ChristenUnie
ChristenUnie wil actie tegen concurrentievervalsing Europese scheepsbouw
vrijdag 15 mei 2009 20:00 Door fiscale maatregelen lijken Spaanse
werven 20 tot 30 procent lagere prijzen te vragen voor hun schepen.
Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn heeft vandaag vragen gesteld
aan de minister van Economische Zaken en de staatssecretaris van
Financiën over dit mogelijke concurrentienadeel voor de Nederlandse
scheepsbouw.
Volgens de Spaanse overheid kunnen ook buitenlandse werven van de
belastingmaatregel profiteren. Scheepsbouw Nederland stelt echter dat
alle grote Europese scheepsbouwassociaties negatieve gevolgen zeggen
te ondervinden van het Spaanse model.
Cynthia Ortega-Martijn vraagt de bewindslieden het probleem bij de
Europese Commissie aan te kaarten. Wanneer die oordeelt dat er geen
sprake is van concurrentievervalsende staatssteun, roept dat de
vervolgvraag op of het kabinet met soortgelijke maatregelen de
Nederlandse werven kan ondersteunen.
---
Vragen van het lid Ortega-Martijn (ChristenUnie) aan de minister van
Economische Zaken en de staatssecretaris van Financiën over de fiscale
maatregelen in Spanje die zouden leiden tot oneerlijke concurrentie
tussen Europese scheepswerven.
1. Kent u het bericht "Scheepsbouw vreest oneerlijk concurrentie"?
2. Bent u op de hoogte van de fiscale maatregelen die Spanje treft
waardoor de Spaanse werven 20 tot 30 procent lagere prijzen kunnen
vragen voor hun schepen? Zo ja, wat is uw oordeel over deze
combinatie van de `tax leaseregeling' en de `tonnage tax'?
3. Wat vindt u van het antwoord van de Spaanse overheid aan de
Europese Commissie dat de belastingmaatregel ook geldt wanneer
schepen bij niet-Spaanse werven worden gebouwd, terwijl
Scheepsbouw Nederland aangeeft dat in de praktijk geen enkele
medewerking wordt verleend door de Spaanse overheid?
4. Wat vindt u van het signaal van alle grote Europese
scheepsbouwassociaties dat zij dezelfde negatieve gevolgen van het
Spaanse systeem ondervinden?
5. Heeft u de Europese Commissie al benaderd over dit
concurrentienadeel voor de Nederlandse scheepsbouw? Zo nee, bent u
bereid dit probleem aan te kaarten bij de Europese Commissie?
6. Wanneer de Europese Commissie besluit dat er geen
concurrentievervalsing plaatsvindt, welke fiscale mogelijkheden
heeft Nederland dan op dit punt?
---
Het Financieele Dagblad, 15 mei 2009, "Scheepsbouw vreest
oneerlijke concurrentie", door Tjabel Daling