Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Kay van de Linde en Icon Advertising winnen referendumcampagne Curaçao
WILLEMSTAD, 17 MEI 2009 De Nederlandse mediastrateeg Kay van de
Linde en de Curaçaose reclamemaker Gino Cova van Icon Advertising
hebben de campagne voor het staatkundige referendum op Curaçao van 15
mei jongstleden gewonnen. Tijdens het referendum stemde 52% van de
Curaçaose bevolking vóór het staatkundige verdrag met Nederland, en
48% tegen.
Van de Linde werd in februari door een groep lokale ondernemers
gevraagd om samen met Gino Cova, directeur van Icon Advertising, een
grootschalige referendumcampagne te ontwikkelen en uit te voeren.
Naast het strategische en creatieve aspect van de campagne, waren Van
de Linde en Cova ook verantwoordelijk voor het fondsenwerven en de
coördinatie van alle campagneactiviteiten van de verschillende
politieke en zakelijke groeperingen op het eiland. Voor deze
werkzaamheden was Van de Linde sinds maart regelmatig op Curaçao
aanwezig.
Tijdens het referendum kon de bevolking van Curaçao voor of tegen de
zogenaamde slotverklaring stemmen. De slotverklaring was het resultaat
van de onderhandelingen tussen de Nederlandse en Curaçaose regeringen
over de staatkundige toekomst van het eiland. De slotverklaring
bepaalt onder andere dat Curaçao een autonoom land wordt binnen het
Koninkrijk der Nederlanden. Ook neemt Nederland 70% van de Curaçaose
staatsschuld over.
De uitslag was vooraf allerminst zeker. Tegenstanders van het verdrag
voerden al maanden een harde en polariserende campagne om de bevolking
op te roepen tegen te stemmen. Het voornaamste argument was dat
Nederland anders teveel invloed op Curaçao zou krijgen. Anderzijds
vreesden de regering en het bedrijfsleven juist rampzalige economische
gevolgen bij een negatieve uitslag. Een afwijzing van de
slotverklaring zou het einde betekend hebben van de schuldsanering
door Nederland, met alle dramatische gevolgen van dien.
Voor meer informatie/
Ingezonden persbericht