BCC verwacht forse impuls elektronicabestedingen in meimaand
18/05/2009 10:53
BCC
Schiphol-Rijk, 18 mei 2009
Vakantiegeld naar laptop en PC
BCC verwacht forse impuls elektronicabestedingen in meimaand
Een nieuwe laptop of PC zijn de meest gewilde elektronicaproducten waaraan het vakantiegeld in de maand mei besteed gaat worden. Meer dan een kwart (27%) kiest daarvoor, een vijfde geeft de voorkeur aan een TV. Dit blijkt uit onderzoek dat elektro-retailer BCC liet uitvoeren onder ruim 1200 Nederlanders door Maurice de Hond. Traditiegetrouw besteedt de Nederlandse consument in de maand mei zijn geld meer dan anders aan elektronicaproducten, met uitzondering van de maanden november en december. Vorig jaar was een LCD/ plasma TV nog het meest populaire product.
Ook zijn dit jaar digitale foto- en videocamera's zeer in trek. Toch geeft volgens het onderzoek nog steeds bijna de helft van de ondervraagden zijn of haar vakantiegeld niet uit, maar besteedt dit aan het afbetalen van schulden (15%) of plaatst het op een spaarrekening (33%). 44% geeft het jaarlijkse extraatje deels uit aan vakantie of dagjes weg (13%).
Ondanks de vorige week door het CBS gemelde krimp van consumentenbestedingen verwacht Erik Jansen, manager marketing en new business van BCC ook deze meimaand weer een forse impuls van de consumentenbestedingen in zijn 51 winkels in Nederland. "We merken het nu al in de winkels. Consumenten oriënteren zich meer dan anders op de aanschaf van laptops, i-pods, camera's en niet te vergeten TV's".
Opvallend is dat, zo blijkt uit het onderzoek door Maurice de Hond, naarmate men ouder is het vakantiegeld significant minder vaak aan vakantie wordt besteedt. Zo zegt 51% van de jongeren tot 30 jaar het vakantiegeld aan vakantie te spenderen, terwijl in de leeftijdsgroep 50 tot 65 jaar nog slechts 35% aangeeft het aan reizen te besteden. Naast deze traditionele 'koplopers' zijn ook investeringen in de woning en huisinrichting (20%) en kleding/shoppen (9%) populair. De aanschaf van elektrische apparatuur (4%), het dekken van de kosten voor een studie (4%) of uitgaven aan een auto, motor of fiets (4%) worden minder vaak genoemd.
Mannen hebben andere voorkeuren dan vrouwen
In het onderzoek geven vrouwen te kennen dat ze hun vakantiegeld significant vaker dan mannen zouden besteden aan een fototoestel of videocamera, een i-pod of keukenapparatuur. Mannen spenderen dit eerder aan geluidinstallaties, koelkasten en vriezers en navigatiesystemen. Eén op de vijf jongeren tot 30 jaar wil er een mobiele telefoon van kopen. Opvallend is dat maar liefst 12% van hen een wasdroger zou kopen, terwijl nog geen 2% van de Nederlanders in de leeftijd 30-65 jaar dat zou doen. In tweederde van de gevallen (64%) zouden de aankopen van elektr(on)ische apparatuur hoofdzakelijk vervangingsaankopen zijn. Logischerwijs gaat het bij respondenten tot 30 jaar, vaker dan bij oudere respondenten, om een eerste aankoop.
http://www.bcc.nl