanaal (tussen de Krúswetters en
Grou) aan. De bestaande houten oeverconstructie wordt vervangen en de
kaden worden verhoogd. Wetterskip Fryslân verhoogt ook de kaden langs
de opvaarten die uitkomen in dit deel van het kanaal. Na het ophogen
voldoen de kades weer aan de veiligheidsnormen. De werkzaamheden duren
tot eind oktober 2009.